Märkning på däck, gula o röda prickar.

Street Bandit

Sporthojsnörd
Gick med
30 May 2013
Hoj
HD Street Bob,Yamaha xtz660,Yamaha SR500,Zundapp KS 125
Hej,är i däckbytartaget.
En röd prick,två röda prickar,en gul prick,är det alltid däckets lättaste ställe som är utmärkt?
Tänkte balansera fälgen en gång för alla o sedan lägga rätt sida på däcket mot ventilen.
Det borde väl duga på en hoj som sällan körs mer än ca 130km/tim,offroadare.

Om det finns en gul prick så ska den vara närmast ventilen.

Källa: info från kollega i däckbranschen.

Tack,så är det på mina Dunlop racingdäck.
Men på Continental är det en röd prick och på Heidenau är det två röda prickar,samma som gäller där?

Tack,så är det på mina Dunlop racingdäck.
Men på Continental är det en röd prick och på Heidenau är det två röda prickar,samma som gäller där?
Jag frågade faktiskt varför det var så olika, ibland finns det ju ingen gul prick.
Han sa: då tar du vilken röd du vill närmast ventilen :)

Fast om du tänker balansera fälgen så spelar det ingen roll vart prickarna hamnar...

Fast om du tänker balansera fälgen så spelar det ingen roll vart prickarna hamnar...

Funderar också på hur man nu balanserar in en fälg. Om den är tyngst(oftast) vid ventilen och man balanserar fälgen lika runt om, så måste det ju bli fel oavsett var man kränger däcket.
Eller, balanserar man fälgen så att den verkligen är tyngst vid ventilen?

Jag kontrollerade den tomma fälgen (med gamla vikter bortplockade) på balanseraren. Sist jag gjorde det på både Triumphen och Busan.
Ventilen ställde sig aldrig längst ner.
Utan fälgens tyngsta har legat lite åt ena sidan från ventilen, t.ex. 45 grader från ventilen.
Jag märker ut på fälgens tyngsta punkten, den längst ner, med en röd tejpremsa.
Det går bra med annan färg på tejpen :)
Och monterar sedan däcket med den "röda" punkten på däcket vid tejpremsan.
Har för mig Metzeler och Pirelli, röd punkt, Dunlop gul punkt.

Med däcket monterat, poppat ut på fälgen och fyllt med luft är det dags för en ny omgång på balanseraren. Och vikter för balansering.
Upplever att sedan jag började med ovan går det åt mindre vikter.
Eller är det bara hög noggranhet med Metzeler Sportec M7 RR däck?
Blev 5 gram på ena hjulet och 10 gram på det andra hjulet sist.

Med Michelin Pilot Power 2CT som satt före Metzeler gick det åt 40gram på ett hjul.
Michelin har så hög noggrannhet på sin tillverkning att det inte finns någon punkt på däcken.

Last edited:
Jag kontrollerade den tomma fälgen (med gamla vikter bortplockade) på balanseraren. Sist jag gjorde det på både Triumphen och Busan.
Ventilen ställde sig aldrig längst ner.
Utan fälgens tyngsta har legat lite åt ena sidan från ventilen, t.ex. 45 grader från ventilen.
Jag märker ut på fälgens tyngsta punkten, den längst ner, med en röd tejpremsa.
Det går bra med annan färg på tejpen :)
Och monterar sedan däcket med den "röda" punkten på däcket vid tejpremsan.
Har för mig Metzeler och Pirelli, röd punkt, Dunlop gul punkt.

Med däcket monterat, poppat ut på fälgen och fyllt med luft är det dags för en ny omgång på balanseraren. Och vikter för balansering.
Upplever att sedan jag började med ovan går det åt mindre vikter.
Eller är det bara hög noggranhet med Metzeler Sportec M7 RR däck?
Blev 5 gram på ena hjulet och 10 gram på det andra hjulet sist.

Med Michelin Pilot Power 2CT som satt före Metzeler gick det åt 40gram på ett hjul.
Michelin har så hög noggrannhet på sin tillverkning att det inte finns någon punkt på däcken.

Det låter mer logiskt. Jag har uppfattat det att ventilen är inte alltid den tyngsta punkten. I princip så skulle man ju kunna balansera fälgen och sen måla en märkning på fälgens insida(dvs däcket döljer den sen) för att ha det klart till nästa byte?

Hittat på Internet. Bla hos Dunlop.

Yellow Dot = Lightest Spot
Mount above valve stem

Red Dot = High Point
Mount at low point of rim if it is marked or you can meassure it.

På en offroad (om det är mest offroad du kör...) spelar balanseringen mindre roll. Har själv provat både och och endast märkt skillnad på gatdäck/gathoj och då fram. Det var också rejält obalanserat då. I mina blygsamma farter alltså.

Last edited:
Det låter mer logiskt. Jag har uppfattat det att ventilen är inte alltid den tyngsta punkten. I princip så skulle man ju kunna balansera fälgen och sen måla en märkning på fälgens insida(dvs däcket döljer den sen) för att ha det klart till nästa byte?

Precis ! Ventilen är inte alltid tyngsta punkten. Utan när jag kollat fälgen på balanseraren så har tyngsta punkten legat (hittils) alltid lite vid sidan av ventilen. Smart att måla på fälgens innersida.
Själv skulle jag inte tveka sätta ett punkt på fälgens yttersida med rött nagellack.
Och hoppas det sitter kvar.
Alltid sätter det myror i huvudet på någon ! :)

Last edited:
Hittat på Internet. Bla hos Dunlop.

Yellow Dot = Lightest Spot
Mount above valve stem

Red Dot = High Point
Mount at low point of rim if it is marked or you can meassure it.

Men vänta nu.....tolkar att "High Point"=samma sak, bara det att man anser inte att ventilen alltid är den lättaste punkten?(Tänker mig att low Point är fälgens tyngsta punkt)
Eller, tänker jag fel?

Precis ! Ventilen är inte alltid tyngsta punkten. Utan när jag kollat fälgen på balanseraren så har tyngsta punkten legat (hittils) alltid lite vid sidan av ventilen. Smart att måla på fälgens innersida.
Själv skulle jag inte tveka sätta ett punkt på fälgens yttersida med rött nagellack.
Och hoppas det sitter kvar.
Alltid sätter det myror i huvudet på någon ! :)

Det var du som tog upp det :)
På en av mina hojar byter jag däck rätt ofta(kränger på nytt däck när jag åker iväg på långtur och kränger tillbaka det gamla när jag kommer hem) så.....nästa gång ska jag balansera fälgen och måla en märkning på insidan.
Så.....tack för iden! :tummenupp

Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil