Triumph Thruxton-tråden.

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Tack för tipsen! Jag antar att skruven måste bort då fästet skall sitta mellan ramen och dämparen men jag har inte undersökt saken närmare, tänkte kolla det i eftermiddag när jag ska ge mig på att skruva.

Men jag har bobiner monterade och depåstöd tillgängligt så vi får se hur det går helt enkelt. :)
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Tillbaka från servicen

Så, då är hojen nyservad och allt hade gått bra; ventilerna behövde inte justeras men det verkar vara det vanligaste scenariot, eller hur?

På Hojcenter i Sollentuna jobbar det för närvarande en trevlig, ung och förtroendegivande mekaniker, så dem kan jag rekommendera för er som bor och/eller jobbar på den norra sidan av city.

Mina pod-filter blåste han rent istället för luftfilterbytet som skulle ha varit och han hade putsat lite också för han tyckte att det såg ut som att jag la tid på sådant. :)
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Jo, Hojcenter är rätt duktiga på det där med servicenivå. Det var nog samma kille som servade min hoj för någon vecka sen och jag fick ett bra intryck av honom, precis som jag fått av hans övriga kollegor.

För övrigt kunde jag inte hålla mig med grejorna så jag slängde på dem direkt efter jobbet idag, men sen började det regna så ni får hålla tillgodo med halvkassa bilder.

nynBICG.jpg

aNQwagX.jpg


Byta framblinkers var inga problem. Lossa sidoskruvarna (inte själva fästet) på framlyktan, plocka loss reflektorn med lampa, skruva loss plastinsatsen som döljer allt kablabe och koppla ur/in blinkerssladdarna. Det underlättar att ha adaptersladdar till Triumph-kontakt så man slipper fulskarva precis som Yammaman skrev tidigare. :)

Det var heller inte särskilt svårt att få på de bakre blinkersarna men man ska nog vara två för den operationen. Ställde upp hojen på depåstöd och en lyfte i ramen vid stötdämparfästet medan den andre drog loss dämparen, satte fast plåtbiten och satte tillbaka dämparen igen.

Sen var det bara att hålla in i-knappen när man drog på tändningen, vänta tills det står type i displayen och släpp i-knappen. Sen trycker man på i-knappen upprepade gånger tills det står type 4, och håller in i-knappen för att bekräfta. Då blir det rätt fart på blinkersarna om man kör LED fram och bak.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Det byts och meckas och moddas och fixas. Men körs det något? :7peta :krama

*600 mil hittills i år*

EDIT: Nä, det är ingen vägmätar-tävling, eller k*k-mätartävling. Men visst är det kul att retas lite? :D
 

~Tobbe~

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Skåneland
Hoj
Triumph Thruxton 1200 R
Tog en runda idag och nu har hojen stannat 2 ggr för mig:confused:

Båda gångerna har ett distinkt klickljud uppstått och bara typ en millisekund senare dör hojen. Denna gången höll det på att gå illa då jag var vid en korsning och hade rullat ut en bit. Verkar som att ecu bryter tändningen en kort stund för bara sekunder senare kan jag starta hojen utan problem:va

Någon mer med samma upplevelser?

I ett test mellan Thruxton och BMW R nine T så sa testpersonen att thruxen hade stannat en gång helt utan anledning, så det verkar inte bara vara jag tyvärr
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det byts och meckas och moddas och fixas. Men körs det något? :7peta :krama

*600 mil hittills i år*

EDIT: Nä, det är ingen vägmätar-tävling, eller k*k-mätartävling. Men visst är det kul att retas lite? :D
Touche, det får vi banne mig tåla och det är en befogad fråga! Njae, bara tvåhundra än så länge med Trajjan, lite mer om man ser till de andra hojarna, svarar jag med en lätt skammens rodnad på bleka kinder:) Men i morgon blir det Knix för hela slanten så vi lär lägga 25-30 mil innan det är dags för bastu :)

Tog en runda idag och nu har hojen stannat 2 ggr för mig:confused:

Båda gångerna har ett distinkt klickljud uppstått och bara typ en millisekund senare dör hojen. Denna gången höll det på att gå illa då jag var vid en korsning och hade rullat ut en bit. Verkar som att ecu bryter tändningen en kort stund för bara sekunder senare kan jag starta hojen utan problem:va

Någon mer med samma upplevelser?...
Finns mycket skrivet om detta på Triumphrat.net - vissa gissar på mappning. Det har inte hänt mig ännu, men jag vet att såväl stora twinnar som enstånkor har en tendens att bete sig så vid tjuvstopp om man utnyttjar vridmomentet för hårt och dumpar kopplingen lite för snabbt. Särskilt förrädiskt är det om motorn i övrigt är civiliserad och välmappad i övrigt. Prova att hålla lite mer varv än tidigare och slira lite mer på kopplingen när Du åker iväg, händer det fortfarande finns det anledning att gräva vidare.

Finns det någon gemensam nämnare när stoppen inträffat? T ex att motorn varit kall eller att det hänt i stadstrafik när motorn varit så varm att fläkten kickat igång, efter en acceleration eller hård motorbroms etc?
 
Last edited:

~Tobbe~

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Skåneland
Hoj
Triumph Thruxton 1200 R
Tillvägagångssättet har varit liknande båda gångerna. Närmar mig korsning - motorbromsar mig ner till 2:an - drar in koppling och rullar sakta fram mot stopp - lägger i ettan - duttar med gasen lite mest för att det låter coolt - men här skiljer sig gångerna åt....ena gången dör hojen med koppling fortf. indragen och nu senast när jag gett gas och släppt ut kopplingen.

