Magnetventil efter bensinkran?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag bytte till en vanlig förgasare från en vakuum styrd för 2 år sedan men jag glömmer fortfarande bensinkranen stup i ett. Funderar på att sätta en magnetventil på bränsleslangen efter kranen så det räcker med att slå av tändningen för att strypa flödet.

Någon som har testat detta eller vill yttra sig?
 
Vakum som vakum, även en vanlig trottelförgasare får se insugsvakum precis som en CV-förgasare. Att återsinstallera den vakumstyrda bensinkranen är den enkla lösningen - om det nu fanns en sådan kran på din hoj från början. Magnetventil är lite... uhm, ehm, bonn-meckigt - och källa till problem. Keep it simple!
 
Jag hade satt magnetventilen efter ett bensinfilter.
Magnetventiler läcker lätt om det kommer smutspartiklar i dom.
 
Vakum som vakum, även en vanlig trottelförgasare får se insugsvakum precis som en CV-förgasare. Att återsinstallera den vakumstyrda bensinkranen är den enkla lösningen - om det nu fanns en sådan kran på din hoj från början. Magnetventil är lite... uhm, ehm, bonn-meckigt - och källa till problem. Keep it simple!
Det är nog den svåraste lösningen iom att jag måste byta till min gamla förgasare vilket jag inte tänker göra.
 
Det är nog den svåraste lösningen iom att jag måste byta till min gamla förgasare vilket jag inte tänker göra.

Fast det går ju att ha en vacuumstyrd kran även med trottelförgasare. Man måste bara plocka vacuumsignalen från insuget.
 
Fast det går ju att ha en vacuumstyrd kran även med trottelförgasare. Man måste bara plocka vacuumsignalen från insuget.
Var ska jag montera vakuumslangen då om denna inte ska kopplas till föggen? Jag vet inte riktigt hur det där fungerar.
 
Var som helst mellan insugsporten och spjäll/trottel i förgasaren, där blir det undertryck då motorn suger in luft och trotteln/spjället begränsar flödet. Så om du kan sätta en nippel i insugsgummit/på förgasaren så är det en möjlig lösning.
 
Var ska jag montera vakuumslangen då om denna inte ska kopplas till föggen? Jag vet inte riktigt hur det där fungerar.

03_zpsedehydse.jpg
[/URL][/IMG]

Här kan du se exempel på hur det ser ut på en KTM LC4 som har en port i insuget för att driva en vacuumstyrd bränslepump. Gör en hemmasnickrad variant med en vacuumport i insugsgummi eller topp.
 
TS: Vad är det för symptom du vill motverka?

/en som öppnar bensinkranen i april och stänger den i oktober
 
Var ska jag montera vakuumslangen då om denna inte ska kopplas till föggen? Jag vet inte riktigt hur det där fungerar.


Gissar TM40 på din maskin? (keihin vet jag inte hur det ser ut på)
TM40-6vorne.jpg

Den lilla gummipluppen på vänster sida, där ska du ansluta vakuum-slangen så använder du originalkranen utan bekymmer.
 
TS: Vad är det för symptom du vill motverka?

/en som öppnar bensinkranen i april och stänger den i oktober

Inte alltid förgasaren håller tätt, så välja mellan chansen att ha en bensinfylld motor eller en kran som stängs av torde ju vara relativt enkelt? (så har man en, fungerande, vakuum styrd kran eller insprut behöver man ju inte bry sig)
 
TS: Vad är det för symptom du vill motverka?

/en som öppnar bensinkranen i april och stänger den i oktober
Jag vill motverka att jag glömmer kranen för en natt och får tömma motor på olja dagen efter för att flottören har läkt bensin ner i motorn.

Men jag har TM40 föggen så vi kanske har en lösning på det, ska höra mig för på drriders.com
 
Är det inte lättare att byta en sliten nålventil, än att göra en hoolabaloo med en magnetventil?

Behöver ju faktiskt inte vara slitet för att det ska läcka, flottörer kan hänga sig halvvägs ändå.


Men nä, jag skulle nog inte bråka med någon magnetventil när vakuumkranen fortfarande går att använda.
 
Last edited:
Men nä, jag skulle nog inte bråka med någon magnetventil när vakuumkranen fortfarande går att använda.
Jag var helt omedveten om att det gick att köra men vakuumkranen med TM40 föggen men det står ju faktiskt på procycle... "It even has a vacuum port for the stock fuel petcock." :tummenupp:tummenupp:tummenupp
 
Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

Back
Top