Aprilia Tuono V4

Hej FettSnok.

Då gör jag 1000mila som planerat innan vintern :)

Är det någon som hittat en bra högre ruta till 15-16 modell?
Gjorde en tripp och provade Slingerbulten i helgen. Tycker tyvärr att det blir ansträngande med längre turer. Hittar ingen bra ställning (korta armar) för att köra lugnt. Det slutar med liggläge och fullt spjäll så jag kommer fram fortare :yoparty
 
Hej FettSnok.

Då gör jag 1000mila som planerat innan vintern :)

Är det någon som hittat en bra högre ruta till 15-16 modell?
Gjorde en tripp och provade Slingerbulten i helgen. Tycker tyvärr att det blir ansträngande med längre turer. Hittar ingen bra ställning (korta armar) för att köra lugnt. Det slutar med liggläge och fullt spjäll så jag kommer fram fortare :yoparty

Jag satte risers på min. Ca 2cm bak och 2 cm upp, det gjorde att ergonomin klickade för mig. Nu är den kanon även vid längre turer men fortfarande tillräckligt framåtlutad för aktiv/bankörning. Högre ruta ger bara turbulens :)
 
Jag satte risers på min. Ca 2cm bak och 2 cm upp, det gjorde att ergonomin klickade för mig. Nu är den kanon även vid längre turer men fortfarande tillräckligt framåtlutad för aktiv/bankörning. Högre ruta ger bara turbulens :)

Hej Allramified.

Precis som jag upplever det :) Det blir bättre om jag lutar mig bakåt så bara fingertopparna når styret.
Vart hittade du risers?

Sen funderar jag på om en lite högre ruta förbättrar ytterligare på längre sträckor. Det brukar åtminstone bli lite varmare när vinden inte kyler lika mycket :) Men alla cyklar jag provkört med hög ruta har en irriterande turbulens :gnissla. Samtidigt så träffar vinden mitt på bröstet och frågan är om det skulle gå att få upp det i axelhöjd. Om hjälmen är ovanför så brukar det gå att stå ut med turbulensen som blir.
En tanke är att labba med en löstagbar spoiler som monteras i rutans överkant.
 
Jag satte risers på min. Ca 2cm bak och 2 cm upp, det gjorde att ergonomin klickade för mig. Nu är den kanon även vid längre turer men fortfarande tillräckligt framåtlutad för aktiv/bankörning. Högre ruta ger bara turbulens :)

Jag har letat högra ruta till min -16 men inte hittat ngn än.
När jag slängde på en på min gamla Tuono -12 så blev det kanonbra.
Mindre turbulens tycker jag.
186 cm lång är jag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jag har letat högra ruta till min -16 men inte hittat ngn än.
När jag slängde på en på min gamla Tuono -12 så blev det kanonbra.
Mindre turbulens tycker jag.
186 cm lång är jag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag är 169, så du sitter troligtvis mer upprätt än mig :)

Eller clipons så du hamnar lägre

Det känns redan som att jag har clipons :lol
 
Har varit och testat nya Yamma MT-10 idag. Eftersom alla verkar ge den så bra omdömen.
Blev lite orolig att den skulle vara "bättre" än min TV4. Kan jag ha gjort fel val :rolleyes: Men insåg bara att jag kan va lugn. TUONO är den cykel som har mest karisma och känns mest förfinad av de (nakna) jag testat i år. Enligt mina behov, ska kanske tilläggas :)
ZX10R, Z800, Z1000, S1000R, MT09, MT10 R1100S R1200RT, GSX-S1000A samt en del offroad.
Har inte kört SD1290 eftersom den går bort pga försäkringen 18000:- hel/helår :confused: Annars är det skoj å spara framdäck :rock
 
Hej Allramified.

Precis som jag upplever det :) Det blir bättre om jag lutar mig bakåt så bara fingertopparna når styret.
Vart hittade du risers?

Det är originalfästena till Aprilia Mana som passar rakt av på Tuonon, så det är bara att beställa från lämplig ÅF. Jag fick routa omlite bromsslang/gaswire för att få till det, annars Inga problem. Är 176 cm :)
 
Ooh det går så fint med Tuonon också ��

Jo det kan jag hålla med om. Övar så fort jag kan :yoparty Har dock fått intrycket att SD är mer gjord för det ändamålet:)
Det var enklare med DUKE690, blev liksom inte samma hastigheter vid power wheeling:rock

Funderar på att dreva ner lite för att testa om det blir lättare:) Det går rackarns fort på 2an och clutch up ger inte samma feeeeling:yoparty
 
Ludicrous speed på bakhjulet :näsblod Jag får nog öva lite mer först :lol
Men ska allt prova på trean :rock Vad har du för varvtal när du drar upp? Jag gissar runt 8k.
 
Power wheelies är kul men clutch up ger ju möjlighet att få upp den vid mycket lägre varvtal/lägre hastighet om du nu tycker det går för fort när du gasar upp den.
 
Som några andra här så kopplade jag bort vajrarna till avgasspjället, efter några veckor åkte dem på igen.
Ljudmässigt tyckte jag att den blev bättre, men idag
blev den som vid inköp mycket tystare.

Tydligen behöver servomotorn eller spjället lite övertalning efter att ha varit ur tjänst ett tag.:smasha
 
Kan meddela att recall'en för bromsen även gäller 2016 års modell. Både min och min kompis (som köpte sin hoj förra veckan) fanns med i system.
 
1290 kan man koppla upp på 3an i gånghastighet ...vridet och körställning gör 1290 mkt lättare att wheela med än tuono v4 .
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top