Köpråd Harley?

Det är en Harley som toppar resultatlistan från Motorrads 5000mil tester.
För lägst kostnader, minst strul under 5000mil.
De negativa synpunkter jag fått från Harleyägare är:
Det var vibrationerna som gjorde att jag sålde. Varierar givetvis från hoj till hoj så provkör.
Jag får ont i ryggen så mer än några turer till fiket i Norrtälje blir det inte varje år.
(Från en Stockholm söderförort.)
Så viktigt kolla hur det känns, att du sitter bra.
Sen har vi scrönorna om att Kromslädar inte hälsar. För det går inte att släppa styret med en hand.
Och det är ju lätt att kolla vid provkörningen !
Uppstår obehagskänslor med bara gashanden på styret, kanske avstå !
Från just den HDn !
För sånt här varierar givetvis mellan HDs hojar !
 
Last edited:
Det är en Harley som toppar resultatlistan från Motorrads 5000mil tester.
För lägst kostnader, minst strul under 5000mil.
De negativa synpunkter jag fått från Harleyägare är:
Det var vibrationerna som gjorde att jag sålde. Varierar givetvis från hoj till hoj så provkör.
Jag får ont i ryggen så mer än några turer till fiket i Norrtälje blir det inte varje år.
(Från en Stockholm söderförort.)
Så viktigt kolla hur det känns, att du sitter bra.
Sen har vi scrönorna om att Kromslädar inte hälsar. För det går inte att släppa styret med en hand.
Och det är ju lätt att kolla vid provkörningen !
Uppstår obehagskänslor med bara gashanden på styret, kanske avstå !
Från just den HDn !
För sånt här varierar givetvis mellan HDs hojar !

Det beror inte på att huvudklientellen är ca 182 år gammal med taskigt blodflöde och rygg som passerat bäst före någon gång på det sena 70-talet?
 
åja , tror även unga starka personers ryggar tar pisk av den knepiga körställningen customhojjar har för att man ska se ball ut
kört en dylik tingest en halv sommar (dock inte en HD , har tillräcklig pillesnopp för att våga köra jappsare :):7peta ) , fötterna framåt är döden för korsryggen , man kan lixom inte "fjädra" med benen på samma sätt som på en riktig hoj
alla som säger att krana en gynstol är bekvämt ljuger ! :fakta
 
det som kostar är väl alla delar och tillbehör som det står Harley original på kan jag tänka...
Fast det är ju samma sak oavsett om det står Triumph, Ducati eller Suzuki på delarna också. Oavsett vilket märke man kör så blir man ju skinnad om man går in till den lokale handlaren och vill ha ett avgassystem, en uppsättning packväskor och en skinnjacka med rätt logotyp på.
 
Man måste ju inte ha aphäng och framflyttade fotpinnar. För egen del är ett lågt styre och fötterna neråt det enda alternativet om jag skulle åka hd igen. Och hellre dyna / sportster än softail.
 
Jag tycker själv inte om att ha fötterna framför mig när jag kör.
Men jag gillar verkligen Harleys motorer till utseendet, ljudet och vridet.
Så jag skaffade mig helt enkelt en XR1200.
Hur cool och kul som helst och jag kommer högst sannolikt att äga en igen.

Köp med hjärtat så ordnar sig resten, det finns alltid en pöbel som tycker att man har valt fel.
 
Jag skulle påstå att du hittar billigare hd prylar än till annat märke, just pga att det finns så många olika tillverkare. När jag ville flytta fram pinnarna på en japs glidare så var billigaste alternativet runt 3500:- Medans för hd fanns det för halva den summan. Sen finns ju i princip allt att få tag i medans till japsare så måste du kanske tillverka eget fäste för tex en annan lampa etc.
 
Fast det är ju samma sak oavsett om det står Triumph, Ducati eller Suzuki på delarna också. Oavsett vilket märke man kör så blir man ju skinnad om man går in till den lokale handlaren och vill ha ett avgassystem, en uppsättning packväskor och en skinnjacka med rätt logotyp på.

