Skuret hjullager, Dremel, stämjärn och slägga!

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag åkte över midsommar från Sthlm till Norrköping (ca 200 km enkel resa) och undertiden när jag befann mig i Norrköping upplevde jag att det vibrerade lite från bakhjulet, samt att det gnisslade lite.

Jag hade nyligen bytt bromsbelägg så jag misstänkte att det kanske var dom som inte hamnat helt rätt eller att de inte slitits in ännu. Så jag bromsade till hård med bakbromsen en gång och då försvann ljudet.

När jag sedan åkte tillbaka hem till Sthlm några dagar senare så blev ljudet och vibrationerna värre och värre, tills att när jag bara var några hundra meter hemifrån bestämmer mig för att titta ner på bakhjulet och ser att det inte snurrar genom centrum av hjulet, det vobblar lite upp och ned.

Solklart att hjullagret har skurit rejält! Så pass att den inre "ringen" helt lossnat och därmed finns det inget att ta tag i för att få bort den yttre "ringen". Dessutom har lagret gått duktigt varmt så att det har bränt fast i fälgen... :huvet

Många timmar senare med dremel, stämjärn och slägga:
bearing.jpg

Med mina avslutade ord tänkte jag bara uppmana alla att ta en extra titt på hur deras hjullager mår, det hade sparat mig mycket huvudverk och arbete, inget jag önskar min värsta fiende :krama
 
Last edited:
Varför blir det så? Min Kawa 750 4:a från -80 har gått drygt 12000 mil med originallager. Visserligen infettade vid varje däckbyte. Aldrig högtryckstvättat runt naven. Min gamla DR500 fick utstå mycket som lerhål och vattenfyllda diken. Så kör väl inte ni med sporthojar. Mina andra hojar har jag inte heller bytt lager på. Ligger sällan över 200 heller iofs.
Jag ser ju på blocket att folk byter lager på ganska nya hojar. Märklish!
 
Varför blir det så? Min Kawa 750 4:a från -80 har gått drygt 12000 mil med originallager. Visserligen infettade vid varje däckbyte. Aldrig högtryckstvättat runt naven. Min gamla DR500 fick utstå mycket som lerhål och vattenfyllda diken. Så kör väl inte ni med sporthojar. Mina andra hojar har jag inte heller bytt lager på. Ligger sällan över 200 heller iofs.
Jag ser ju på blocket att folk byter lager på ganska nya hojar. Märklish!

Till slut härsknar fettet och om lagret då går varmt så dör det till slut. En del lager överlever nästan hur länge som helst, en del överlever en relativt kort stund.
Sedan hjälper det ju inte att köra med högtryckstvätten och pressa in skiten i lagret.
 
Nyheter
Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Back
Top