Hjälp med mc-kläder

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
aa precis letar ju självklart efter hjälmen som sitter perfekt , sen skadar det ju inte om man ser lite tuffare ut i den :hihi:hihi men oavsett års modell så är cbr600f bra nybörjar hoj ?

Jag hade satsat på F4i/FS, 2001 och framåt. Skönt att slippa förgasare.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Kör med en K3SV, skulle antagligen gå på K5 idag, eller något annat. Det som gjorde att jag tog K3 var att den satt vettigt, många andra hjälmar tog min haka i, och då är jag inte Jay Leno direkt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
aa precis letar ju självklart efter hjälmen som sitter perfekt , sen skadar det ju inte om man ser lite tuffare ut i den :hihi:hihi men oavsett års modell så är cbr600f bra nybörjar hoj ?

men i helhet samma hoj oh lika lätt att köra all modeller ?

Jo, men som bente sa så blir den bättre med åren. F2 brukar den jag har kallas, och den är ganska fin och bra för att komma från mitten av 90-talet. Mitt ex har desstom en öhlinsdämpare bak och jag ska byta gaffeln för att få den lite bättre. :hihi
F3 är i princip samma hoj som F2, men med små förbättringar och lite annat utseende, och luffarturbo.
F4 är en helt ny hoj i princip.
F4i är F4 med insprut, och den modellen jag skulle välja av CBR600F egentligen. F4i eller FS spelar mig inte så stor roll heller.

Så, en F4i/FS är den som är bäst att köra, har bäst delar, och rent allmänt och på i princip alla sätt är den bästa hojen i serien.

Anledningen till att jag har en F2 i garaget är för att den införskaffades till lillebror för 10000 att ha att övingsköra på, den var skabbig och sliten. Det första han gjorde var att kasta den i diket, så nu ser den ÄNNU skabbigare och slitnare ut. Den är lite småkändis på bana, pga att den ser så jävlig ut. :hihi
Pga det så såldes den inte när lillebror tog kortet, eftersom att det nog hade varit en svårsåld hoj, utan jag började fixa det som var trasigt och slitet, så rent mekaniskt är den faktiskt riktigt fräsch nu. Men ser fortfarande ut som om någon kastat den i ett dike och rullat runt den i lera (vilket någon faktiskt gjort).
En stoooor fördel med en F2 och F3 (eftersom att jag inte äger en F4 har jag dålig koll på de priserna, men det är nog inte mycket dyrare) är att delarna kostar billigt på ebay. En begagnad gaffel får man för en tusenlapp, samma med ett par fälger, en ram och diverse andra delar.
Får jag pengar över tänkte jag köpa ett kit kinakåpor i vinter, så den inte ser lika jävlig ut.
 

julmusstn

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2016
Ort
enköping
Hoj
kawasaki ninja 300 abs -15
försöker väcka lite liv i denna tråd igen ang cbr600f4 , snackade med någon lirare på lelles mc i uppsala och frågade vad han tyckte om just f4:an och svaret jag fick va att man inte kan köra den på a2 kortet , stämmer detta ? kändes som han ljög lite eftersom han snabbt rekommenderade en ktm hoj som var till salu :lol
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
försöker väcka lite liv i denna tråd igen ang cbr600f4 , snackade med någon lirare på lelles mc i uppsala och frågade vad han tyckte om just f4:an och svaret jag fick va att man inte kan köra den på a2 kortet , stämmer detta ? kändes som han ljög lite eftersom han snabbt rekommenderade en ktm hoj som var till salu :lol

Ingen av CBR600F får köras på A2. Ingen 600cc sporthoj får köras på A2.
 

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
hur kan den då rekommenderas för nybörjare ?:rofl:lol
statistiskt sätt så är man äldre när man tar MC-Körkort jämför med bilkörkort, så det är inte ovanligt att personer tar A behörighet direkt, och då är en 600cc inte allt för ovanligt att starta på, framförallt är personen oftast mer mogen och där är kraften inte så negativt.
 

julmusstn

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2016
Ort
enköping
Hoj
kawasaki ninja 300 abs -15
ska ju inte vara sådan nu men känner att om jag måste vänta tills 24 år för att ta A kort så dör jag :lol nejmen vill ju ha en sportig hoj men som håller ramen innanför 600cc eller mindre , och sen igen så är jag väldigt mogen av mig och vet mina gränser och tar inte idiot risker , haft bil körkort nu i 5 månader och har inte ens varit i närheten av en krock eller annat (ta i trä) , nu vet jag ju att 5 månader inte är så mycket. men har ni några exempel på sport hojar som är ok att köra på med a2 hojta gärna

REDIGERING: hur ofta blir man stoppad av tex. polis som vill kolla kort och vet info på hojen ?? frågar då jag inte ens blivit stoppad av polisen under min tid som bilist , och då ser jag väldigt ung ut , för ung för min ålder :lol
 

Cire

Ny medlem
Gick med
2 May 2016
Ort
Bromma
Hoj
15 Kawasaki Versys
För att det kan mycket väl passa en nybörjare på A kort?

