Triumph Thruxton-tråden

Ni som har Thruxton R....märkte ni ngn skillnad på hojen efter första servicen?

Och vad betalade ni? Min räkning landade på 2500: - bör ju vara någorlunda samma för alla. Men dom gjorde ingen spjällhus-synkronisering såg jag.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Glömde nämna att dom satte på V & H piporna och bobiner också...så jag antar att 2500 t.o.m var "billigt"?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 
Hua. Jag fick ge 3295 för min service utan något extra, men det är väl lite utbud och efterfrågan som styr. Inte mycket att välja på om man bor i Sthlm och ville ha den gjord med stämpel inom en vecka.

Jag märkte ingen direkt skillnad efter servicen jag heller f.ö.

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
 
Ni som har Thruxton R....märkte ni ngn skillnad på hojen efter första servicen?

Och vad betalade ni? Min räkning landade på 2500: - bör ju vara någorlunda samma för alla. Men dom gjorde ingen spjällhus-synkronisering såg jag.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Ca 1 900:- pröjsade jag och då håller jag med egen olja. Så det var inget fel på Ditt pris :)
 
Ja, då har man provkört då!

Vilken tur att den inte fanns för 17 år sedan för då hade jag köpt en på rot!

SportHoj? Definitivt! Att det finns bättre motor, väghållning och bromsar betyder inte att det inte går att köra fort, väldigt fort när det svänger och det är det som är en SportHoj för mig.

Nu har jag inte kört Thruxton tidigare utan bara en Bonneville från Hinckley. Den gillade jag inte, vare sig utseendemässigt eller körmässigt men här har de hittat rätt! :tummenupp

All elektronik är inte min grej, jag slog på varningsblinkers när jag skulle starta, men så ser väl framtiden ut gissar jag. Frånsett det har den det jag gillar hos en hoj.

- Den är vacker att se på.
- Den låter gott.
- Den har väghållning och bromsar som är tillräckligt bra.

Det sista hade inte den förra Thruxton från Triumph, och då menar jag inte Hincken utan lite längre tillbaka.
Lite historia för den som är intresserad! :)

http://triumphbonneville120.co.uk/thruxton.php
scan0047tr.jpg
51cUViV-eaL.jpg

650_WD400634BSALightningClub.jpg
au038-bsa-lightning-thunderball-james-bond.jpg

http://www.jamesbondlifestyle.com/product/bsa-a65-lightning
 
View attachment 431915

Jag valde bort det absolut billigaste och lade mig på 7-800 kronors nivån i hopp om att det skulle passa. Men där fick man för att man inte tog Triumph original

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

De där va ju riktigt snygga. Synd att de inte passade.
Men om du byter kan du väl tipsa mig om hur du får av orginalbromshandtaget... Kanske bara nån ihålig sprint som håller ihop delarna men fick inte till det första gången jag försökte.

2700-ish för service utan ngt extra blev det på min för övrigt.
 
De där va ju riktigt snygga. Synd att de inte passade.
Men om du byter kan du väl tipsa mig om hur du får av orginalbromshandtaget... Kanske bara nån ihålig sprint som håller ihop delarna men fick inte till det första gången jag försökte.

2700-ish för service utan ngt extra blev det på min för övrigt.
Mm...lite synd faktiskt för dom passade hojen klockrent....utseende mässigt då?

Jag gjorde ett försök att montera kopplingsgreppet och jag såg att det var lite annat som saknades också. Bl.a en fjäder som gör att greppet fjädrar tillbaka.

Så nu har jag kontaktat säljaren och han var villig att ta tillbaka grejerna. Lesson learned?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 
Igår körde jag första riktiga mc-turen på ett bra tag. Allt utom kedjefettet sitter där det skall, så det verkar ju lovade efter 12 mil. :)

Och mitt nya bakdäck är inkört nu men det har lite klägg på sidan; WD40 på däcket känns inte så bra, så vad är lämpligt att använda för att få bort det utan att första gummit? Än så länge har jag inte upplevt någon skillnad mellan Roadsmart II och III.

Det kan vara inbillning, men blir motorbromsen lite mindre påtaglig med 19-kuggsdrevet?

