Köpråd Harley?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Sådärja! Nu är det bara bort med döskallar och in med en S&S 143cui och gasa så att ekrarna yr.
http://youtu.be/iFWgeWGBY3s

Jag har knappt råd med nudlar för resten av månaden efter det här inköpet (fy helvete vad bra jag prioriterar :hihi ) så större motor och dödskallefria skruvar och kåpor får nog vänta ett tag är jag rädd... :gnissla :D
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ja, med min ringa erfarenhet kan ändå absolut rekommendera att man testar. Provar man inte så vet man ju inte om man gillar det eller inte. Jag kände direkt att det här passade mig bra, men så körde jag ju redan custom. Att då byta upp sig till en HD kändes liksom som en pusselbit som föll på plats, det där sista som jag saknat i japskryssaren fanns plötsligt där liksom. Jag gillar't! :)

Grejen med Harley är ju att man personifierar dem lite som någon var inne på. Det är ju bara att känna dig för och sedan är du säkert igång. En retrojacka känns ju rätt om man kör en customhoj.

Jag är själv på jakt efter en mc-jacka. Blev mer aktuellt nu när jag köpte en Monster förra säsongen. Har inte hittat något jag gillar. Tycker inte att mc-firmorna har något intressant direkt. Får göra ett nytt försök inför den här säsongen. Ska skicka iväg ett par jeans för att få dem kevlarförstärkta. De jag sett på mc-firmorna ser bedrövliga ut.

Allt har sin tid och det är alltid roligt att vidga vyerna lite och uppskatta saker för vad det är.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
I och för sig, men man kanske inte ska ha dem i händerna medan man kör hoj... :D

Hör inte sånt HD-åka till?

visual-dictionary-motorcycle-terms-old-lady.jpg
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Kanske borde följa hojens image och köpa en sån här hjälm? :hihi
View attachment 427384
Sån hjälm kräver kamouflagemönstrade byxor också :mattias


Jag är själv på jakt efter en mc-jacka. Blev mer aktuellt nu när jag köpte en Monster förra säsongen. Har inte hittat något jag gillar. Tycker inte att mc-firmorna har något intressant direkt. Får göra ett nytt försök inför den här säsongen. Ska skicka iväg ett par jeans för att få dem kevlarförstärkta. De jag sett på mc-firmorna ser bedrövliga ut.
Vad är det för typ av jacka du är ute efter? Det finns inget passande från Ducati?

Själv så har jag i flera år varit på jakt efter en ganska så klassisk retro racejacka med kort krage, enkel färgskala och helt i skinn. Det borde ju inte vara så svårt kan man tycka.

Många jackor är för moderna. Med hårda utvändiga plastskydd, perforerat skinn, delar i stretchmaterial eller Cordura, eller så ser de ut som rymdskepp med silverfärgat skinn och annat otyg. Eller så är passformen helt åt skogen. Eller så har de märkt jackan utvändigt med några slumpvisa nummer utan förklaring till vad de betyder. Eller så har de loggan för ett mc-märke som man aldrig ens har ägt. Eller så ska de se ut som att de redan är inslitna. Eller så är känslan i skinn eller dragkedjor fel. Eller...

De jag hittills hittat som iaf är ganska nära är ett par modeller från Furygan, någon från Sebago (säljs på Handelsboden), Halvarsson Jackpot BC, Dainese och Richa brukar kunna ha något lämpligt emellanåt, Schott har någon och så vidare. Men oftast när jag trots allt har hittat någon som passar mina krav så faller det på att jag är för snål för att hosta upp fem lakan på en ny jacka. Särskilt som jag redan har 6-7 mc-jackor i garderoben.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Sån hjälm kräver kamouflagemönstrade byxor också :mattias

Det hade förra ägaren :hihi harleystereotyper verkar stämma rätt bra :rofl

Däremot har jag funtat på kevlarjeans som komplement till min Marlon Brando jacka, mest eftersom mina skinnställsbyxor inte matchar den över huvud taget... Dessutom tänker jag att det kanske inte blir fullt så äckligt varmt om somrarna... Bra eller anus? :va
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Vad är det för typ av jacka du är ute efter? Det finns inget passande från Ducati?

Själv så har jag i flera år varit på jakt efter en ganska så klassisk retro racejacka med kort krage, enkel färgskala och helt i skinn. Det borde ju inte vara så svårt kan man tycka.

Många jackor är för moderna. Med hårda utvändiga plastskydd, perforerat skinn, delar i stretchmaterial eller Cordura, eller så ser de ut som rymdskepp med silverfärgat skinn och annat otyg. Eller så är passformen helt åt skogen. Eller så har de märkt jackan utvändigt med några slumpvisa nummer utan förklaring till vad de betyder. Eller så har de loggan för ett mc-märke som man aldrig ens har ägt. Eller så ska de se ut som att de redan är inslitna. Eller så är känslan i skinn eller dragkedjor fel. Eller...

