Stora cykeltråden

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Gillar Specialized, deras stora nackdel är prissättningen och trots att de tar betalt så snålar de på komponenterna = de värderar sina ramar och dämpare högt. Jag är såld på Brain så lösningen för mig var att handla på hösten med ca 30% rabatt från listpriset.

Stöldskydd i form av klistermärken...

IMG_1361.jpg
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Stöldskydd i form av klistermärken...

[biltemaklibbor]
Hjälper föga. Lillsyrran blev bestulen på en treväxlad damcykel från Biltema. Vill man vara snäll kan man väl beskriva den cykeln som att den var i "bättre begagnat bruksskick".
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Gillar Specialized, deras stora nackdel är prissättningen och trots att de tar betalt så snålar de på komponenterna = de värderar sina ramar och dämpare högt. Jag är såld på Brain så lösningen för mig var att handla på hösten med ca 30% rabatt....
Så hellre Cube eller en ny Merida alltså. Med fördel den billigare Cube då den har en lite mindre aggressiv sittställning som kanske är snällare mot min rygg. Har tyvärr inte lyxen att kunna vänta, nu är ju dessutom sämsta möjliga tid att hitta cykel på rea...
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Visst är det så, nu som handlarna gnuggar händerna oavsett med eller utan motor ;) Men du kan naturligtvis ha tur och hitta en kvarglömd -14 som uppfyller kraven.

Jag är långt ifrån någon cykelguru men ändå läst en del om problem med sprickor/rambrott när det kommer till Merida. Händer säkert alla tillverkare i någon utsträckning men kan vara värt att läsa på lite. Cube vet jag inget särskilt om, happymtb är dock en bra kunskapsbank. Forumet är "lite speciellt" så för att hitta informationen är google troligtvis bästa sökvägen.

Hjälper föga. Lillsyrran blev bestulen på en treväxlad damcykel från Biltema. Vill man vara snäll kan man väl beskriva den cykeln som att den var i "bättre begagnat bruksskick".

Solklart fall av fyllesstyrning = en herrcykel skulle de aldrig kommit upp på ;) Lidl-klibbor kanske fungerar bättre för internationella ligor...
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Så hellre Cube eller en ny Merida alltså. Med fördel den billigare Cube då den har en lite mindre aggressiv sittställning som kanske är snällare mot min rygg. Har tyvärr inte lyxen att kunna vänta, nu är ju dessutom sämsta möjliga tid att hitta cykel på rea...
Jag har haft en Merida Matts TFS500D och i 7 år har den gått året runt, pendling, träning och cykelsemestrar, och visst, jag har fått byta en del bruksdelar, men geometrin har varit klockren och jag har varit grymt nöjd :tummenupp

Fast jag köpte faktiskt en Corratec C-cross 105 Disc i fredags, efter att ha varit sugen på en cross som pendlarhoj och vinterträningscykel rätt länge blev det köpläge när jag upptäckte att bakfälgen hade spruckit längs med ca en halvmeter på Meridan :(Så nu kan jag ha en cykla-fort-å-långt-i-dåligt-väglag-cykel och en promenad-MTB, plus mina racers då :)
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Jo, hade inga problem med min Big Nine på det halvår jag hann äga den... Dock var som sagt sittställningen ganska aggressiv, inte enormt men mer än den Bianchi Jab jag körde lite innan.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Problem löst. Det blev en "begränsad upplaga" som de knappt börjat sälja än, Merida Big Nine Vasa Racing. Jippobåge för Vasaloppet helt enkelt, men skaplig utrustning och ett pris som nog inte återkommer förrän till hösten...
Gillar faktiskt sittställningen bättre på denna än på den stulna dessutom, inte fullt så aggressiv vilket passar mig med lite dålig rygg och taskigt tempo i terrängen.

Jäkligt snabb hantering från FB måste jag säga, del av ersättning redan efter ett par dagar och bekräftelse på resten kom ett par timmar efter att jag skickat in kvitto på nya. En fredagkväll!

Grym service på Intersport också som plockar ihop den hjälpligt från kartong med kort varsel, sedan ringer upp dan efter och frågar om de ska göra klart den så jag kan testa. Så säljer man en cykel. Nu återstår att inte bli av med den och att återställa formen efter vintern. Fjällturen och Aim Challenge Sälen ska hinnas med mellan Speedster-rejsen.

uploadfromtaptalk1426889692539.jpg
 
Last edited:

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
Gillar Specialized, deras stora nackdel är prissättningen och trots att de tar betalt så snålar de på komponenterna = de värderar sina ramar och dämpare högt. Jag är såld på Brain så lösningen för mig var att handla på hösten med ca 30% rabatt från listpriset.

De har jävla bra grejer på det som är dyrt på en cykel..

