MotoGP Assen 25e-27e juni

JAJJAMÄNNSANNN!!!!!
Dramatik? Nja, inte värst tycker jag utom sista grejen.
MM gör så där lite väl ofta, va?
Annars var det väl VL mest hela tiden, i kontroll.
Men visst, det går på gränsen hela tiden, och det ska det ju göra.

JLO med lite, lite för lite edge grip enligt intervjuerna - vips en halvsekund per varv efter.

Att två omkörningar och ett försök kan vara så olidligt spännande! :)

The Doctor! :Bugar

Rätt av pöjken att byta till gamla chassit. Bådar gott för fortsättningen. ☺

MM,s tvåhjulssläpp hejdades ju av Rossi.
Hade Rossi varit på utsidan hade MM kanat av ut i sandfållan.
Så hur har han mage o skylla det på Rossi i intervjun förstår jag knappt.
Goooo Rossi.

MM- "The whole race I focused on studying the last chicane perfectly, I knew where to put the bike to limit his space but I didn’t think he’d cut the corner. In the end I feel we won the race, but five points don’t really matter for me.”

Visar den annars så glade MM lite nya sidor ala Casey Stoner?

Knuffa motståndaren av banan o sen hävda att man skulle vunnit... Fast det har iofs mm och rossi med gjort innan så sett =)

Marq är inte lika "skojsig" när han får stryk på likartat material. Hans kommentarer börja falla in i leden av alla dåliga förlorare.

"He made The touch happen"... Pinsamt...

Marq är inte lika "skojsig" när han får stryk på likartat material. Hans kommentarer börja falla in i leden av alla dåliga förlorare.

"He made The touch happen"... Pinsamt...

Tycker Marqués bjuder på stor underhållning och frågorna från journalisterna är mer pinsamma. Lorenzo gav dom svar på tal.
Kungen levererade verkligen och var värdig vinnare.

Hoppas på fler täta dueller.:yoparty

De var en ny sida man fick se av MM, den lätt bittra sidan... Under om de är nått som kommer hålla i sig eller bara en bieffekt av att han hittat formen igen med gamla ramen men inte fick vinna och samtidigt smaka på lite tuff rejsing ?!

Störande Post Race där alla ska fråga samma fråga fast omformulerad för att försöka hetsa både Valle och MM. Rent ut sagt larvigt att propsa på att ta upp samma sak om och om igen.

Last edited:
Dock lite förvånande att Suzuki inte lyckades bättre än de gjorde för i teorin borde Assen passa dem bra.
Det var riktigt tråkigt att se. Suzukin blev omkörd till höger och vänster under de 3-5 första kurvorna – som en höna mot en hökar.

:-(

Vad jag kunde se på alla de där fräcka vinklarna motogp videopasset erbjuder så var Rossi först i böj och Marc körde på Rossis knä/armbåge. Mig veterligen kikar inte Rossi över axeln i en sådan sits och med fokus på nästa sväng (vänstern) så är det knappast så att det finns goda möjligheter och ens tid att ändra "spår" inför det, där och då.

Att Rossi kapade Marcs linje känns inte igen. Däremot låg Rossi ivägen för Marcs tänkta linje men det är ju liksom sekunda.

Rossi kunde bara klås genom knuff, men det räckte inte.

Nu är förvisso Rossi minst lika duktig på att knuffa andra förare när hans ambitioner... :D

Edit fan vad illa en mobiltelefon stavar...

Edit2; Race Direction;

“We've obviously reviewed the incident from all the camera angles we have. The decision is racing incident. No advantage was gained,” Webb told Crash.net. “The basis of that decision is primarily the helicopter shot that shows at every stage Valentino was ahead. So Valentino had the right to the line.

“So Valentino was ahead. He was not passed. As they reached the apex of the right-hand turn Marc touched Valentino, which made [Valentino] go wide. So that's a racing incident. It's unavoidable.

“The two balancing things are that it was a hard pass with contact and you are not allowed to push another rider off the line. But the end result was that they entered and exited that series of corners in the same position. No advantage gained. End of story.”

Tillbaks till bänken lille;Skutt

Last edited:
Vad jag kunde se på alla de där fräcka vinklarna motogp videopasset erbjuder så var Rossi först i böj och Marc körde på Rossis knä/armbåge. Mig veterligen kikar inte Rossi över axeln i en sådan sits och med fokus på nästa sväng (vänstern) så är det knappast så att det finns goda möjligheter och ens tid att ändra "spår" inför det, där och då.

Att Rossi kapade Marcs linje känns inte igen. Däremot låg Rossi ivägen för Marcs tänkta linje men det är ju liksom sekunda.

