
Fast läser man på lite så verkar ju FEMA/SMC inte ha haft något emot det, men å andra sidan så kanske dom valde att gå med på det för att få andra vinster?

Annars kanske det hade varit anti-trimningskrav på alla hojar och totalt förbud att bygga om något istället
Jag förstår vad du menar med "anti-trimmingskrav" och "totalt förbud att bygga om" - men det har vi ju redan, allt sedan "helfordonsgodkännandet" för mer än 15 år sedan.
...att det som omfattas av helfordonsgodkännandet ännu så länge inte effektueras i någon större utsträckning i just Sverige innebär dock inte att det alltid kommer att vara så.
Vi i Sverige är lyckligt lottade ännu så länge; med poliser som har annat att göra, ointresserad besiktning och oförstående myndigheter. Vi har dessutom SFRO som andningshål. Hur länge den instansen nu får finnas...
Det nuvarande kravet på bilbromsar på 125or beror på att vi motorcyklister inte intresserade oss tillräckligt mycket när det fortfarande gick att påverka. Annat fick gå före - tillverkarna tyckte att det skulle bli för dyrt med ABS på
alla motorcyklar och lyckades förhandla fram en gränsdragning vid 126cc.
EU krävde bilbromsar på hojar under det - och vi andra nickade och teg, eller lyssnade inte ens eftersom det bara handlade om småhojar.
Kanske är det därför det inte finns några offroad-125or längre...?
Tack och lov får man kanske säga:
Bilbromsar som föraren själv inte kan dosera, på en hoj med långslagig fjädring, som ibland körs med last, ibland med passagerare, ibland utan, ibland på grus och ibland i snö och is - hur skulle det kunna fungera med bilbromsar på en sådan MC?
Utan ens någon lastreduceringsventil?
Hur kan någon ens drömma att något sådant skulle ge någon slags ökning av säkerheten?
Ledsen att tjafsa om sådant här i en tråd som en pigg och oförstörd tonåring startat, men sanningen är den att motorcykeln tas ifrån oss, bit för bit - och vi står på läktarplats och ser det hela ske utan att engagera oss.
En MC du inte kan bromsa efter aktuella förhållanden, vad är det för MC?
Vill någon köpa en sådan - varsågod.
Andra - som inte vill ha ett handikappfordon borde ha möjlighet att välja något annat.
Men, ett lagkrav som gör MCn till ett sämre och farligare fordon - hur är det möjligt att vi accepterar det?
Gentlemen - we are so fucked!
Det verkar som att så länge ingen är och fysiskt rycker i just den egna ägandes motorcykeln så tror vi oss vara safe.
Tänk igen. Fundera på vem som skall köpa era hojar på sikt, när tillflödet av nya motorcyklister stryps.
Fundera också, du som läser detta, på vad som är motorcykel för just
dig.
Vill du kompromissa med det? Var går gränsen för hur mycket urvattning man kan acceptera?
Förlåt! Fel tråd att spy sin svarta galla i.
Verkligen fel tråd.
F'låt, TS - en av dig, i din ålder är värt mycket bland gamla magsura gubbar