Packning undre styrlager R1-gaffel på Cb650

prrii

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Täby
Hoj
Honda CB 650 1980
Tja! Jag sätter ihop mitt första hojbygge, en gammal cb650 och har lite problem med det nya styrlagret. Det undre styrlagret hamnar en bit in i ramen och packningen som följde med paketet (all balls racing) gör att lagret rullar dåligt. Ska det va så? Kommer allt "slita in" sig och bli bättre? Eller ska jag skita i gummipackningen?

Tack i förhand för svar.
 
Nej, det ska inte vara så och nej, det kommer inte att slita in sig.
Att skippa packningen är inte heller en bra idé eftersom den behövs för att hålla kvar fettet och hindra sand o vatten att komma in.
Minsta tröghet i styrlagren gör cykeln vinglig.
Fixa en distans så att grejorna passar perfekt istället.
 
Ett förstadie till organfrånstötning...?

Minsta tröghet i styrlagren gör cykeln vinglig.

Får jag vara lite Capt. Obvious här?
Egentligen blir hojen mer stabil.
Det är föraren som upplever den som mer vinglig eftersom det kommer in en störning i den känsliga människa<->maskindynamiken.
Jag vet att du vet, och jag vet att de allra flesta som kört några år också vet detta.

Men, vi har ett inflöde med nya motorcyklister som kanske brottas med "oförklarliga" problem i sin MC-körning och ännu inte sett ljuset, eller hajat att man gör tiotusentals omedvetna små styrkorrigeringar under en dag i sadeln - för att ändå bara köra rakt fram.
I övrigt är det så klart rätt och riktigt det du skriver.

- - - Updated - - -

Ett förstadie till organfrånstötning...?

Minsta tröghet i styrlagren gör cykeln vinglig.

Får jag vara lite Capt. Obvious här?
Egentligen blir hojen mer stabil.
Det är föraren som upplever den som mer vinglig eftersom det kommer in en störning i den känsliga människa<->maskindynamiken.
Jag vet att du vet, och jag vet att de allra flesta som kört några år också vet detta.

Men, vi har ett inflöde med nya motorcyklister som kanske brottas med "oförklarliga" problem i sin MC-körning och ännu inte sett ljuset, eller hajat att man gör tiotusentals omedvetna små styrkorrigeringar under en dag i sadeln - för att ändå bara köra rakt fram.
I övrigt är det så klart rätt och riktigt det du skriver.

- - - Updated - - -

Ett förstadie till organfrånstötning...?

Minsta tröghet i styrlagren gör cykeln vinglig.

Får jag vara lite Capt. Obvious här?
Egentligen blir hojen mer stabil.
Det är föraren som upplever den som mer vinglig eftersom det kommer in en störning i den känsliga människa<->maskindynamiken.
Jag vet att du vet, och jag vet att de allra flesta som kört några år också vet detta.

Men, vi har ett inflöde med nya motorcyklister som kanske brottas med "oförklarliga" problem i sin MC-körning och ännu inte sett ljuset, eller hajat att man gör tiotusentals omedvetna små styrkorrigeringar under en dag i sadeln - för att ändå bara köra rakt fram.
I övrigt är det så klart rätt och riktigt det du skriver.
 
Ok. Jag kikar närmre ikväll. Men brukar packningen sitta innanför ramkanten? Menar du att jag ska lägga brickor mellan lagret och packningen? Det känns ju som om packningen ska sitta på lagret, den klickar liksom fast. Ursäkta för dumma frågor, har noll meck-erfarenhet. Btw, hur stort mellanrum mellan ram och undre kronan är optimalt?
 
Chimsa ned lager ringen i styrhuvudet den ligger mot en svarvad kant i styrhuvudet.. Chims finns på momentum för småpengar.
 
Du behöver inte ha packningen. Den gör givetvis nytta men det funkar att köra med och lagret slits inte ut på en säsong om man skippar den. Det slits dock betydligt kvickare än det ska när smuts kommer in där. Om du är som jag och plockar isär hela hojen varje vinter så spelar det ingen roll alls.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top