Nu är förvisso Rossi minst lika duktig på att knuffa andra förare när hans ambitioner... :D

Edit2; Race Direction;

“We've obviously reviewed the incident from all the camera angles we have. The decision is racing incident. No advantage was gained,” Webb told Crash.net. “The basis of that decision is primarily the helicopter shot that shows at every stage Valentino was ahead. So Valentino had the right to the line.

“So Valentino was ahead. He was not passed. As they reached the apex of the right-hand turn Marc touched Valentino, which made [Valentino] go wide. So that's a racing incident. It's unavoidable.

“The two balancing things are that it was a hard pass with contact and you are not allowed to push another rider off the line. But the end result was that they entered and exited that series of corners in the same position. No advantage gained. End of story.”

Korrekt analys, kollade också på motogps hemsida och alla dess vinklar, uppfattar det precis som du, MM kommer in för tajt och rossi ligger redan i sin linje så, hade MM trots sin ringa ålder varit en man hade han erkänt sitt misstag rakt av, nu framstår han mer som en gnällig stoner vilket sänker hans image som han har byggt upp nu under en tid ganska kvickt, synd!

- - - Updated - - -

Edit2; Race Direction;

Korrekt analys, kollade också på motogps hemsida och alla dess vinklar, uppfattar det precis som du, MM kommer in för tajt och rossi ligger redan i sin linje så, hade MM trots sin ringa ålder varit en man hade han erkänt sitt misstag rakt av, nu framstår han mer som en gnällig stoner vilket sänker hans image som han har byggt upp nu under en tid ganska kvickt, synd!

Jag satt pá grandstand i Catalunya 2009 och nu i sista chikanen pa Assen igar... HEEEELT UNDERBART! Blev samma reaktioner frán publiken som det blev 2009! :fyllisar
Har varit iväg pá 2 GP race och fátt se 2 helt otroliga avslut frán Rossi! Tror det blir svárt att slá de här upplevelserna! :D

Det var riktigt tråkigt att se. Suzukin blev omkörd till höger och vänster under de 3-5 första kurvorna – som en höna mot en hökar.

:-(

Aleix menade att problemet var att flera av raksträckorna föregås av skarpa och långsamma kurvor, vilket betyder att bra acceleration ut på raksträckan är avgörande. Följaktligen blir ett eventuellt försprång i kurviga partier direkt uppätet på de rakare partierna. Lite som att köra motard med sporthojar.

Jag satt pá grandstand i Catalunya 2009 och nu i sista chikanen pa Assen igar... HEEEELT UNDERBART! Blev samma reaktioner frán publiken som det blev 2009! :fyllisar
Har varit iväg pá 2 GP race och fátt se 2 helt otroliga avslut frán Rossi! Tror det blir svárt att slá de här upplevelserna! :D

Var det du som viftade med en svensk flagga i publiken? Igår alltså.

Känns rätt skönt att få se Marquez sanna sida på presskonferensen. Enkelt att vara glad när man vinner en sån "duell" som Marquez gjort tidigare och påstå att det är racing, t.ex. Lorenzo. Det är dock lite roligt att de flesta anser att Rossi gjorde rätt, med undantag Marquez, hans bror och Repsol teamet? En sak är säker och det är att Marquez borde börja lugna ner sig lite, hade han plockat Rossi där så hade det varit hemskt.

Känns rätt skönt att få se Marquez sanna sida på presskonferensen. Enkelt att vara glad när man vinner en sån "duell" som Marquez gjort tidigare och påstå att det är racing, t.ex. Lorenzo. Det är dock lite roligt att de flesta anser att Rossi gjorde rätt, med undantag Marquez, hans bror och Repsol teamet? En sak är säker och det är att Marquez borde börja lugna ner sig lite, hade han plockat Rossi där så hade det varit hemskt.

Ingen har väl påstått att rossi gjorde rätt, rossi gjorde ingenting mer än höll sin linje med en marquez som tog en linje han inte borde ha tagit, det fanns inte på kartan att MM skulle fixa det med den "manövern", däremot skall MM vara glad att rossi fanns där annars hade han lowsideat!

Jag är glad att MM försökte då det betyder att han hittat tillbaka lite.
Jag är också glad att Rossi tog det då han helt klart förtjänat seger i detta rejs! :)

Lite lagom spännande race. Och än en gång så försöker MM köra hårt mot VR, och VR går segrande ur det. Jag misstänker att VR har så mycket mer erfarenhet av att köra hårt att det inte riktigt funkar mot honom som det gjort mot andra för MM. För VR kan köra både jävligt hårt och fult. I det här fallet tycker jag nog att MM får skylla sig själv och han verkade lite gnällig och butter. Men, det bådar ju gott att han fått fart och faktiskt kan hålla ett helt race. Mer spännande fajter. Bara att hoppas att det inte blir att glida i sidled in i någon annan i en kurva fler gånger.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025