Så är det ju, även om jag ändå fått för mig att hypen och priserna är extra tilltagna på just HD :)
 
Jag skulle påstå att du hittar billigare hd prylar än till annat märke, just pga att det finns så många olika tillverkare. När jag ville flytta fram pinnarna på en japs glidare så var billigaste alternativet runt 3500:- Medans för hd fanns det för halva den summan. Sen finns ju i princip allt att få tag i medans till japsare så måste du kanske tillverka eget fäste för tex en annan lampa etc.

Ja, att det tillverkas mycket eftermarknadsdelar utan originallogga är ju en stor fördel som du säger, och just till HD kan jag tänka mig att marknaden är som allra störst. Nästan alla vill ju sätta sin personliga prägel på sin HD, och då blir ju behovet av icke-originalprylar extra stort om inte folk ska bli alldeles skinnade. Låter hoppfullt! :)
 

Ägt två st FXSTB:s, en 2002:a och en 2007. Den förstnämnda med förgasare och femväxlat levde sitt eget liv men rullade 2500 problemfria mil. Service sköter man billigt och lekande lätt själv. Fick dn dock aldrig att gå riktigt rent, mest spottade och fräste den. Dock var det det enda o klaga på.

2007:an kan jag fortfarande vakna mitt o natten och skrika efter. Insprut, sexväxlat och lagom bakdäck. 2000 problemfria mil med 1690 kit, kammar och högkompskolvar, gick som en dröm rakt fram...

Du behöver veta att det är en helt annan värld. Framgaffel bottnar för minsta skavank, frambromsen är allt annat än effektiv, du kommer få brottas i minsta kurva, växlandet sparkar dig oförlåtet där bak, vibrationerna älskas kanske av damerna men ger känningar i händer och fingrar dagar efter längre färder, skruvar måste dras åt konstant eller låsas med gänglås, saker rostar och ärgar som du parkerat nära havet, värmen fån motorn är olidlig vid lägre farter varma dagar (trots sep oljekyl).

Positiva saker: billig försäkring, billig i drift, busenkel att serva, driftsäker (!), billiga delar (jo faktiskt för du lär inte behöva många delar) sen är det ju så att det är tamejfan en fight människa mot maskin varje tur och kanske det som är tjusningen. Men det blir en omställning för dig. Längre bromssträckor mm

Värt det? Jovars. Min senaste night train gick loss på 250.000 med all utrustning och trim. Ändå tog jag min väldigt mycket mindre yamaha ybr125 (!) in till stan då jag inte vågade parkera denna i stan. Mer än en gång tog sig folk friheten att provsitta och fota sig på den hur fan man nu vågade det...

Vet inte om du blev hjälpt men sikta hellre på en lite nyare modell. Du har ändå igen det på andrahandsvärdet.
 
Ägt två st FXSTB:s, en 2002:a och en 2007. Den förstnämnda med förgasare och femväxlat levde sitt eget liv men rullade 2500 problemfria mil. Service sköter man billigt och lekande lätt själv. Fick dn dock aldrig att gå riktigt rent, mest spottade och fräste den. Dock var det det enda o klaga på.

2007:an kan jag fortfarande vakna mitt o natten och skrika efter. Insprut, sexväxlat och lagom bakdäck. 2000 problemfria mil med 1690 kit, kammar och högkompskolvar, gick som en dröm rakt fram...

Du behöver veta att det är en helt annan värld. Framgaffel bottnar för minsta skavank, frambromsen är allt annat än effektiv, du kommer få brottas i minsta kurva, växlandet sparkar dig oförlåtet där bak, vibrationerna älskas kanske av damerna men ger känningar i händer och fingrar dagar efter längre färder, skruvar måste dras åt konstant eller låsas med gänglås, saker rostar och ärgar som du parkerat nära havet, värmen fån motorn är olidlig vid lägre farter varma dagar (trots sep oljekyl).

Positiva saker: billig försäkring, billig i drift, busenkel att serva, driftsäker (!), billiga delar (jo faktiskt för du lär inte behöva många delar) sen är det ju så att det är tamejfan en fight människa mot maskin varje tur och kanske det som är tjusningen. Men det blir en omställning för dig. Längre bromssträckor mm

Värt det? Jovars. Min senaste night train gick loss på 250.000 med all utrustning och trim. Ändå tog jag min väldigt mycket mindre yamaha ybr125 (!) in till stan då jag inte vågade parkera denna i stan. Mer än en gång tog sig folk friheten att provsitta och fota sig på den hur fan man nu vågade det...

