Triumph Thruxton-tråden

Någon fördel att skaffa ett par Raask slipons när man redan har TOR?

Med tanke på vilket meck bgojan har haft med att få till sin mappning så vette tusan. ;) Det är visserligen med 2"-headers. Effektmässigt så påstås TOR vara tillräckligt fritt flödande om man inte ger sig på större moddar som till vassare kammar, Big Bore-kit och så vidare. TOR skall vara raka rör, men med en del dämpning. Originalsystemet är långt ifrån raka rör. :P

Personligen så tycker jag att TOR låter bra, men att det kanske är en liten aning för tama för min smak; Predators -- som jag har -- tycker jag å andra sidan kan vara lite för mycket ibland. Dominator Touring är en kompromiss och ett par Togas hade inte varit dumt. ^^
 
Med tanke på vilket meck bgojan har haft med att få till sin mappning så vette tusan. ;) Det är visserligen med 2"-headers. Effektmässigt så påstås TOR vara tillräckligt fritt flödande om man inte ger sig på större moddar som till vassare kammar, Big Bore-kit och så vidare. TOR skall vara raka rör, men med en del dämpning. Originalsystemet är långt ifrån raka rör. :P

Personligen så tycker jag att TOR låter bra, men att det kanske är en liten aning för tama för min smak; Predators -- som jag har -- tycker jag å andra sidan kan vara lite för mycket ibland. Dominator Touring är en kompromiss och ett par Togas hade inte varit dumt. ^^

Jo ja läste det. Men detta är bara slipons och han hade väl rör från början till slut. Kör ju med TOR nu och när luftburken är borta låter den redan lite goare också.. Hmm, får tänka över detta. 2500 kr är ändå lockande. Dock helst haft ett par predators!
 
OBS! Thruxton R ägare:

Skulle montera miniblinkers idag och var inne i framlampan å rotade med kontakter.
Döm av min förvåning när det börjar droppa vatten ur elektroniken!!

Höljet kring kabeln från start/dödarknappen är den jag upptäckt är väldigt utsatt precis under knappen. Inte undersökt alla kablar än men inatt får lampan stå omonterad för att torka ur sen hitta på nån lösning.

Känns som hojjen inte är gjort för att framföras i regn. Tycker där finns fler ställen som är vattenkänsliga på hojjen...

20160817_193508.jpg20160817_193542.jpg
 
OBS! Thruxton R ägare:

Jag kan inte tala för Triumphs hojar överlag, men det finns liknande problematik med de luftkylda också. Det finns åtminstone bättre sätt att egentligen lösa det på. Det sagt så har jag aldrig fått problem, men jag försöker visserligen att undvika regn av andra orsaker. ;) Jag vet att det finns de som har haft problem både med tändningslås och reglage som till exempel start- och dödarknapp.
 
Jag kan inte tala för Triumphs hojar överlag, men det finns liknande problematik med de luftkylda också. Det finns åtminstone bättre sätt att egentligen lösa det på. Det sagt så har jag aldrig fått problem, men jag försöker visserligen att undvika regn av andra orsaker. ;) Jag vet att det finns de som har haft problem både med tändningslås och reglage som till exempel start- och dödarknapp.

Antar att du menar att undvika regn är den bättre lösningen som du nämner??
Mina regnturer sker alltid från punkt B å hem. Aldrig att jag frivilligt ger mig ut för att köra i regn. Men det är i dessa stunder jag hellre sett en bättre lösning än att stå å kura med hojjen inuti en busskur en halv dag...
 
Antar att du menar att undvika regn är den bättre lösningen som du nämner??
Mina regnturer sker alltid från punkt B å hem. Aldrig att jag frivilligt ger mig ut för att köra i regn. Men det är i dessa stunder jag hellre sett en bättre lösning än att stå å kura med hojjen inuti en busskur en halv dag...

Haha, nej. Jag menar till exempel att det finns bättre kontakter som är vattentäta; bättre än de som sitter på 900:orna i alla fall. Annars är jag som dig; kör bara i regn om det inte finns något annat val och kan man styra kosan hemåt direkt så är det ju klart att föredra. Men håller man på och tuffar runt Vättern till exempel så blir det marigt. :P Undantag är om hojen skall köras till service eller något sådant.
 
