GoPro Motorrad Grand Prix Deutschland

Marques hade balls och körde med slicksen fast det inte var optimalt.
Fast nu är det väl teamledningen i depån som väljer däck till andrahojen...
MM:s gubbar satsade på slicks och Rossis på intermediates vilket visade sig vara rätt resp. fel - med en kort regnskur efter hojbytet hade det varit tvärtom.
Chansningar alltså, inga balls inblandade!

Och ja, Rossi klantade sig grovt genom att inte komma in i tid, där rök nog sista chansen att vinna årets VM.
 
Last edited:
Fast nu är det väl teamledningen i depån som väljer däck till andrahojen...
MM:s gubbar satsade på slicks och Rossis på intermediates vilket visade sig vara rätt resp. fel - med en kort regnskur efter hojbytet hade det varit tvärtom.
Chansningar alltså, inga balls inblandade!

Och ja, Rossi klantade sig grovt genom att inte komma in i tid, där rök nog sista chansen att vinna årets VM.

Iannone såg grinig ut när han bytte hoj. Undrar om ansåg att teamet valde fel däck.
 
Fast nu är det väl teamledningen i depån som väljer däck till andrahojen...
MM:s gubbar satsade på slicks och Rossis på intermediates vilket visade sig vara rätt resp. fel - med en kort regnskur efter hojbytet hade det varit tvärtom.
Chansningar alltså, inga balls inblandade!

Och ja, Rossi klantade sig grovt genom att inte komma in i tid, där rök nog sista chansen att vinna årets VM.


Teamen inkl förare är överens innan om vilka kombinationer som gäller, alltså inga chansningar!
Marques var tydlig med att inter inte var en option innan racet oavsett.
Han hade balls att våga köra hårt med slicksen för att få upp arbetstemperaturen trots att det inte var optimalt. Hade Rossi klarat samma sak?


"Jorge Lorenzo's team manager Wilco Zeelenberg believes only the combination of Marquez's hard-riding style and the Honda's tendency to (over) load the front allowed the Spaniard to get away with such an early change to slicks."

“After the problems we had [getting temperature into] the front tyre on Friday we decided to put the intermediates,” Rossi explained. “We make the decision together with the team, because on Friday for us the soft front slick was too hard."

“I think in these conditions first of all I'm not very strong, but also our bike is very difficult to ride because it doesn't give enough feeling to push from the beginning, and at the end I finish just eighth and I lost a good opportunity to make points. "

Alltså en rad kombinationer och variabler som spelar in och beror på förarens och teamens förmåga som i detta fall gav Marques fördel och inte berodde på Rossis klant.

Hade det varit wet race rakt igenom, hade det sannolikt sett helt annorlunda ut.
 
Teamen inkl förare är överens innan om vilka kombinationer som gäller, alltså inga chansningar!
Marques var tydlig med att inter inte var en option innan racet oavsett.
Han hade balls att våga köra hårt med slicksen för att få upp arbetstemperaturen trots att det inte var optimalt. Hade Rossi klarat samma sak?


"Jorge Lorenzo's team manager Wilco Zeelenberg believes only the combination of Marquez's hard-riding style and the Honda's tendency to (over) load the front allowed the Spaniard to get away with such an early change to slicks."

“After the problems we had [getting temperature into] the front tyre on Friday we decided to put the intermediates,” Rossi explained. “We make the decision together with the team, because on Friday for us the soft front slick was too hard."

“I think in these conditions first of all I'm not very strong, but also our bike is very difficult to ride because it doesn't give enough feeling to push from the beginning, and at the end I finish just eighth and I lost a good opportunity to make points. "

Alltså en rad kombinationer och variabler som spelar in och beror på förarens och teamens förmåga som i detta fall gav Marques fördel och inte berodde på Rossis klant.

Hade det varit wet race rakt igenom, hade det sannolikt sett helt annorlunda ut.

