Sätta i extra stålplatta i kopplingen på gixxer 1000 k4

Vad menar du med att den inte kommer ligga an mot friktionsytan?
Ja, jag skrev ju precis det

Friktionslamellen pressas ju mot den då jag satt ihop kopplingen?
Ja

Vad menar du med att den kommer "hänga fast längre in på medbringartänderna och fjädra in ner mot innerkorgens befintliga glidyta." självfallet kommer den pressas mot innerkorgens befintliga glidyta, men vad kommer få den att fjädra?

Titta på innerkorgen så ser du nog var de högsta punkterna på planet ligger, stållamellen kommer stoppa där för friktionsytan är bearbetad i motsats till ytan mellan tänderna som är gjuten och därför kommer du få ett glapp på några tiondels mm mellan stållamell och innerkorgen.

Det glappet kommer sedan pressas ihop, helt eller delvis när du skruvar ihop korgen men med resultatet att du inte längre har ett jämnt tryck utan det blir något slags snett tryck.
 
Ja, jag skrev ju precis det


Ja



Titta på innerkorgen så ser du nog var de högsta punkterna på planet ligger, stållamellen kommer stoppa där för friktionsytan är bearbetad i motsats till ytan mellan tänderna som är gjuten och därför kommer du få ett glapp på några tiondels mm mellan stållamell och innerkorgen.

Det glappet kommer sedan pressas ihop, helt eller delvis när du skruvar ihop korgen men med resultatet att du inte längre har ett jämnt tryck utan det blir något slags snett tryck.
Ja du har rätt, jag var o kollade nu på hojen. Men det är nog inte ens 0,1 millimeter som det slipat in, men självfallet så blir det lite lite snett som stålplattan kommer tryckas in. Men vad leder det i praktiken till? och är det farligt eller skadligt på något sätt? friktionslamellen kommer ju slita in sig på den minimala vinkel som bildas, sen borde det inte vara några problem ? (om det ens är det från början då det är mindre än 0,1 mm verkar det som, känns knappt när man för ett spetsigt metallföremål över kanten).
 
Ja du har rätt, jag var o kollade nu på hojen. Men det är nog inte ens 0,1 millimeter som det slipat in, men självfallet så blir det lite lite snett som stålplattan kommer tryckas in. Men vad leder det i praktiken till? och är det farligt eller skadligt på något sätt? friktionslamellen kommer ju slita in sig på den minimala vinkel som bildas, sen borde det inte vara några problem ? (om det ens är det från början då det är mindre än 0,1 mm verkar det som, känns knappt när man för ett spetsigt metallföremål över kanten).

Du söker efter lösningar till ett icke existerande problem.

Kapitel 1 i mekanikerhandboken. Laga inte sånt som inte är trasigt.
 
Du söker efter lösningar till ett icke existerande problem.

Kapitel 1 i mekanikerhandboken. Laga inte sånt som inte är trasigt.

Nu är det så att problemet är slitage på korgnavständerna. Det jag egentligen är intresserad av är att flytta drivplattorna längre ut, då kopplingskorgsnavets armar är slitna där de driver just nu, vilket gör att kopplingen hugger vid påfrestning.

Jag tänker slipa bort ojämnheterna på tänderna, men samtidigt så hade jag viljat flytta ut drivplattorna så att de greppar "färskt aluminium". Detta utan att behöva byta lameller då det finns hälften kvar på dem. Sen vill jag klart slippa onödigt slitage på korgbotten, men som jag nu märkte när jag kollade extra noga fanns det inte mycket sådant!
 
Last edited:
Pakettjockleken på min ska ligga mellan 42,4-43mm, man får använda de olika tjocka mellanplattorna för att inte över eller underskrida de måtten om man ligger utanför.

3mm spel låter mycket....
 
Pakettjockleken på min ska ligga mellan 42,4-43mm, man får använda de olika tjocka mellanplattorna för att inte över eller underskrida de måtten om man ligger utanför.

3mm spel låter mycket....
Fast om man sätter i nya friktionslameller som är 2,95 mm, och de sedan slits ned till 2,5 mm (som en av mina var) så har man ju förlorat sammanlagt 4,5 mm på hela packen. Man plockar ju inte isär kopplingen för att stoppa in en tjockare stålskiva då och då bara för lamellerna slits allteftersom, eller?
 
På racekopplingar är det ofta arrangerat på så sätt att man reglerar in korrekt höjd på kopplingspacken, genom att just addera stålskivor i botten. Så är det tex på min koppling från Bandit Machineworks.

