Uppgradera dämpning gsxr750

Funderar på den här nu.. http://ebutik.nccr.se/wilbers-suspe...-mono-road-suzuki-gsx-r-750-t-gr-7-db-m-ar-96

Verkar ju gå lös på cirka 2000kr att köpa bara fjäder och låta någon fräscha upp orginaldämparen.. Är det då värt att lägga typ 1700kr mer och få en sådan här dämpare som fås inställd med rätt fjäder och annat efter min körstil och vikt etc? Den har ju dock sedan inga inställningsmöjligheter direkt, bara förspänning. Det finns också varianten med justerbar rebound, men då kostar den en tusenlapp extra...

Lätt att säga att det bara är att köpa fjädringen jag vill ha, men jag är student och ska rejsa på en jävligt låg budget. Köper jag ens den billigaste wilbers-dämparen så blir det antagligen att missa en racehelg i sommar pga det.
 
Funderar på den här nu.. http://ebutik.nccr.se/wilbers-suspe...-mono-road-suzuki-gsx-r-750-t-gr-7-db-m-ar-96

Verkar ju gå lös på cirka 2000kr att köpa bara fjäder och låta någon fräscha upp orginaldämparen.. Är det då värt att lägga typ 1700kr mer och få en sådan här dämpare som fås inställd med rätt fjäder och annat efter min körstil och vikt etc? Den har ju dock sedan inga inställningsmöjligheter direkt, bara förspänning. Det finns också varianten med justerbar rebound, men då kostar den en tusenlapp extra...

Lätt att säga att det bara är att köpa fjädringen jag vill ha, men jag är student och ska rejsa på en jävligt låg budget. Köper jag ens den billigaste wilbers-dämparen så blir det antagligen att missa en racehelg i sommar pga det.

Du kan ju alltid göra en "John Kocinski"... :)

Gammal MotoGP gud från början av 90-talet. Han är bland annat känd för att vinna amerikanska AMA-mästerskapet utan att röra en skruv på fjädringen. John hade (har) en fantastisk gaskontroll och mjukhet som gör att han kör svinfort utan att belasta grejerna. Han lärde sig att köra runt problemen istället för att hålla på att fibbla med dem. Du kan ju alltid göra detsamma och köra vad du kan med sunkiga grejer.

Vill du inte det så hade jag satsat på Wilberspåret, den dämparen är hursomhelst mycket bättre än original även när original var ny...
 
Du kan ju alltid göra en "John Kocinski"... :)

Gammal MotoGP gud från början av 90-talet. Han är bland annat känd för att vinna amerikanska AMA-mästerskapet utan att röra en skruv på fjädringen. John hade (har) en fantastisk gaskontroll och mjukhet som gör att han kör svinfort utan att belasta grejerna. Han lärde sig att köra runt problemen istället för att hålla på att fibbla med dem. Du kan ju alltid göra detsamma och köra vad du kan med sunkiga grejer.

Vill du inte det så hade jag satsat på Wilberspåret, den dämparen är hursomhelst mycket bättre än original även när original var ny...

Haha! Ja det är väl så jag får köra oavsett vad jag gör med hojen, inte lätt att ställa upp med 16 år gammal hoj oavsett. :tungan Men någonting behöver jag nog göra åt fjädringen i alla fall, i nuläget är den så mjuk att jag behövt vrida upp kompression ordentligt för att hojen ens ska vara körbar. Får hänga av väldigt mycket också för att inte få frigångsproblem.
 
Støtdemper på GSX-R750 96-99 er 356 mm lang med slaglengde på 79mm, og har en fjær på ca 65N/mm. Støtdemper på GSX-R1000 K5/6 er 325,5mm lang med slaglengde 70mm og har en fjær på ca 80N/mm. Så det vil passé dårlig å bare flytte over støtdemper fra K5 selv om den passer fysisk.
Om du derimot også bruker linkarm fra K5 1000, som er veldig lik på målene som var på kitlink for 96-99 750, så kan du med litt jobb få det til å fungere. Du må lage en distansehylse til øvre støtdemperfeste slik at dette festet kommer 10,5mm lenger ned. Du vil også måtte bruke andre "dogbones for å få riktig rideheigth. Har gjort dette en gang I tiden med bra resultat, men husker ikke hvilken lengde jeg endte opp med på dogbones. Forstod det slik at du hadde tilgang på støtdemper og svingarm til K5 1000, så da bør vel ikke denne løsninge koste så mye!
 
En annan tanke som slagit mig är en komplett sving med fälg, drev, bromsar, stötdämpare, länkage osv från en gsxr750 -07. Men har inte hittat någon bra info om ifall den passar någorlunda bolt-on. Finns nämligen ett sådant objekt till salu på ebay för en väldigt rimlig summa. Har dock hittat att 05-06 svingen ska passa rakt av.
 
