Större drev bak på Gixxer 750 ger fel hastighet

krutow

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
Örebro
Hoj
2001 Suzuki GSX 750 R
Hej
Här kommer kanske en dum fråga...

Min hastighetsmätare visar ca 10km för fort vid 90km/tim

Såg att jag har ett bakdrev med 45kugg, ska vara 42 kugg original. Har ej kollat om det sitter mindre drev fram, ska vara 17kugg.

Hastighetssensorn sitter ju på drivaxeln.

Om jag byter till 42 kugg bak borde väl mätaren visa rätt förutsatt att det sitter 17 kugg fram:va?

Tacksam för svar
Mvh Krutow
 
Om du byter till 42 bak borde den visa 94 när du kör i 90, baserat på det du skrivit och min huvudräkning då jag skriver från telefonen. Detta skulle jag gissa är ganska nära den noggrannheten som man kan förvänta sig.
 
Om du byter till 42 bak borde den visa 94 när du kör i 90, baserat på det du skrivit och min huvudräkning då jag skriver från telefonen. Detta skulle jag gissa är ganska nära den noggrannheten som man kan förvänta sig.

Ok, tack
Måste nog utgå från att det sitter 16kugg fram istället för original 17, tyvärr..
Vill ha hojen i originalskick :)
 
Måste säga att det är fantastiskt vad folk är snälla och hjälpsamma på detta forum.
Uppskattas verkligen
Tack :)
 
visa 100km/h vid verklig hastighet 90km/h är helt normalt. Enligt standard ska hastighetsmätaren visa högre. hastighet för du inte ofrivilligt ska drabbas av, fortkörningsböter. Vill du bli kvitt det här speedohealer eller ändra utväxling. Till icke standard.
 
visa 100km/h vid verklig hastighet 90km/h är helt normalt. Enligt standard ska hastighetsmätaren visa högre. hastighet för du inte ofrivilligt ska drabbas av, fortkörningsböter. Vill du bli kvitt det här speedohealer eller ändra utväxling. Till icke standard.
Det är det som är mitt problem ,
Det är ej original utväxling nu.
Sen ska mätaren ej visa 10km fel.
Det är för mycket .
Sen varvar den onödigt högt och drar mer bensin.
Som sagt, jag vill ha original utväxling :)
 
Det är det som är mitt problem ,
Det är ej original utväxling nu.
Sen ska mätaren ej visa 10km fel.
Det är för mycket .
Sen varvar den onödigt högt och drar mer bensin.
Som sagt, jag vill ha original utväxling :)

Helt normal felvisning. Den får vara +10% + 4km/h.
googla binga på
accurucy of speedometer
jag tänker själv minska utväxlingen från standard på min Suzuki för lägre varv och större noggrannhet.:)

googla också efter gearing commander
 
Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top