MM har inga problem med att trycka på direkt, han behöver ingen uppvärmningstid, inte som rossi, som behöver ett x antal varv innan han fått upp lite temp och ruggat upp slicksen, så även om rossi hade valt slicks hade de knappa varven som återstod knappt hjälpt honom, hade han däremot valt slicks och bytt hoj ett varv efter marquez hade utgången av racet med största sannolikhet varit annorlunda. Det jag förundras mest över är hur i helvete rossi kan göra så stora missbedömningar, inte bara en gång utan det är väl tredje i ordningen nu på kort tid, med all hans rutin osv, bedrövligt är det. Det ser ut att vara marquez år i år, försprånget han har nu går inte att hämta in, han behöver i princip bara hålla sig på hjulen och hålla sig i närheten av lorre och rossi resten av säsongen.
 
Tror bara det var för att få ner farten någorlunda kontrollerat.
Att sträcka ut ett ben rakt ut åt sidan sänker inte farten, men ökar risken för att någon annan eller föraren själv ska skada sig. Långt ifrån alla förare gör såhär, speciellt inte så extremt som vid just den här omkörningen.
 
Att sträcka ut ett ben rakt ut åt sidan sänker inte farten, men ökar risken för att någon annan eller föraren själv ska skada sig. Långt ifrån alla förare gör såhär, speciellt inte så extremt som vid just den här omkörningen.

Att sträcka ut benen har inte med att sänka farten att göra, utan att förarna tycker att det ger mer balans, eller möjligthet att kontrollera balansen.
 
“I think in these conditions first of all I'm not very strong, but also our bike is very difficult to ride because it doesn't give enough feeling to push from the beginning, and at the end I finish just eighth and I lost a good opportunity to make points. "

Är det i samma intervju då Rossi belyser även skillnaden att CC och Dov lyckas ta pallplats och dom gick ju in samtidigt med Rossi för byte? Så visst fanns väl chansen där till pallplats om han hade haft bättre förtroende med bike #2.



Skickas från min iPad via Tapatalk
 
CC fick ju frågan om benet i presskonferensen efteråt. Han gör alltid så "in this conditions".
Tycker han helt klart var värd 2'a placeringen.
 
CC fick ju frågan om benet i presskonferensen efteråt. Han gör alltid så "in this conditions".
Tycker han helt klart var värd 2'a placeringen.

Han fick ju framhjulssläpp med där enligt konferensen, och pga det blev det lite sprattligare än vanligt. :hihi
 
Det jag förundras mest över är hur i helvete rossi kan göra så stora missbedömningar, inte bara en gång utan det är väl tredje i ordningen nu på kort tid, med all hans rutin osv, bedrövligt är det. Det ser ut att vara marquez år i år, försprånget han har nu går inte att hämta in, han behöver i princip bara hålla sig på hjulen och hålla sig i närheten av lorre och rossi resten av säsongen.

The sign of the times?

Rossi själv sa ju att det största problemet var hans pace efter bytet, känslan för framändan fanns inte.
Han kanske insåg att det var för riskabelt att gå in tidigare.

The master of Corner speed Lorenzo verkar helt tappat känslan.

Marquez :hihi verkar ha minst hjärnspöken, hans räddning efter avåkningen var imponerande och sen ha cojones att gå in strax efter och ladda kanske tyder på att han har ett mentalt övertag mot dom andra.
 
The sign of the times?

Rossi själv sa ju att det största problemet var hans pace efter bytet, känslan för framändan fanns inte.
Han kanske insåg att det var för riskabelt att gå in tidigare.

The master of Corner speed Lorenzo verkar helt tappat känslan.

Marquez :hihi verkar ha minst hjärnspöken, hans räddning efter avåkningen var imponerande och sen ha cojones att gå in strax efter och ladda kanske tyder på att han har ett mentalt övertag mot dom andra.

Intermediate däcken är ju en okänd storhet, de har inte fått köra tester eller friträningar alls på dem pga avsaknad av rätt förhållanden, så ingen av dem vet riktigt hur de beter sig. Att inte ha några vettiga settings för att få känsla i framänden på tveksamt underlag kan nog få de flesta att bli lite försiktiga efter att ha kastat hojen i gruset ett par gånger på en säsong pga vag framände.
MM körde ju på slicks för att mellanmjölksdäcken inte har testats, mer eller mindre, och han vet att han kan köra på vått/upptorkande med slicks.
 
En bild säger mer tusen ord:hihi

image.jpg
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top