Att man säger att man är mogen och därför ska kunna köra en tyngre hoj tyder snarare på att du saknar mognad.
 
Last edited:

julmusstn

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2016
Ort
enköping
Hoj
kawasaki ninja 300 abs -15
För att det kan mycket väl passa en nybörjare på A kort?

Att man säger att man är mogen och därför ska kunna köra en tyngre hoj tyder snarare på att du saknar mognad.

dock aldrig sagt att jag är mogen för att köra en tyngre hoj då a2 kortet gränsar runt 600 inte 1000. sen skulle jag säga att mogenhet visas väl på sättet att uppföra sig i trafiken , inte vad man kör ? kan ju tex köra en sport porsche och köra moget , men sitta oh trycka plattan i mattan på en fordfocus som inte har värst många hästar är väl inte så värst moget ? sen igen så kommer det alltid finnas folk som vet bättre om andra än va dom själva vet :hihi
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Tog kort förra året som 38-åring och är nybörjare ;)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
dock aldrig sagt att jag är mogen för att köra en tyngre hoj då a2 kortet gränsar runt 600 inte 1000. sen skulle jag säga att mogenhet visas väl på sättet att uppföra sig i trafiken , inte vad man kör ? kan ju tex köra en sport porsche och köra moget , men sitta oh trycka plattan i mattan på en fordfocus som inte har värst många hästar är väl inte så värst moget ? sen igen så kommer det alltid finnas folk som vet bättre om andra än va dom själva vet :hihi

En Kawasaki Ninja 650 borde du få köra på A2, nerstrypt till 35 kw.
http://www.kawasaki.se/sv/products/...30XFlYClpbXg1cUVpcXApfDFANWA5cCVFZClxcXQ5QXFo

Ny modell för 2017, och det är en ganska uppdaterad ER6f, så en väldigt vanlig och pålitlig förstahoj.

REDIGERING: hur ofta blir man stoppad av tex. polis som vill kolla kort och vet info på hojen ?? frågar då jag inte ens blivit stoppad av polisen under min tid som bilist , och då ser jag väldigt ung ut , för ung för min ålder :lol

Jag har nog bara blivit stannad nån gång vartannat år på MC. Har fått blåsa i bil en hög med gånger med.
Men, nu är ju polisen på kraftig dekis, så att stöta på en trafikpolis är nog rätt sällsynt. En varningens ord såhär i förskott... Det är väldigt vanligt förekommande med A2-aspiranter som frågar hur stor risken är att bli tagen om de kör en hoj de inte får på A2 här på forumet, och det allmänna tålamodet med sådana frågeställningar är väldigt låg, så om du har något sånt i tankarna så kan du låta bli att fråga om det. :hihi
 

julmusstn

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2016
Ort
enköping
Hoj
kawasaki ninja 300 abs -15
En Kawasaki Ninja 650 borde du få köra på A2, nerstrypt till 35 kw.
http://www.kawasaki.se/sv/products/...30XFlYClpbXg1cUVpcXApfDFANWA5cCVFZClxcXQ5QXFo

Ny modell för 2017, och det är en ganska uppdaterad ER6f, så en väldigt vanlig och pålitlig förstahoj.



Jag har nog bara blivit stannad nån gång vartannat år på MC. Har fått blåsa i bil en hög med gånger med.
Men, nu är ju polisen på kraftig dekis, så att stöta på en trafikpolis är nog rätt sällsynt. En varningens ord såhär i förskott... Det är väldigt vanligt förekommande med A2-aspiranter som frågar hur stor risken är att bli tagen om de kör en hoj de inte får på A2 här på forumet, och det allmänna tålamodet med sådana frågeställningar är väldigt låg, så om du har något sånt i tankarna så kan du låta bli att fråga om det. :hihi

hmm ja den såg ju fin ut dock ett litet problem , som student som studerar och med föräldrar som vägrar hjälpa med mc kort pga "för farligt" så har man inte den största budgeten. och tänker ju inte köra något som inte är tillåtet på a2 kortet då chansen att man åker dit är absolut inte värt det
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
hmm ja den såg ju fin ut dock ett litet problem , som student som studerar och med föräldrar som vägrar hjälpa med mc kort pga "för farligt" så har man inte den största budgeten. och tänker ju inte köra något som inte är tillåtet på a2 kortet då chansen att man åker dit är absolut inte värt det

Ah, vad har du får ungefärlig budget för hojen?
 

julmusstn

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2016
Ort
enköping
Hoj
kawasaki ninja 300 abs -15
Ah, vad har du får ungefärlig budget för hojen?

pff jadu , runt 10 000 i månaden , sen försvinner kanske 2000 utav dom till andra små grejor , och sen kommer kortet på 14 400 och kläder på det , men kan tänka mig ge som max för en hoj typ 25 000
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top