En annan tanke som slagit mig är en komplett sving med fälg, drev, bromsar, stötdämpare, länkage osv från en gsxr750 -07. Men har inte hittat någon bra info om ifall den passar någorlunda bolt-on. Finns nämligen ett sådant objekt till salu på ebay för en väldigt rimlig summa. Har dock hittat att 05-06 svingen ska passa rakt av.

07- GSX-R600/750 har en helt annen link konstruksjon somvil passe dårlig på en 99 750.
K5 baksving vil heller ikke passe rett inn siden den har mindre diameter på svingarmsbolt, ikke sikker på om den vil passé fysisk heller.
 
Uppdatering! :tuttar

Har nu kört en säsong och dragit slutsatsen att det nog inte hade gett mig särskilt mycket att byta ut orginalgrejerna! Blev styvare fjädrar fram och bak samt lät en firma göra fjäderbytena och även se över gaffeln att den var okej och byta olja i den. Sedan ställt sag och standardinställningar på retur och komp och låtit det vara. Började säsongen med 1:10 på sviestad och kör nu 1:03 och känner inte att materialet är något problem ännu i alla fall utan kan skala av tid för varje körning. Men tror att jag valde något för hårda framfjädrar för har ungefär 30% av fjädringsvägen kvar vid maxbelastning.
 
Det låter som läge för lite lägre oljenivå i gaffeln om du har 30% av slaglängden kvar.
 
Det låter som läge för lite lägre oljenivå i gaffeln om du har 30% av slaglängden kvar.

Såg nu att du svarat. Det ska inte vara mjukare fjädrar i då? Servade gaffeln i början av säsongen och då la han i mängden som stod i boken plus 50ml till om jag minns rätt.
 
Såg nu att du svarat. Det ska inte vara mjukare fjädrar i då? Servade gaffeln i början av säsongen och då la han i mängden som stod i boken plus 50ml till om jag minns rätt.

Så om du börjar med att suga ut 50ml olja ur varje ben så får du originalmängden och plats för mer luft i gaffeln ovanför oljan, dvs "luftfjädringen" blir mjukare och du kommer utnyttja mer av gaffelns fjädringsväg.
Lita på Boris :) !
 
...Det ska inte vara mjukare fjädrar i då? Servade gaffeln i början av säsongen och då la han i mängden som stod i boken plus 50ml till om jag minns rätt.
Hur hårda gaffelfjädrar har du?
Hur mycket förspänning har du?
 
Last edited:
Hur hårda gaffelfjädrar har du?
Hur mycket förspänning har du?

De vart nog 0,9kg, eller om det var 0,95kg. Jag har förspänningen utskruvad till max, så lägsta möjliga.. Och då mäter jag upp rätt så bra värden sett till en grundinställning!
 
De vart nog 0,9kg, eller om det var 0,95kg. Jag har förspänningen utskruvad till max, så lägsta möjliga.. Och då mäter jag upp rätt så bra värden sett till en grundinställning!

Jag måste fråga då jag har ett liknande problem som du på min gammel Suzuki, och vill inte lägga ut hela hojens lilla värde på en ny bakdämpare.
Vart fick du tag i lösa fjädrar bak och fram ? (letat som en galning på nätet för gsxr 1100 -95)
Blev det linjära eller progressiva fjädrar ?
 
Jag måste fråga då jag har ett liknande problem som du på min gammel Suzuki, och vill inte lägga ut hela hojens lilla värde på en ny bakdämpare.
Vart fick du tag i lösa fjädrar bak och fram ? (letat som en galning på nätet för gsxr 1100 -95)
Blev det linjära eller progressiva fjädrar ?

Ring den här killen och kolla om han kan hjälpa dig.
http://www.engracing.se
 
:tummenupp Tack Ricken skall höra mig för där.:)
 
Köpte linjära fjädrar efter rekommendation. Racetech i USA har det du behöver, men bakfjädern jag fick var från Eibach så går väl att beställa från dem i tyskland istället.
 
Köpte linjära fjädrar efter rekommendation. Racetech i USA har det du behöver, men bakfjädern jag fick var från Eibach så går väl att beställa från dem i tyskland istället.

:tummenupp Tack för informationen, såg att NCCR har med Eibach att göra. Härligt att det går att lösa det så.
 
:tummenupp Tack för informationen, såg att NCCR har med Eibach att göra. Härligt att det går att lösa det så.

Ett annat tips är att kolla med Wilbers, de verkar göra fjädring till de flesta hojar. En bakdämpare av enkelt snitt tar de 3500kr för ungefär, inte så fasligt mycket mer än ny fjäder och service av en orginaldämpare.
 
De vart nog 0,9kg, eller om det var 0,95kg. Jag har förspänningen utskruvad till max, så lägsta möjliga.. Och då mäter jag upp rätt så bra värden sett till en grundinställning!

Boris har rätt :) Om hänget stämmer så ur med lite olja, och ut och prova. Jag har själv labbet med oljemängden och använt det för att utnyttja hela fjädringsvägen. Går relativt enkelt att göra själv.
 
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Back
Top