Ram, hjul, vevar och gaffel är där pengarna sitter.. Kikar du bara på bakväxel osv så blir du vilseledd..

Visst sitter fina växlar på Cube men ramar och det som folk inte tänker på är rätt B..

Eftervården är sådär.

GT är ett fabrikat som för en tynande tillvaro i Sverige iallafall.. Samma outfit säljer även Cannondale och vill du inte ha en Specialized skulle jag tipsa om just Cannondale eller Trek.

Merida har jag inte kikat så noga på senare år men jag har aldrig varit speciellt imponerad över dem men det är min ytterst personliga åsikt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Bah, aldrig får man vara nöjd :mad: För 2 månader sedan köpte jag en Corratec C-Cross Disc, och det har bara varit trassel :( Det skulle ha varit 105'or rakt igenom, men kassetten var Tiagra, och den höll 140 mil. Efter 150 mil knakade och glappade bakhjulet, och ett annat obehagligt ljud dök upp. Efter lite om och men fick jag ett nytt bakhjul, men det metalliska skrapljudet var kvar. När jag pratade med firman berodde det, enligt dom, på att cykeln var så skitig, så det hade antagligen kommit in grus i vevpartiet, något som hände nästan hela tiden, dom hade flera såna cyklar i veckan. Nu är den vare sig speciellt skitig eller misshandlad, och jag har aldrig varit med om att det kommer in grus i vevlagren, trots att jag pendlar och cykeltränar året runt. Ikväll tvättade jag cykeln minutiöst och då hittade jag felet, vevarmen på vänstersidan skrapar i ramen :( Det känns som att dom kan köra upp det där skrotet där solen inte skiner :mad: Synd bara att jag har lagt ner en hel del på sadel, skärmar, dator, nytt styre mm till den, så att bara lämna tillbaka känns ju sådär också :( Men just nu ligger den risigt till, den skulle bli ett bra grundämne till en panflöjt :huvet
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ikväll tvättade jag cykeln minutiöst och då hittade jag felet, vevarmen på vänstersidan skrapar i ramen :( Det känns som att dom kan köra upp det där skrotet där solen inte skiner :mad: Synd bara att jag har lagt ner en hel del på sadel, skärmar, dator, nytt styre mm till den, så att bara lämna tillbaka känns ju sådär också :( Men just nu ligger den risigt till, den skulle bli ett bra grundämne till en panflöjt :huvet
Jäkligt trist att höra. Beror det på att de monterat vevpartiet fel på något vis eller verkar ramen felkonstruerad eller?


Titta förresten vad jag hittade härom dagen när jag var ute i skogen och cyklade (alltså inte min sko, det bredvid). Inte alls långt från stan.
spår.jpg
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jäkligt trist att höra. Beror det på att de monterat vevpartiet fel på något vis eller verkar ramen felkonstruerad eller?


Titta förresten vad jag hittade härom dagen när jag var ute i skogen och cyklade (alltså inte min sko, det bredvid). Inte alls långt från stan.
View attachment 419684
Man undrar ju :( En misstanke är att framförallt bakramen är designad för 172,5mm långa vevarmar, och jag har 175mm. Men iom att det är volymmodellen av crossar, stora pendlarfavoriten bla bla, så borde ju fler ha klagat om det är ett konceptfel. Alldeles oavsett så är det inge vidare att cykla runt på något som sakta sågar av kedjestaget :näsblod

Coolt tassavtryck :tummenupp Det såg färskt och fint ut dessutom :)
 

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
Har fått erbjudande om att köpa en specialized roubaix 2012. Den har ultegra rätt igenom samt roval rapide sl 35 hjul. Är den värd 14,5 tusen?
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Har fått erbjudande om att köpa en specialized roubaix 2012. Den har ultegra rätt igenom samt roval rapide sl 35 hjul. Är den värd 14,5 tusen?

Är den ren, fin och välskött är det väl helt ok. Tänk på att du skall passa på cykeln också. Saker som sadelbredd/modell kan vara skillnaden mellan tortyr/funka - så ha med det i budgeten (mao, bränn inte allt på bara cykeln).

Växelgrupper spelar mindre roll än tid i sadeln, starka ben och tjockt pannben byggs ute på vägen. :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vissa saker retar mig till vansinne!

1. När jag är ute med rullen, och redan i lindriga uppförsbackar åker förbi cyklister där kedjan gnisslar hörbart på håll, det är ju så man vill örfila upp dem! :mad: Varför smörjer dom inte? Det borde ju t.o.m. gå tungt att trampa runt "i luften"!