Men det känns inte som att hojen dör för att jag joxar med gas o koppling utan det bryts så abrupt. Tro mig jag har fått motorstopp flera ggr, men detta känns som att det till 99% är elektriskt.

Edit: Motorn har varit i normal arbetstemp båda gångerna

Kanske är jag för o-Engelsk i mitt sätt att köra haha.
kommer ju från radfyror till crossplane 3:a till parellelltwin.
 
Last edited:

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Du har väl inte gjort första servicen än? Om mitt minne inte sviker mig så är just de plötsliga stoppen något som brukar ordna sig i samband med den. Själv har jag inte råkat ut för något sådant så jag kan varken säga bu eller bä.
 

~Tobbe~

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Skåneland
Hoj
Triumph Thruxton 1200 R
Du har väl inte gjort första servicen än? Om mitt minne inte sviker mig så är just de plötsliga stoppen något som brukar ordna sig i samband med den. Själv har jag inte råkat ut för något sådant så jag kan varken säga bu eller bä.
Nope. Lämnar in på måndag, så hoppas det löser sig.

Såg i serviceboken att dom inte gör nån TB-synk på 100 mila? Brukar man inte kontrollera det? På min MT09 gjordes detta på min 100mil service iaf.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Det byts och meckas och moddas och fixas. Men körs det något? :7peta :krama

*600 mil hittills i år*

EDIT: Nä, det är ingen vägmätar-tävling, eller k*k-mätartävling. Men visst är det kul att retas lite? :D

Det är bra jobbat? Är det på din Thruxton eller alla dina moppar?

Förra året bidde det ju 830 Thruxton-mil. I år har det dock blivit riktigt dåligt. 200 mil hitintills bara; det är andra saker som har tagit min tid och jag kör helst på helgerna när jag kan köra ordentliga dagsturer (vägarna närsgårds börjar bli lite uttjatade). Men om det blir ok väder under min semester så lär det sticka iväg: Vätternrundan, ner till Falkenberg, köra med brorsan nere på västkusten, upp från Falkenberg och sedan kanske en mini-semester min sista vecka när sambon har börjar att jobba igen. Så regna får det göra innan vecka 30 och efter vecka 33. :D
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jo, Hojcenter är rätt duktiga på det där med servicenivå. Det var nog samma kille som servade min hoj för någon vecka sen och jag fick ett bra intryck av honom, precis som jag fått av hans övriga kollegor.

Jodå, jag är nöjd med Hojcenter rent allmänt. Vi hade en liten fadäs förra året när de programmerade om ECU:n för mig på tusamilaservicen i Länna, men i år kom jag ihåg att informera dem om det och var säkert lite övertydlig. :p Jag har en TTP-map och det tyckte inte Triumphs autoscan-verktyg av...
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Det är bra jobbat? Är det på din Thruxton eller alla dina moppar?

Förra året bidde det ju 830 Thruxton-mil. I år har det dock blivit riktigt dåligt. 200 mil hitintills bara; det är andra saker som har tagit min tid och jag kör helst på helgerna........
830? Det var mycket - bra jobbat! :) Mina mil delar jag upp på flera moppar. Förr gick den röda (Thruxton) mest - runt 500 per år. Men numera är det Sprinten som får ta långresorna, typ Norge, Tyskland å så.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det byts och meckas och moddas och fixas. Men körs det något? :7peta :krama
...

Vad är bättre än en Thruxton? Två Thruxton?..
Ptjaa, då objektiva bevis rockar fett får jag väl bifoga en bild från dagens Knix med två Thrux R som höll ett anständigt tempo mest hela dagen :)

Knix.jpg

Jag tror nog att Jonas håller med, de silverfärgade verkar onekligen svårslagna... ;)
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Skulle snarare säga oanständigt tempo! Kul att se hur grånade gubbar formligenkörde skiten ur ungtupparna.

Även munnarna gick i hög hastighet...

c9d8ecc8edc39c91e561557d05bea824.jpg


Tack för en bra dag förresten! ;)

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Skulle snarare säga oanständigt tempo! Kul att se hur grånade gubbar formligenkörde skiten ur ungtupparna.

Även munnarna gick i hög hastighet...

...Tack för en bra dag förresten! ;)

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Äh, ALLA vet väl att vi norrbottningar, vi är tysta, fåordiga och blygsamma... ;) Tack själv, snyggt kört :)
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Du har väl inte gjort första servicen än? Om mitt minne inte sviker mig så är just de plötsliga stoppen något som brukar ordna sig i samband med den. Själv har jag inte råkat ut för något sådant så jag kan varken säga bu eller bä.
Rätt så, verkar vara trottelsynkningen som kan behöva lite kärlek enligt http://www.triumphrat.net/water-cooled-twins-technical-talk/704314-thruxton-r-idle-issues.html

Jag har själv inte råkat ut för problemet och har lite svårt att se vad det annars kan vara.

En sak som slår mig med 1 200-motorn är hur snål den är även om man belastar motorn rätt hårt, det skiljer ju bara någon deciliter i förhållande till att cruisa längre sträckor? Det kommer att bli intressant att se en A/F-kurva på maskinen men den känns väldigt jämn i vridmomentet och originalmappningen känns väldigt välgjord om jag refererar till min tidigare Daytona 675.
 
Last edited:

~Tobbe~

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Skåneland
Hoj
Triumph Thruxton 1200 R
Tack för den länken Roffe? Det är precis det dom beskriver där som händer med min hoj.

Ska påtala detta för mekarna imorgon när jag lämnar in för 80 mila service?

Förhoppningsvis är det bara TB-synk och/eller ommappning av ECU som behövs för att eliminera problemet.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top