Så länge bommarna/splinesen går ända ner i botten, så att din adderade stålplatta kan bottna, och att (som Anders Brink påpekade) höjden på kopplingspacken är korrekt (tryckplattan får inte kliva av bommarna när man frikopplar), så funkar det att bottna med en eller flera stålplattor.
 
Nu är det så att problemet är slitage på korgnavständerna. Det jag egentligen är intresserad av är att flytta drivplattorna längre ut, då kopplingskorgsnavets armar är slitna där de driver just nu, vilket gör att kopplingen hugger vid påfrestning.

Jag tänker slipa bort ojämnheterna på tänderna, men samtidigt så hade jag viljat flytta ut drivplattorna så att de greppar "färskt aluminium". Detta utan att behöva byta lameller då det finns hälften kvar på dem. Sen vill jag klart slippa onödigt slitage på korgbotten, men som jag nu märkte när jag kollade extra noga fanns det inte mycket sådant!

Vet ju inte exakt hur din krog ser ut, det kan ju gå men om inte så lägg först en fiberlamell och därefter två stållameller, sedan som vanligt varannan. Alternativt två fiberlameller direkt.
 
På racekopplingar är det ofta arrangerat på så sätt att man reglerar in korrekt höjd på kopplingspacken, genom att just addera stålskivor i botten. Så är det tex på min koppling från Bandit Machineworks.

Så länge bommarna/splinesen går ända ner i botten, så att din adderade stålplatta kan bottna, och att (som Anders Brink påpekade) höjden på kopplingspacken är korrekt (tryckplattan får inte kliva av bommarna när man frikopplar), så funkar det att bottna med en eller flera stålplattor.

Detta var informativt! Tack för detta svar.
 
Fast om man sätter i nya friktionslameller som är 2,95 mm, och de sedan slits ned till 2,5 mm (som en av mina var) så har man ju förlorat sammanlagt 4,5 mm på hela packen. Man plockar ju inte isär kopplingen för att stoppa in en tjockare stålskiva då och då bara för lamellerna slits allteftersom, eller?

Samma på min, har 2,2mm mellan max och utsliten på hela paketet om jag kollar i lamellspecen men, pakettjockleken är det som gäller när man plockar ihop det, har du kollat upp hur stort spel du har på hela paketet?

Du kan inte gå på max och utsliten-måtten på lamellerna utan får bygga ett paket inom max-min måtten för hela paketet med de lameller och mellanskivor du har som ligger inom max och utsliten-måtten..

Kanske du har större toleranser på din, jag har det inte.
 
Vet ju inte exakt hur din krog ser ut, det kan ju gå men om inte så lägg först en fiberlamell och därefter två stållameller, sedan som vanligt varannan. Alternativt två fiberlameller direkt.

Tack för dessa tipsen, det är sant, en lamell först och sedan två plattor funkar ju det också.
 
Samma på min, har 2,2mm mellan max och utsliten på hela paketet om jag kollar i lamellspecen men, pakettjockleken är det som gäller när man plockar ihop det, har du kollat upp hur stort spel du har på hela paketet?

Du kan inte gå på max och utsliten-måtten på lamellerna utan får bygga ett paket inom max-min måtten för hela paketet med de lameller och mellanskivor du har som ligger inom max och utsliten-måtten..

Kanske du har större toleranser på din, jag har det inte.
Vad är det för hoj? hur många lameller har dess koppling? gixxern har 10 friktionslameller och 9 stålplattor. Friktionslamellerna jag har ligger långt över utslitet måttet, vad jag nu behöver göra är att addera en stålplatta som gör packen så hög som den ska vara standard, som Jörgen Karlsson sa.

Alltså för att förtydliga, min sämsta lamell var 2,5 mm (resten låg med jämna intervall upp till 2,85 mm), enligt verkstadshandboken så är minsta tjocklek innan byte 2,15 mm.
 
Last edited:
Vad är det för hoj? hur många lameller har dess koppling? gixxern har 10 friktionslameller och 9 stålplattor.

R6, 8 lameller, håll koll på dom med för det kan vara speciella innerst och ytterst, de som ska ligga i korgbotten och mot tryckplattan, de som inte ligger mellan stålplattorna alltså.

Ed, 9 va det, missade visst en. :)
 
Last edited:
R6, 8 lameller, håll koll på dom med för det kan vara speciella innerst och ytterst, de som ska ligga i korgbotten och mot tryckplattan, de som inte ligger mellan stålplattorna alltså.

ok, ska kolla om de är annorlunda, annars så kommer jag nog flytta runt de bästa och sätta dem i mitten av packen. Snålt kanske, men ifall det inte finns några jätteproblem med det (finns det? förutom verkstadshandbokens dogmatiska yrkande på att byta alla lameller samtidigt förstås) så ser jag ingen anledning till att inte göra så.

