Lufta framgaffel speed triple

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Har en polare köpte en speed triple nyss, svettas lite olja på en gaffelbenet. Är van att meka med motarder och liknande, brukar finns en ventil längst upp på benet man öppnar bara så släpper man ut övertrycket.

Ser ingen sådan ventil på gaffelbenen på triplen.. bara kompressionsinställningar och liknande.

Någon som har en idé?
 
Någon som har en idé?

Framgafflar...? Köpte han flera hojar på en gång?
Eller är det ett specialbygge?


tricamunga_zpsqdu2sd4o.jpg


Där kan man snacka om "framgafflar"!


Luftassisterad framgaffel på en landsvägshoj var en fluga på -80 talet, typ?
Idag är det mer sofistikerade grejer, och läcker ett av gaffelbenen i framgaffeln så kan man prova med bladmåttsknepet.
Annars är det byte av packboxar som gäller - i båda gaffelbenen, anser jag.

Somliga snikbyter bara det som läcker, men det brukar inte stå långt efter innan andra gaffelbenet läcker det också.
 
Framgafflar...? Köpte han flera hojar på en gång?
Eller är det ett specialbygge?

Idag är det mer sofistikerade grejer, och läcker ett av gaffelbenen i framgaffeln så kan man prova med bladmåttsknepet.

Du måste ju även beskriva bladmåttsknepet så att de som itne vet vad det är lär sig. Samt hur man går tillväga. :krama
 
Känner till bladmåttsknepet.

Hojjar jag tidigare har hagt har haft tedens till att bilda att övertryck i benet om den stått väldigt länge. Har flera gånger räckt med att släppa ut övertrycket från luftventilen för att det ska sluta rinna då.

Förtydligar, var sitter skruven för att släppa på övertrycket?
 
Känner till bladmåttsknepet.

Hojjar jag tidigare har hagt har haft tedens till att bilda att övertryck i benet om den stått väldigt länge. Har flera gånger räckt med att släppa ut övertrycket från luftventilen för att det ska sluta rinna då.

Förtydligar, var sitter skruven för att släppa på övertrycket?

Jag har en lite pump, som är avsett för att skapa ett förbestämt tryck i gaffelben med luftventil. Detta önskade övertryck finns ofta listat i handbok eller på internet.

Jag begriper inte varför du skulle släppa ut detta tryck? Och läcker det så finns det kanske inget tryck att släppa ut ens.
 
...Förtydligar, var sitter skruven för att släppa på övertrycket?
Ursäkta men - utan att veta exakt vilken årsmodell vi talar om så finns med all sannolikhet inte någon sådan skruv. Är det en vanlig upside-down finns inget övertryck i gaffelbenet, trycksatta gafflar har aldrig levererats på någon S3.

Funkar inte bladmåttet kan Du naturligtvis lossa på locket på gaffelbenet för att få bort ev övertryck. Men det är nog mest sannolikt att det behövs en smärre renovering (byte av tätning samt oljebyte) för att råda bot på problemet.
 
Det är en 2010.

Då jag själv mest har haft hojjar med WP-gafflar har det alltid funnits luftventil. Verkar inte vara så vanligt som jag trodde.

Man brukar kunna koppa på en sånhär på WP-gafflar.
http://www.24mx.se/snabbavluftning-framgaffel-twenty

Aja vi får prova att rengöra lite och se om vi hittar någe smuts, tvekar på att det är smuts när hojen är så ny och den knappt är körd. Antagligen någon som är kass på att köra bakhjul som ägt den och släppt ner den alldeles för hårt för många gånger...
 
För att förtydliga. Vi pratar inte om en trycksätt gaffel, sådana finns bara på highend sport/race och någon värstingcrossgaffel. Det du pratar om Meckoholic är det övertryck som bildas på enduro och crosshojar som man kan pysa ut mellan träningarna/heaten med hjälp av den lilla skruven på gaffellocket.
Det här är inget problem på vanliga gathojar eftersom de inte har någon slaglängd att prata om. Det blir en för kort "pump" för att det ska bli något övertryck av betydelse. Det behövs ingen luftskruv helt enkelt. Har du en endurogaffel med 300 mm slaglängd så blir det en rejäl pump och då behöver man pysa ibland...:)
 
För att förtydliga. Vi pratar inte om en trycksätt gaffel, sådana finns bara på highend sport/race och någon värstingcrossgaffel. Det du pratar om Meckoholic är det övertryck som bildas på enduro och crosshojar som man kan pysa ut mellan träningarna/heaten med hjälp av den lilla skruven på gaffellocket.
Det här är inget problem på vanliga gathojar eftersom de inte har någon slaglängd att prata om. Det blir en för kort "pump" för att det ska bli något övertryck av betydelse. Det behövs ingen luftskruv helt enkelt. Har du en endurogaffel med 300 mm slaglängd så blir det en rejäl pump och då behöver man pysa ibland...:)

Ah grymt, då fattar jag!
Lär vara dåliga packboxar men vi provar att rengöra lite först :)
 
Om hojen är nyköpt och förre ägaren gjorde som man gjorde förr, fuktade packboxarna med lite olja för att de inte ska torka, kan det vara den oljan som är kvar.

Men fortsätter det, och bara på ena gaffelbenet är det nog dags för byta av packboxar...
 
Jag har då en "avluftningsskruv" på min Superduke. =)
Men då är det ju inte snikdämpare på den. =)
 
Jag har då en "avluftningsskruv" på min Superduke. =)
Men då är det ju inte snikdämpare på den. =)

WP har det (tror jag) på alla sina gafflar, ett arv från offroadvärlden. Sen har ju superduken lite längre fjädring än normala hojar, åtminstone från de åren när den konstruerades. 135 mm fram och 160 mm bak är lite längre än normalt från de årgångarna och då får man en lite större "pump"...
 
För att förtydliga. Vi pratar inte om en trycksätt gaffel, sådana finns bara på highend sport/race

Exakt!

cb%20900%20f%20bol%20d%60or.jpg


:banana:banana:banana

Kolla om gaffelbenen har skador, om man drar med nageln skall det inte haka i någonstans.
Är det för mycket små nicks och gropar så är packningsbyte bara en temporär lösning.
 
Last edited:
Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

Back
Top