Vet inte om du blev hjälpt men sikta hellre på en lite nyare modell. Du har ändå igen det på andrahandsvärdet.

Det var absolut till stor hjälp, tack så mycket :tummenupp

Jag tänker ju att mina erfarenheter av min vn1500 bör ha förberett mig åtminstone lite, men det kanske inte alls är ens lite likt? Den är ju som man hör custom beskrivas mest, svampig fjädring, gungar i kurvor, dåliga bromsar, växlar som sparkar tillbaka och vibrationer som får händerna att domna känner man ju igen... Är Harley ännu värre menar du?
Och är det verkligen så illa det här med skruvar som lossnar och grejer som trillar av? Det trodde jag var en myt... Rosten likaså, är det verkligen värre än på andra märken??
Det där med motorn var ju en sak jag inte ens tänkt på, men det är klart att en rejäl luftkyld rova blir varm vid låga farter... Kan man eftermontera en kylande fläkt möjligen tror du?

Jag förstår. Just nu är de allra nyaste modellerna lite bortom min budget känner jag, även modellerna kring millennieskiftet ligger ju på omkring 100 papp och det är högt bara det känner jag... Så för tillfället får jag nog inse mina begränsningar och stanna där i krokarna rent åldersmässigt, för något nyare har jag verkligen inte råd med. Det kanske å andra sidan avhjälper oron litegrann så att man faktiskt vågar lämna hojen på stan en kortare tid... Även om jag tänkt skaffa både larm och lås.

Stort tack för bra input, det uppskattas :tummenupp
 
IMG_3145.jpg

Allt tar längre tid, det är lönlöst att jaga och köra fort, allt skrapet i när man svänger utan att ta det piano.

Livet lekar med 70 km/t och sol i ansiktet, när man tuffar lugnt iväg..
Sedan är det ju även bra packmöjligheter :)

Jag förstår numera hypen och glädjen runt HD..
Och sporthojen är underbar - extra underbar! För mig är "mototcykling" tydligen väldig olika, beroende på vilken hoj jag kör..

Lycka till
 
jag har kört Harley sen 1987 o gör det fortfarande.
har kört allt från trimmat lillsida till ultra, nya o beg. org. chopper. as trimmad. har kört det mesta inom harley
du kommer inte ångra dej.
ska du skjutsa o köra längre sträckor satsa inte på sporster
men men typ heritage / roadking.
för rigtig skön touring köp ultra.
är det lite små mys runt hemmet så köp någon av alla dyna modeler.
vill du busköra (bandag) köp en xr 1200 eller sporster 1200
hål dej till evo o twincam dessa kan utan problem om dom sköts rät gå långt långt över 10000 mil utan att öppnas. min har gått 8000 mil o den går fortfarande perfekt.
idag får du en fin Harley twincam för under 100000 kr
delar är inte specielt dyra om inte du köpar HD org för då blir det dyrt
titta på bikelines sida så får du en uppfattning.
o något extra tilläg på försäkringen har jag aldrig fått
just nu har jag en ultra från 96 o betaler runt 2000 kr helförs helår
o inte fan får man ont i ryggen på en org Harley, har jag aldrig fått, o har aldrig hört någon klaga på det heller.
men på en sportshoj får jag ont i armar o rygg av den extrema sittställning
HARLEY IS THE BEST, FUCK THE REST
 
Rätt komiskt ändå, att en fråga om val av harley ger mer svar på SPORTHOJ. Än det gjorde att ställa liknande fråga på harley forumet:) har en lillsida och en järnsporre, trevliga cyklar men inget att ha om du inte kan skruva;)
 
Rätt komiskt ändå, att en fråga om val av harley ger mer svar på SPORTHOJ. Än det gjorde att ställa liknande fråga på harley forumet:) har en lillsida och en järnsporre, trevliga cyklar men inget att ha om du inte kan skruva;)

Men samtidigat är det mindre eller nästan inget skitsnack om sporthojar på det andra forumet.
Dock så är ju SH mycket större än HF.
 