Jag har även tvättat och fettat in skinnstället så att Twintorsk skall slippa skämmas för mig under Vätternrundan. ;)
 
Igår körde jag första riktiga mc-turen på ett bra tag. Allt utom kedjefettet sitter där det skall, så det verkar ju lovade efter 12 mil. :)

Och mitt nya bakdäck är inkört nu men det har lite klägg på sidan; WD40 på däcket känns inte så bra, så vad är lämpligt att använda för att få bort det utan att första gummit? Än så länge har jag inte upplevt någon skillnad mellan Roadsmart II och III.

Det kan vara inbillning, men blir motorbromsen lite mindre påtaglig med 19-kuggsdrevet?

Jag har även tvättat och fettat in skinnstället så att Twintorsk skall slippa skämmas för mig under Vätternrundan. ;)

Jag tvättade med karburatorsprit (metanol) och torkade noggrant..försiktig körning efteråt.
 
Metanol är bättre på att lösa upp "skit" men också väldigt aggressivt..testa gärna med rödsprit så får vi veta om det funkar!
 
Jag tycker att det låter som lite ormolja. Min svärfar har något liknande till sin Bumse, men där kan man å andra sidan inte mappa om. En TTP-map kostar ju ungefär samma peng och då blir det gjort på riktigt, samt att man får en roligare tändkurva.

Vadå, funkar inte ormolja???
Tack Tobbe & Alikzus för kloka och snabba svar!
 
JP vintage step cafe.jpgJP vintage step cafe back.jpgJp Vintage step cafe front.jpgJP Vintage passenger footpegs.jpg

Efter veckor av tjat och gliringar från flickvännen att hon minsann också vill ut och åka hoj, så har jag fått tummen ur och beställt lite grejer från våra Thailändska vänner:D

Hade riktig bonntur för det var 15% rabatt på sätet så det kändes bra för den snåle skåningen:-)
 
Last edited:
Någon som vet var man kan kolla om det kommit nya (uppdaterade) mappar till thruxton R?

Var inne och snurrade på Triumphs hemsida men den är så förbannat rörig tycker jag.

Tack på forehand:)
 
20160712_222634.jpg20160712_222630.jpg

Vaffan, det svarta försvann med en lätt puts på ena sidan. Va det bsra smuts? Sitter fast på den vänstra å ser ut/känns som nån lack...
 
Det är inte smuts det är någon typ av gummiplupp om jag inte misstar mig. Så har du lyckats putsa bort den har du hållit på ett tag ;)
 
Det där med att beställa V&H-piporna från worldoftriumph.com var ju ett äventyr det också. Innan jag la ordern så kollade jag upp fraktalternativen och lagerstatus. 3-5 arbetsdagar till Sverige och piporna fanns i lager för omedelbar leverans. Passade perfekt tänkte jag då jag ändå skulle bort en vecka, så då borde de ju hinna skickas och komma fram innan jag kommer hem igen med god marginal.

Verkligheten var ju någon helt annan... :arsele Tydligen är lagerstatusen i webbshopen på worldoftriumph.com kopplad direkt till Triumph och när något är "I lager" så är det då i lager hos Triumph, inte hos dem själva. Men för att göra saken ännu roligare så byggs tydligen piporna på beställning och det tar i runda slängar 4-5 veckor. Så trots att lagerstatus fortfarande är "Part Availability: Shipment - Next day" så finns de inte alls i lager och jag får nu vänta till i mitten av augusti innan jag har mina grejor. Inte riktigt vad jag hade planerat men det är väl bara att gilla läget om man inte vill slanta upp lite mer och hoppas på att någon annan har dem i lager på riktigt.

Edit: Hojcenter hade dem inne så det blir en sväng förbi dem istället och en avbeställning från UK.


Någon som vet var man kan kolla om det kommit nya (uppdaterade) mappar till thruxton R?

Var inne och snurrade på Triumphs hemsida men den är så förbannat rörig tycker jag.

Tack på forehand:)

Det var en bra fråga. Någon på TriumphRat snackade om att det hade kommit en ny mapp som skulle råda bot på mycket av ryckigheten under 3000 varv, det vore ju inte helt fel. Men det vore ju ännu bättre om det fanns något lätt sätt att få det bekräftat annat än att höra av sig till närmsta ÅF.
 
Last edited:
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top