2. Folk (oftast feta gubbar) som trampar med hälen, eller i bästa fall hålfoten. Varför trampar vissa rätt och andra fel, känner dom inte hur fel det är?! :va Om man kunde tvinga dem att prova moderna skor med klick-fäste så kanske de också skulle se ljuset?
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
3. (Kvinn)folk (jo, det är oftast det) som har hjälmen vinglande som en kalott på bakhuvudet, eller ovanpå en mössa på vintern. Ja, den skyddar kanske om du lägger dig rakt bakåt. I övriga fall sabbar den bara frisyren utan att göra nån nytta.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Irriterrar o irriterrar vet jag inte men det vanligaste error jag lagt märke till vid pendling är folks sadelhöjd. Då oavkortat för lågt inställt, starka ben får de väl i.o.f.s. ;)

Lagom till lite för hög sadel klagar jag dock inte över om jag ligger bakom ett välsvarvat fruntimmer...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Bah, aldrig får man vara nöjd :mad: För 2 månader sedan köpte jag en Corratec C-Cross Disc, och det har bara varit trassel :( Det skulle ha varit 105'or rakt igenom, men kassetten var Tiagra, och den höll 140 mil. Efter 150 mil knakade och glappade bakhjulet, och ett annat obehagligt ljud dök upp. Efter lite om och men fick jag ett nytt bakhjul, men det metalliska skrapljudet var kvar. När jag pratade med firman berodde det, enligt dom, på att cykeln var så skitig, så det hade antagligen kommit in grus i vevpartiet, något som hände nästan hela tiden, dom hade flera såna cyklar i veckan. Nu är den vare sig speciellt skitig eller misshandlad, och jag har aldrig varit med om att det kommer in grus i vevlagren, trots att jag pendlar och cykeltränar året runt. Ikväll tvättade jag cykeln minutiöst och då hittade jag felet, vevarmen på vänstersidan skrapar i ramen :( Det känns som att dom kan köra upp det där skrotet där solen inte skiner :mad: Synd bara att jag har lagt ner en hel del på sadel, skärmar, dator, nytt styre mm till den, så att bara lämna tillbaka känns ju sådär också :( Men just nu ligger den risigt till, den skulle bli ett bra grundämne till en panflöjt :huvet

Antingen har du tippat och böjt vevarmen, blivit påkörd och böjt ramen, eller bytt vevlager och satt i ett för smalt, eller slutligen har vevlagret gängat ut sig på högersidan.

Det finns inga andra förklaringar till att "det börjar ta i" om det inte har gjort det från cykeln lämmnade fabriken.

Min gissning är böjd vevarm, men det borde kännas i pedalen, eller mer troligt att vevlagret har gängat ut sig, för vevlagren är kassa som fan nuförtiden och om det hugger till så trampar du loss det utan att du känner det.

Vevlagret gängas ut och samma håll som man trampar (på båda sidorna, högersidan är alltså vänstergängad)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Antingen har du tippat och böjt vevarmen, blivit påkörd och böjt ramen, eller bytt vevlager och satt i ett för smalt, eller slutligen har vevlagret gängat ut sig på högersidan.

Det finns inga andra förklaringar till att "det börjar ta i" om det inte har gjort det från cykeln lämmnade fabriken.

Min gissning är böjd vevarm, men det borde kännas i pedalen, eller mer troligt att vevlagret har gängat ut sig, för vevlagren är kassa som fan nuförtiden och om det hugger till så trampar du loss det utan att du känner det.

Vevlagret gängas ut och samma håll som man trampar (på båda sidorna, högersidan är alltså vänstergängad)
Jag vet inte med dig, men jag brukar märka om jag cyklar omkull, blir påkörd eller byter vevlager ;) Gängar ett Hollowtech-vevlager ur sig så kan det bara bli bredare, och nej, det satt som det skulle.

Att det började låta efter ett tag kan ha berott på att det i början var färgen det gled mot, efter ett tag blev det metall mot metall, dvs ett annat ljud, och att jag inte tog i lika mycket bland gruset i våras. Det kanske också lät tidigare, fast jag inte tänkte på det i stockholmstrafiken.

Vevarmar till 105or böjer sig inte, det är tämligen robusta grejer.

Efter att ha pratat med firman där jag köpte cykeln så tog dom tillbaka cykeln och böt ram. När vi jämförde med en annan i samma storlek såg vi hur mycket som skiljde i måtten, och det fanns inga lackskador på min ram, alltså har den knappast blivit böjd i efterhand, utan det var helt enkelt ett tillverkningsfel från fabrik på just min ram :(

Så all heder till TCM i Tyresö, alla firmor kan kränga en pryl, men det är inte alla som sköter såna här grejer så snyggt som dom gjorde :tummenupp Vi var faktiskt så nöjda med deras service och support att tjejen köpte en likadan cross när hon ledsnade på sin Scott-hybrid :tummenupp
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top