Är det någon här som köpt ett par korta broms-/kopplingshandtag från eBay till sin Thruxton R än och fått ett par som funkar? Jag är sugen på en uppsättning men vill inte riktigt köpa grisen i säcken med tanke på vad som diskuterats här tidigare där de saknade klack för kopplingsbrytaren trots att de skulle passa. Jag hade eBay-handtag till min Striple och det funkade fint, dessutom lite trevligare prisbild med ~150 spänn jmf med dryga tusenlappen för Pazzo etc, men man vill ju gärna komma så billigt undan som möjligt utan att vara dumsnål.

Sen har jag funderingar på att köpa clip-on-kitet vad det lider då många påstår att det både blir bättre körkänsla och dessutom bekvämare körställning, med ett plus i kanten att de i mina ögon ser klart snyggare ut än de "gramp-ons" som den kommer med som original. Kan det vara någon här som har förstahandserfarenhet av dem eller blir det till att lita på vad resten av folket på nätet tycker? :)
 
Verkar ju som att man kan ersätta katten med nån slags balansrörsarrangemang..? Titanrör ser ju oerhört vräkigt ut kan jag tycka :)
Skulle vara kul att kolla närmare på en sån här nån dag.
Är det avgaskrav på nya hojar?

Nu vet jag ju inte så mycket.. speciellt om nya moppar men jag menar att det finns avgaskrav på alla motorcyklar- i alla fall fr 2001. ALLA skall/bör ha avgas ssytem:)
 
Är det avgaskrav på nya hojar?

Jag har för mig att jag har läst i MC-folket att de skall börja mäta avgasvärdena på hojar sålda från och med ett visst datum; för att av miljöskäl säkerställa att katten fungerar. ;) Jag kommer inte ihåg om det var tal om 2016, 2017, 2018, ... -- men där i krokarna känns bekant.
 
Jo ja läste det. Men detta är bara slipons och han hade väl rör från början till slut. Kör ju med TOR nu och när luftburken är borta låter den redan lite goare också.. Hmm, får tänka över detta. 2500 kr är ändå lockande. Dock helst haft ett par predators!
Jag kör med RAASK 2" Headers (38mm innerdiameter mot original 36mm och utan utjämningsrör mellan piporna) och Minizoom dämpare. Jävligt snyggt och maffigt ljud! Och med senaste ommappning så går hojen kanonbra. Jag har rensad luftburk med TTP Breath och borttagna O2 och SAI. Om du har helt borttagen luftburk så har du ju ännu mer flöde. På sikt skall jag nog fixa till vassare kammar och ev porta toppen och då kanske ta bort luftburken helt.

Med tanke på vilket meck bgojan har haft med att få till sin mappning så vette tusan. ;) Det är visserligen med 2"-headers. Effektmässigt så påstås TOR vara tillräckligt fritt flödande om man inte ger sig på större moddar som till vassare kammar, Big Bore-kit och så vidare. TOR skall vara raka rör, men med en del dämpning. Originalsystemet är långt ifrån raka rör.

Personligen så tycker jag att TOR låter bra, men att det kanske är en liten aning för tama för min smak; Predators -- som jag har -- tycker jag å andra sidan kan vara lite för mycket ibland. Dominator Touring är en kompromiss och ett par Togas hade inte varit dumt. ^^


Skickat från min E6553 via Tapatalk
 
uploadfromtaptalk1471969069571.jpguploadfromtaptalk1471969084056.jpguploadfromtaptalk1471969106042.jpg

Så kom sadeln till slut? Blev bra tycker jag....men värt pengarna? Njaa? Tullen ville ju ha sitt också, så kalaset landade ändå på vad ett original triumph säte kostar.

Dom lyckades skicka fel bultar till fotpinnarna, men som tur var hade jag rätt storlek hemma? Finishen på fotpinnarna matchar inte riktigt med resten av hojen...pulverlackat i nån konstig ljusgrå nyans. Överlag är jag ändå nöjd?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top