Motul 7100 10W40 är RÖD!

Street Bandit

Sporthojsnörd
Gick med
30 May 2013
Hoj
HD Street Bob,Yamaha xtz660,Yamaha SR500,Zundapp KS 125
Hej,köpte Motul 7100,10W40 4T,motorolja,den är RÖD!!!
Har aldrig kört Motul förut,i min värld ar ATF olja röd,har det blivit fel?
Är Motuls mc motorolja röd,vågar jag slå i den?
mvh Street Bandit

Yes den är röd.
Jag kör endast med den oljan på mina hojar de senaste åren :tummenupp

Röd olja ska du aldrig slå i!!! Helt värdelös såklart!!!!!!!
Ärligt färgen spelar ingen roll i detra fall ska den vara röd

Om du någon gång får för dig att köpa motuls 300v olja så är den grön. :tummenupp

Dom färgar olja för att den ska se exklusiv och dyr ut har jag hört. Cancerogent säger du. Hur pass illa är det?

Det här har jag hört av en MC mekaniker så det kanske ska tas med en nypa salt, men han sa att det var additiven för våtkoppling som gav den röda färgen. Det gällde iof Castrol GPS som också är röd.

Biltemas 2-taktsolja som jag häller i ungarnas moppescooter är också röd...exklusivt som faaen

Cancerogent säger du. Hur pass illa är det?
Ingen aning exakt. Under alla utbildningar jag haft som berört motorolja, hydraulolja, osv. så har det genomgående temat varit att motorolja är cancerogent.
Handskarna är iofs mest där för att slippa skita ned riktiga mekhandskar för xxx kr och att slippa kladdiga händer. Men klart något av det alla lärarna sagt har fastnat i huvudet.

Ok/Q8 skriver t.ex. själva:
Begagnad motorolja innehåller skadliga föroreningar. Laboratorieprov med långvariga och upprepade appliceringar av begagnad motorolja på huden på möss har förorsakat cancer. Därför bör extra försiktighet iakttagas genom användning av skyddskläder för att förhindra långvarig, kraftig eller upprepad hudkontakt med begagnad motorolja.

Ingen aning exakt. Under alla utbildningar jag haft som berört motorolja, hydraulolja, osv. så har det genomgående temat varit att motorolja är cancerogent.
Handskarna är iofs mest där för att slippa skita ned riktiga mekhandskar för xxx kr och att slippa kladdiga händer. Men klart något av det alla lärarna sagt har fastnat i huvudet.

Ok/Q8 skriver t.ex. själva:

I princip alla petroleumprodukter är väl karcinogena?

Frågar man fel folk får man cancer av det mesta. Köpte 10 liter Castrol TTS (2t) för några år sedan och den var också röd.

Nu jobbar jag mest med olja till flygplan där hydrauloljan är hemsk och motoroljan torkar ut händerna nått fruktansvärt, men allt beror ju på hur ofta man utsätts för det. En oljeservice på hojen är ju inte jättekladdigt fast ett handskar skadar ju aldrig

Hydraulolja är lite aggressivare har jag fått lära mig, så den är jag lite försiktig med numera, men motorolja, smörjolja och liknande används oftare än vad frugan lägger en underlagskräm i ansiktet.
Man kommer ju att köra ihjäl sig DireKct ändån innan cancern kommer...

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Upprepad exponering för petroleumprodukter på huden är farligt och innebär bla ökad cancerrisk. I praktiken inget problem för söndagsmecken men jobbar man med det 5 dagar i veckan så skall man ha handskar. Och ett 100pack vinylhandskar på Biltema kostar 50kr så det finns ingen anledning att vara utan vid oljebyte och luftfilterservice på geggmoppen.

Biltemas nitrilhandskar 38-932 är grymt bra när man kladdar med olja.

Upprepad exponering för petroleumprodukter på huden är farligt och innebär bla ökad cancerrisk. I praktiken inget problem för söndagsmecken men jobbar man med det 5 dagar i veckan så skall man ha handskar. Och ett 100pack vinylhandskar på Biltema kostar 50kr så det finns ingen anledning att vara utan vid oljebyte och luftfilterservice på geggmoppen.

Dock funkar inte Vinyl mot många petroleumprodukter, det går rakt igenom. Nitril är det som ska användas som mekhandskar.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025