De jag hittills hittat som iaf är ganska nära är ett par modeller från Furygan, någon från Sebago (säljs på Handelsboden), Halvarsson Jackpot BC, Dainese och Richa brukar kunna ha något lämpligt emellanåt, Schott har någon och så vidare. Men oftast när jag trots allt har hittat någon som passar mina krav så faller det på att jag är för snål för att hosta upp fem lakan på en ny jacka. Särskilt som jag redan har 6-7 mc-jackor i garderoben.

Nu har jag inte kollat årets kollektion från Ducatis sortiment. Jag hade en Ducati Corse jacka från Dainese som jag tyckte mycket om som tyvärr blev stulen. Som du själv är inne på har många nyare mc-jackor synliga hårda skydd på axelpartier och andra utsmyckningar som jag föredrar att inte ha. På jackan jag hade var skydden insydda. Själva modellen var klassisk, men den stack ändå ut. Köper jag en ny mc-jacka ska jag nog försöka köpa något som är tidlöst. Inget som binder jackan till ett visst motorcykelmärke eller så.

Har tittat på Dainese, Alpinestars och även märken som t ex Belstaff (vars mc-kollektion jag aldrig sett i verkligheten, bara testat en vanlig skinnjacka från dem). Du nämner Schott och det finns ju en rad andra tillverkare till som en gång i tiden tillverkade mc-jackor. Mc-firmona hade nog kunnat ha en bättre försäljning om de hade varit lite mer trendkänsliga. I synnerhet idag när det är ett annat mode än när sporthojarna såldes som bäst. Folk köper ju custom, scrambler, café racers och dylikt. Nog finns det en marknad om man anstränger sig lite. Det känns som mc-handlarna har stannat kvar i slutet av 90- och början på 2000- talet när det kommer till klädinköp. Det är ju inte direkt så att man har lust att köpa ett nytt skinnställ när man är på besök. Där fick jag sagt det :D
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1

Du kommer säkert att tycka att det är jättekul med HDn. Jag har haft många hojar, nya GSX R1000, ny Busa Gen. 2 och många fler. Men efter drygt 10 år körning, och jag körde verkligen mycket både på väg och olika banor, klingade lusten av och hojarna blev stående. Men som vanligt började det klia i hojtarmen efter ett tag, dock inte på någon av ovan nämnda typer utan jag tänkte att jag provar en glidare på vinst och förlust. Ett tag var jag inne på att köpa en riktigt gammal hoj med mycket kubik. Men sådana i den mån det finns är nästan alltid renoverade och nylackade m.m. och det är inte kul att ta över någon annans skapelse utan det ville jag i så fall göra själv.

Förra året dök det upp en HD FXD Dyna på Blocket som såg fin ut och var mycket vettigt prissatt. Det var en 50-plussare som ville prova på att köra äventyrshoj och annonserade ut HDn för 49900 :) Så det var bara att ringa snabbt som ögat och säga att - jag köper den! Det blev en hel del åkande förra året och jag längtar till att det ska bli varmt igen så att den kan användas :) Det jag uppskattar förutom att den ser ut som en mycket gammal hoj utan att behöva vara det är förstås det brutala ljudet. En annan sak som förvånade mig är att dragkraften är så bra. Det beror på att effekten kommer väldigt tidigt. Jag har för mig att den har ca 100 Nm redan vid 2500 rpm eller något sådant. Det betyder att den bygger fart skitbra ut ut kurvor och det är inte så noga vilken växel som ligger i så länge man inte behöver ta ut max effekt.

Någon tanke på att sälja den finns överhuvudtaget inte.

Jag har inte behövt göra mycket åt den. Sadeln som var en riktigt ful fåtölj, som det kan vara original, kastades och ersattes med en slimmad som man sitter mycket bättre på vid körning. Originalsadeln upplevdes som om man var 5 år och satt på en ardennerhäst genom att den var så satans bred :gråta En ny regskylt beställdes och monterades i snyggare vinkel än det stora skabbiga plakatet som satt rakt upp. Framgaffeln fick en Fork Brace men den hade inte behövts egentligen för gaffeln är stadig på de här. Sedan en överyn av bromsarna som inte var något att skryta med och nya belägg. Fotpinnarna flyttades tillbaka.

Det finns inga planer på att göra något mer om inte suget effter att öka effekten kommer så att det blir ett kambyte. Men samtidigt vill jag inte offra en enda Nm av vridmomentet på låga varv som ger en så god körbarhet, så det få nog vara. Jag har andra projekt som jag håller på med som gamla maskiner m.m.
 