Klart att lamellerna och plattorna slitit in sig mot varandra och greppar varandra bra i den ordning de nu sitter, men detta borde ju åter bli fallet när de fått gnida ett tag igen?
 
Vad är det för hoj? hur många lameller har dess koppling? gixxern har 10 friktionslameller och 9 stålplattor. Friktionslamellerna jag har ligger långt över utslitet måttet, vad jag nu behöver göra är att addera en stålplatta som gör packen så hög som den ska vara standard, som Jörgen Karlsson sa.

Alltså för att förtydliga, min sämsta lamell var 2,5 mm (resten låg med jämna intervall upp till 2,85 mm), enligt verkstadshandboken så är minsta tjocklek innan byte 2,15 mm.

Fortfarande måste du kolla upp vad max pakettjocklek är på din, inte vilket max-mått du har på lamellerna och hur tunna dom får bli.

Det går att gå utanför men då ska man veta vad man gör och livslängden blir kanske lidande, i racing så spelar det mindre roll bara det håller racet ut men du eftersökte väl just livslängd?

Alltså tar du reda på inom vilket intervall ditt lamellpaket ska ligga, om det finns utrymme för en extra skiva så kasta i den annars får du kolla upp vad du kan göra för att få dit en skiva utan att hamna utanför spec.
 
ok, ska kolla om de är annorlunda, annars så kommer jag nog flytta runt de bästa och sätta dem i mitten av packen. Snålt kanske, men ifall det inte finns några jätteproblem med det (finns det? förutom verkstadshandbokens dogmatiska yrkande på att byta alla lameller samtidigt förstås) så ser jag ingen anledning till att inte göra så.

Klart att lamellerna och plattorna slitit in sig mot varandra och greppar varandra bra i den ordning de nu sitter, men detta borde ju åter bli fallet när de fått gnida ett tag igen?

De som går mot korgbotten är nog lite snällare för att inte tugga i sig den skulle jag gissa, samma mot tryckplattan...
 
Fortfarande måste du kolla upp vad max pakettjocklek är på din, inte vilket max-mått du har på lamellerna och hur tunna dom får bli.

Det går att gå utanför men då ska man veta vad man gör och livslängden blir kanske lidande, i racing så spelar det mindre roll bara det håller racet ut men du eftersökte väl just livslängd?

Alltså tar du reda på inom vilket intervall ditt lamellpaket ska ligga, om det finns utrymme för en extra skiva så kasta i den annars får du kolla upp vad du kan göra för att få dit en skiva utan att hamna utanför spec.

alltså om man lägger ihop max måtten för alla friktionslameller + stålplattor, så får man ju ut en siffra som är lika med eller strax under det totala maxmåttet, det räcker för mig.

Totalt maxmått står inte ens i verkstadshandboken, vart har du hittat ditt totala maxmått? Det är väl bara att göra som föregående postare tipsat om: kolla så inte korgtänderna går utanför tryckplattan.
 
börjar bli dags att sova, läste inte ditt svar ordentligt innan jag postade. Om det ska kunna leda till skada så vill jag gärna höra ditt resonemang kring hur den skadan skulle kunna uppstå.

Godnatt, och tack för dina tankar (och alla andras också) nu har jag mycket mer kött på benen.
 
alltså om man lägger ihop max måtten för alla friktionslameller + stålplattor, så får man ju ut en siffra som är lika med eller strax under det totala maxmåttet, det räcker för mig.

Totalt maxmått står inte ens i verkstadshandboken, vart har du hittat ditt totala maxmått? Det är väl bara att göra som föregående postare tipsat om: kolla så inte korgtänderna går utanför tryckplattan.

Så är det nog om du inte har det specat i boken, jag har det tydligt specat i min.

koppling.PNG
 
Last edited:
Har jag otur när jag tänker, men brukar inte en koppling vara uppbyggd så att stålskivorna har splines inåt och låser mot navet, medan lamellerna har tänder utåt och låser mot korgen?
I så fall borde en lamell i botten av korgen ALDRIG slita på korgbotten, då den alltid snurrar med samma varv som korgen, medan en stålskiva längst ner i packen skulle nöta oavbrutet då det är urkopplat och göra slut på korgen på nolltid.
 
Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

Back
Top