Justerbar venturi i förgasare, varför?

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Hej!

Varför har man justerbar venturi i förgasare? Vid gaspådrag blir venturin större när trotteln går upp (antingen via vakuum eller direkt anslutet till gasen), borde inte då en större venturi minska undertrycket vilket i sin tur leder till att man får mindre bränsle från munstyckena? Hur lirar detta ihop vid gaspådrag när man faktiskt behöver mer bränsle?

Tankevurpa deluxe :(
 
Det stämmer att arean på inloppet ökar när trotteln öppnas men du bortser från att när mer luft blir tillgängligt kommer motorvarvet också att öka vilket i sin tur ökar luftflödet som i sin tur ökar undertrycket i venturin.

Om arean ökas för hastigt i förhållande till motorns behov kommer ditt resonemang att stämma.
På rent mekanisk trottelstyrning löser man det ofta med någon typ av bränslepårikingssystem, typ accelerationspump, tillskottsventil eller liknande som antingen är mekanisk eller vacuumstyrd och som aktiveras vid hastigt gaspådrag vid hög motorlast.

En förgasare med vacuumtrottel löser detta av sej själv då den inte kommer öppna mer förens tillräckligt vacuum finns på motorsidan av förgasaren.

Om du kört en trimmad gammal mopped med direktpåverkad trottel utan pårikningssystem så vet du att du inte tjänar på att maxöppna gasen vid låga varv och hög last, det kommer bara bröla ur förgasaren när allt för mager färskgas exponeras för motorn, bättre att släppa av lite och öka successivt.... Som en vaacumstyrd förgasare skulle gjort :tummenupp
 
Last edited:
Det stämmer att arean på inloppet ökar när trotteln öppnas men du bortser från att när mer luft blir tillgängligt kommer motorvarvet också att öka vilket i sin tur ökar luftflödet som i sin tur ökar undertrycket i venturin.

Om arean ökas för hastigt i förhållande till motorns behov kommer ditt resonemang att stämma.
På rent mekanisk trottelstyrning löser man det ofta med någon typ av bränslepårikingssystem, typ accelerationspump, tillskottsventil eller liknande som antingen är mekanisk eller vacuumstyrd och som aktiveras vid hastigt gaspådrag vid hög motorlast.

En förgasare med vacuumtrottel löser detta av sej själv då den inte kommer öppna mer förens tillräckligt vacuum finns på motorsidan av förgasaren.

Om du kört en trimmad gammal mopped med direktpåverkad trottel utan pårikningssystem så vet du att du inte tjänar på att maxöppna gasen vid låga varv och hög last, det kommer bara bröla ur förgasaren när allt för mager färskgas exponeras för motorn, bättre att släppa av lite och öka successivt.... Som en vaacumstyrd förgasare skulle gjort :tummenupp

Pedagogiskt förklarat, grymt!

Tack så mycket.
 
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Back
Top