Jo visst är det så, men det känns ändå som skitsnacket för det mest är med glimten i ögat.
Helt klart är sporthoj större, men HF måste ha dött ut än mer sista tiden? Kan ju hända att man inbillar sig men det kändes bra mkt bättre när det va harleyportalen.. Mest saknar jag alla bygg/mek trådarna, för min del är ett bra forumsaktivitet en trygghet när jag ger mig in i ett nytt märke, att veta att om något grånglar eller jag kör fast när jag skruvar, så finns det kunnigt folk som hjälper en bara ett knapptryck bort.. Så känns det dessvärre inte på HF, men tvivlade aldrig på harleyportalen... Är själv på jakt efter en långfärdshoj och sneglade åt ett par olika BMW modeller och även ducati st2.. Ducati forumet måste man betala för att få ta del av, på BMW klubben blev jag överöst med svar, inga spydiga kommentarer och en stor samlad kunskap. Det hade iaf stor del i avgörandet av märke för mig.
 
Last edited:
Köp inte Harley. Skitkvalitet rakt igenom! Köp en Indian eller Victory istället. Finns en anledning till att man ger 5 års garanti jämfört med Harley, hojar som går sönder och som rostar också eftersom dom inte är gjorda för vårt klimat.

Sedan att Victory/Indian gör snyggare hojar är ju också ett plus.

Kolla in dessa klipp. Inget försäljningssnack utan ren fakta.




Video 4

Video 5
 
Köp inte Harley. Skitkvalitet rakt igenom! Köp en Indian eller Victory istället. Finns en anledning till att man ger 5 års garanti jämfört med Harley, hojar som går sönder och som rostar också eftersom dom inte är gjorda för vårt klimat.

Sedan att Victory/Indian gör snyggare hojar är ju också ett plus.

Kolla in dessa klipp. Inget försäljningssnack utan ren fakta.




Video 4

Video 5
När han skriver att nyare än -00 harley blir svårt ekonomisk, hur fan löser man en victory eller indan då?!
Fö kollade jag endel på dom där slädarna på mässan, personligen hade jag inte betalt hälften av vad dom begär för dom där..
 
Ägt två st FXSTB:s, en 2002:a och en 2007. Den förstnämnda med förgasare och femväxlat levde sitt eget liv men rullade 2500 problemfria mil. Service sköter man billigt och lekande lätt själv. Fick dn dock aldrig att gå riktigt rent, mest spottade och fräste den. Dock var det det enda o klaga på.

2007:an kan jag fortfarande vakna mitt o natten och skrika efter. Insprut, sexväxlat och lagom bakdäck. 2000 problemfria mil med 1690 kit, kammar och högkompskolvar, gick som en dröm rakt fram...

Du behöver veta att det är en helt annan värld. Framgaffel bottnar för minsta skavank, frambromsen är allt annat än effektiv, du kommer få brottas i minsta kurva, växlandet sparkar dig oförlåtet där bak, vibrationerna älskas kanske av damerna men ger känningar i händer och fingrar dagar efter längre färder, skruvar måste dras åt konstant eller låsas med gänglås, saker rostar och ärgar som du parkerat nära havet, värmen från motorn är olidlig vid lägre farter varma dagar (trots sep oljekyl).

Positiva saker: billig försäkring, billig i drift, busenkel att serva, driftsäker (!), billiga delar (jo faktiskt för du lär inte behöva många delar) sen är det ju så att det är tamejfan en fight människa mot maskin varje tur och kanske det som är tjusningen. Men det blir en omställning för dig. Längre bromssträckor mm

Värt det? Jovars. Min senaste night train gick loss på 250.000 med all utrustning och trim. Ändå tog jag min väldigt mycket mindre yamaha ybr125 (!) in till stan då jag inte vågade parkera denna i stan. Mer än en gång tog sig folk friheten att provsitta och fota sig på den hur fan man nu vågade det...

Vet inte om du blev hjälpt men sikta hellre på en lite nyare modell. Du har ändå igen det på andrahandsvärdet.

Tack, nu begriper jag två saker:
1) Gynekologställningen är för att få bort benen så mycket det går från motorvärmen.
2) Gälarna på kåporna på moderna sporthojar (gälar som inte finns / inte behövs på MotoGP hojar) är till för att blåsa ut den varma luften åt sidorna, skydda sporthojsåkaren från värmen från kylaren !
Så SH åkaren inte blir långsamt kokt i skinnstället vid trafikljusen !
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top