Only in Sweden

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag får ju betala lika mycket för en öl på systembolaget oavsett om jag sköter mig på fyllan eller ej, för inte fasiken skulle jag få tillbaka några pengar om jag orsakar mindre kostnader än jag betalat för. Är förresten pengarna som staten får in via alkoholskatten öronmärkta för just skador som uppstår i samband med alkoholförtäring?

Är det tillåtet att bränna hemma om man tar ansvar och skickar in pengar till staten för det man bränner motsvarande alkoholskatten? Nej det är det inte, således är ansvarsfrågan en icke-fråga.

Skatten på alkohol och monopolet i sig gör pengarna "öronmärkta".
Sen tror jag ingen traskar över med dagskassan från systemet till akuten om det är det du menar.

Nej, det är tillåten att "bränna hemma" om man gör som tex Mackmyra och följer lager, regler och förordningar. (Om dom nu gör det...)
Så absolut är det en ansvarsfråga.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Skatten på alkohol och monopolet i sig gör pengarna "öronmärkta".
Sen tror jag ingen traskar över med dagskassan från systemet till akuten om det är det du menar.

Förstår inte hur du menar. Kan du visa på något som säger att alkoholskatten endast går till alkoholrelaterade skador och inget annat?

Nej, det är tillåten att "bränna hemma" om man gör som tex Mackmyra och följer lager, regler och förordningar. (Om dom nu gör det...)
Så absolut är det en ansvarsfråga.

Enigt alkohollagen är (för eget bruk) öl och vin tillåtet men inte starksprit. Varför ska pappa staten lägga sig i om jag gör min egen produkt x men inte y? Handlar det om ansvar för alkoholrelaterade skador så skulle jag se det som rimligare om det var tillåtet med tillägg att man ska betala motsvarande alkoholskatten isf.
Och för att vara konsekvent bör vi då också få betala in ett belopp motsvarande de potatisrelaterade skadorna om vi odlar egen potatis hemma.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Förstår inte hur du menar. Kan du visa på något som säger att alkoholskatten endast går till alkoholrelaterade skador och inget annat?

Nej, naturligtvis inte. Därav "öronmärkt" inom citationstecken.
Och "Sen tror jag ingen traskar över med dagskassan från systemet till akuten om det är det du menar."
Men att en hel del (all?) skatt från alkoholförsäljning behövs för att betala skadorna är självklart.

Enigt alkohollagen är (för eget bruk) öl och vin tillåtet men inte starksprit. Varför ska pappa staten lägga sig i om jag gör min egen produkt x men inte y? Handlar det om ansvar för alkoholrelaterade skador så skulle jag se det som rimligare om det var tillåtet med tillägg att man ska betala motsvarande alkoholskatten isf.
Och för att vara konsekvent bör vi då också få betala in ett belopp motsvarande de potatisrelaterade skadorna om vi odlar egen potatis hemma.

Därför att man anser, rätt eller fel, att sprit orsakar mer skada än öl/vin.
Samma skäl som odla/tillverka knark inte är tillåtet även fast odla tomater är det.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Nej, naturligtvis inte. Därav "öronmärkt" inom citationstecken.
Och "Sen tror jag ingen traskar över med dagskassan från systemet till akuten om det är det du menar."
Men att en hel del (all?) skatt från alkoholförsäljning behövs för att betala skadorna är självklart.

Jag hittar inget som tyder på att alkoholskatten skulle vara något annat än en fiskal skatt, rätta mig gärna.
Man skulle ju kunna budgetera kostnaderna varje år för alkoholrelaterade skador och sätta skattesatsen efter dem, men detta görs ej mig veterligen. Det handlar således bara om att få in pengar till staten som de sen kan slösa bort på annat.


Därför att man anser, rätt eller fel, att sprit orsakar mer skada än öl/vin.
Samma skäl som odla/tillverka knark inte är tillåtet även fast odla tomater är det.

Men inte heller här finns det något konsekvent tänk med i bilden från statligt håll. Öl och vin orsakar mer skador än potatisodlande, ändå är det tillåtet. Potatis i sin tur orsakar mer skador än tomatodling, ändå är det tillåtet.
Hur mycket skada får någonting orsaka innan det skall tas ut en punktskatt, vart går gränsen och vem bestämmer den isf?

Sen är ju mängden relevant på så sätt att det antagligen orsakar mer skada om jag dricker 33 cl diskmedel än om jag dricker 33 cl starköl, rimligtvis bör vi ha en punktskatt på diskmedel också.

Jag raljerar lite men det är inte emot dig utan jag vill bara belysa mängden godtycke, idioti och inkonsekvens som föreligger.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det står folk fritt att odla tobak och röka det, men staten skattar det med hänvisning till skadeverkningar....
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag hittar inget som tyder på att alkoholskatten skulle vara något annat än en fiskal skatt, rätta mig gärna.
Man skulle ju kunna budgetera kostnaderna varje år för alkoholrelaterade skador och sätta skattesatsen efter dem, men detta görs ej mig veterligen. Det handlar således bara om att få in pengar till staten som de sen kan slösa bort på annat.




Men inte heller här finns det något konsekvent tänk med i bilden från statligt håll. Öl och vin orsakar mer skador än potatisodlande, ändå är det tillåtet. Potatis i sin tur orsakar mer skador än tomatodling, ändå är det tillåtet.
Hur mycket skada får någonting orsaka innan det skall tas ut en punktskatt, vart går gränsen och vem bestämmer den isf?

Sen är ju mängden relevant på så sätt att det antagligen orsakar mer skada om jag dricker 33 cl diskmedel än om jag dricker 33 cl starköl, rimligtvis bör vi ha en punktskatt på diskmedel också.

Jag raljerar lite men det är inte emot dig utan jag vill bara belysa mängden godtycke, idioti och inkonsekvens som föreligger.

Raljera är jue vad hela forumet är till för! :)

Jag letade lite för att hitta hur pass "Öronmärkt" alkoskatten är.
Googlade att ett lands kostnad för alkoholrelaterade skador är ca 1,3% av BNP.
BNP 2016 = 4181 => ca 54 miljarder.
Intäkt 2015 på alkoholskatt: ca 14 miljarder.
Så det räcker inte långt.

J@vla tur att alkoskatten INTE är till för att bekosta dess skador... ;) :fyllisar
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Raljera är jue vad hela forumet är till för! :)

Jag letade lite för att hitta hur pass "Öronmärkt" alkoskatten är.
Googlade att ett lands kostnad för alkoholrelaterade skador är ca 1,3% av BNP.
BNP 2016 = 4181 => ca 54 miljarder.
Intäkt 2015 på alkoholskatt: ca 14 miljarder.
Så det räcker inte långt.

J@vla tur att alkoskatten INTE är till för att bekosta dess skador... ;) :fyllisar

Staten bekostar gärna skadorna orsakade av spriten, det är det värt om medelSvensson spenderar livet mysfull framför tv:n och vänsterpropagandan istället för att, hemska tanke, nyktra och pålästa börja lägga sig i hur landet styrs.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Läste två artiklar idag om att brotten minskat .Kanske nån drive de kör nu .På samma sida kunde man läsa om ett butiksrån och en misshandel :hihi
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Staten bekostar gärna skadorna orsakade av spriten, det är det värt om medelSvensson spenderar livet mysfull framför tv:n och vänsterpropagandan istället för att, hemska tanke, nyktra och pålästa börja lägga sig i hur landet styrs.

Jag tror inte du är så jätte-långt från sanningen.
Bröd och skådespel _Johansson_, bröd och skådespel. :fyllisar
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top