Bifogat

  • DSC04311.JPG
    DSC04311.JPG
    297.7 KB · Visningar: 196

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du kommer säkert att tycka att det är jättekul med HDn. Jag har haft många hojar, nya GSX R1000, ny Busa Gen. 2 och många fler. Men efter drygt 10 år körning, och jag körde verkligen mycket både på väg och olika banor, klingade lusten av och hojarna blev stående. Men som vanligt började det klia i hojtarmen efter ett tag, dock inte på någon av ovan nämnda typer utan jag tänkte att jag provar en glidare på vinst och förlust. Ett tag var jag inne på att köpa en riktigt gammal hoj med mycket kubik. Men sådana i den mån det finns är nästan alltid renoverade och nylackade m.m. och det är inte kul att ta över någon annans skapelse utan det ville jag i så fall göra själv.

Förra året dök det upp en HD FXD Dyna på Blocket som såg fin ut och var mycket vettigt prissatt. Det var en 50-plussare som ville prova på att köra äventyrshoj och annonserade ut HDn för 49900 :) Så det var bara att ringa snabbt som ögat och säga att - jag köper den! Det blev en hel del åkande förra året och jag längtar till att det ska bli varmt igen så att den kan användas :) Det jag uppskattar förutom att den ser ut som en mycket gammal hoj utan att behöva vara det är förstås det brutala ljudet. En annan sak som förvånade mig är att dragkraften är så bra. Det beror på att effekten kommer väldigt tidigt. Jag har för mig att den har ca 100 Nm redan vid 2500 rpm eller något sådant. Det betyder att den bygger fart skitbra ut ut kurvor och det är inte så noga vilken växel som ligger i så länge man inte behöver ta ut max effekt.

Någon tanke på att sälja den finns överhuvudtaget inte.

Jag har inte behövt göra mycket åt den. Sadeln som var en riktigt ful fåtölj, som det kan vara original, kastades och ersattes med en slimmad som man sitter mycket bättre på vid körning. Originalsadeln upplevdes som om man var 5 år och satt på en ardennerhäst genom att den var så satans bred :gråta En ny regskylt beställdes och monterades i snyggare vinkel än det stora skabbiga plakatet som satt rakt upp. Framgaffeln fick en Fork Brace men den hade inte behövts egentligen för gaffeln är stadig på de här. Sedan en överyn av bromsarna som inte var något att skryta med och nya belägg. Fotpinnarna flyttades tillbaka.

Det finns inga planer på att göra något mer om inte suget effter att öka effekten kommer så att det blir ett kambyte. Men samtidigt vill jag inte offra en enda Nm av vridmomentet på låga varv som ger en så god körbarhet, så det få nog vara. Jag har andra projekt som jag håller på med som gamla maskiner m.m.

Ser riktigt fin ut! :tummenupp Avgasrören, är det Raask eller?

Jag tycker att det finns mycket charm i stora tunga customhojar. Ljudet är en grej, vridet en anan. Det behöver inte gå fort för att kännas bra ute på vägarna liksom. Om en sporthoj är en ferrarri så är en stor custom mer som en cadillac. Man kryssar fram i maklig takt, det gungar och rullar och mullrar och man bara njuter av tillvaron. Gäller att inte ha bråttom nånstans liksom :D

Nu när jag faktiskt testat en HD kan jag ändå konstatera att det är något visst med dem, även om japscustom kan se liknande ut så var det stor skillnad mellan dem. Och jag gillade min kawasaki, den var stor och mysig och mullrade gött. Men det är stor skillnad i karaktär, både på ljudet och effekten och gången överlag. Så kawan gav mersmak, karaktären hos HD var pusselbiten som föll på plats liksom :tummenupp

Nu ska man bara orka vänta till våren så man får ta ut nya pärlan på vägarna... :( :banana
 

moddlaren

Guest
Hmmmmm. Enda HD jag kört var en sportster 1200 o det gav då ingen mersmak tvärt om fy fan rent ut sagt vilken skit. Tung trög seg tråkig gungar svampinfektion tja mera en smurf hoj för gammel smurfen.

Men smaken är som baken.. Detta är ju dock .SPORThoj inte cromsläde forumet men det förklarar det ledsamt sättet o skitnödigheten.

Gratis till köpet i vilket fall:-D
 

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Jag har massor hojar men ingen HD. Inte för att jag inte vill. Men i mitt tycke ska man aldrig ha dom original. Man gör om dom för sig själv efter tycke o smak. Dom är ju väldigt ombyggbara med massor av saker att till gå utan att man behöver kapa o svetsa. Klart man är märkesbög (ursäkta uttrycket) när man kör HD. Men det ska man va!
HD är HD! dom är inte bättre än japanerna på nåt sätt förutom att det är ju en HD! Det känns lite bättre än en Japan glidare,
på nåt sätt är det mer äkta. Lustigt nog.

E dom flesta av oss då bara märkesfixerade? Det är iaf jag.
 
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top