Drevning eller annan effektförändring?

Det är inte mycket vits med att för gatbruk växla ned hojen om den inte är direkt svårkörd i t.ex stadstrafik.
"Kraftfull acceleration"? Jämfört med vad då?
För lågt växlad så går det inte att hålla ned framänden utan att göra något åt bakändan på hojen eller genom att hålla igen, vilket väl inte var tanken. Och det är så där lagom kul på allmän väg med en hoj som hela tiden är på väg upp på bakhjulet och mer eller mindre konstant är fladdrig och testar stryrdämparen så fort man vrider på gasen.

Vad gäller principfrågan så...för vilken given utväxling som helst så skall man alltid välja den kombination av fram och bakdrev som ger största möjliga drev...alltså så många kugg som möjligt. Det är mycket snällare mot kedjan och minskar risken för att käka upp kedjestyrare och släpor på sving t.ex.

- Tack för input. Tanken är väl att få en starkare hoj på lägre varv, vilket jag tänker att en drevning skulle kunna ge.
 
- Tack för input. Tanken är väl att få en starkare hoj på lägre varv, vilket jag tänker att en drevning skulle kunna ge.

Du får mer vrid i botten, och en hysterisk hoj på toppen. En liten sporthoj är designad för att piskas på toppen av effektregistret för att få skojfaktorn. Botten finns knappt alls, och mellanregistret är väl iaf tillfredställande. Det är på toppen det händer saker.
Vill du få herrejösses-känslan får du peta ner ett par växlar och vrida på så skjuter den iväg. Drevar du om den kommer som RymdBörje sagt att bli hysterisk på högre varv.
Vill du att den ska skicka upp framhjulet så är det ju iofs inget negativt. :hihi
 
spettan min är ju drevad numera, lite för att få bot på "ryckigheteten" vid stadskörning/ låga hastigheter- men oxo för att den är i dom farter och vägar jag kasar runt med den, betydligt mer "tjänstvillig"- varvet ligger mer rätt på den och ligga smiska motorväg eller dylikt innebär att att växlingar för omkörning är totalt onödigt. jag är supernöjd med mitt val, från 16/40 till 15/42.
effekten ökar ju inte med drevningen- men det överförda momentet gör det, det är tveeggat pga att även motorbromsen kommer till att bli starkare- vet man bara om det så är det inga problem alls, på en radfyra är det kanske inte så big deal, men min som är en twin så märks ju motorbromsfenomet tydligare.

//jj
 
Tackar, jag vet inte om jag är så sugen på att testa maxfart precis. Kan man tydligt se om det sitter någon strypbricka eller liknande på förgasare/trottel?

Lyft tanken och plocka av luftboxen, vrid full gas, öppnar spjällen fullt (=90 grader mot insugskanalen) så finns inget trottelstopp. Peta upp vakumspjället, ser du rätt in mot ventilerna utan några förminskande brickor på vägen så är det inte någon strypning där heller.

Effekten i dessa hojar kommer ju in någon gång efter 9000rpm. Men det vet du ju förståss?
Drevning ändrar ju självklart inte på detta....
 
Tack för svar, jag förstår att totaleffekten inte påverkas av att omfördela kraften : )

Jag ska fundera på det här innan jag ger mig på att dreva förstås, men nu har jag fått lite pros and cons att ta ställning till.
 
Varför inte bara köra på en växel lägre istället för att dreva om, jag menar den lär ju lyfta på 1:an i dagsläget så du behöver ju inte direkt lägre drevning än så? :va
 
Att det inte skulle gå att hålla ner framhjulet på en ZX7 :rofl Köp ett kugg mindre fram och prova det du, tycker det är en ganska lagom väg att gå för att få lite kortare mellan växlarna utan att den skulle bli jobbig att köra.
 
Jag har en ZX7R och har drevat -1 fram +2bak.

Självklart påverkar den körupplevelsen, främst att om man ligger på landsväg (typ 2-1) vägar så händer det lite mer när man vrider fullt på 6:an. Nackdelen är att jag offrat något i toppfart, iaf om man ska respektera rödmarkeringen. Förmodligen drar den lite mer bränsle.
Stadskörningen är lättare, nästan lite körskolehoj att komma iväg enkelt vid start. Nu var det inget problem innan.
Även om torra tabeller om drivningar säger en sak så kan upplevelsen vara en annan. Det känns lite piggare men också surrigare.
Om du ändå ska byta drivpaket kan du gott gå ner en kugg fram, eller om kedjan är i gott skick bara byta framdrev ändå. Bakdrevet är överkurs.

Strypningen är väl antingen att ta den jobbiga vägen att skruva av tank/luftburk och kolla - eller den enklare att när länsman tittar bort se om den drar starkt även när nålen börjar peka mot 230-240km/h. Tror en strypt ska toppa 245-250 och en ostrypt 265-270.

Som sagt innan så kommer man inte undan att det behövs en 9000rpm innan motorn börjar lämna ordentligt med effekt. Så ska man åka undan behöver man använda växellådan.
 
Min zx7r gjorde 110 på ettan med originaldrevning
ostryp. Så har du nått att jämföra med utan att köra toppfart :-)
 
Jag har en ZX7R och har drevat -1 fram +2bak.

Självklart påverkar den körupplevelsen, främst att om man ligger på landsväg (typ 2-1) vägar så händer det lite mer när man vrider fullt på 6:an. Nackdelen är att jag offrat något i toppfart, iaf om man ska respektera rödmarkeringen. Förmodligen drar den lite mer bränsle.
Stadskörningen är lättare, nästan lite körskolehoj att komma iväg enkelt vid start. Nu var det inget problem innan.
Även om torra tabeller om drivningar säger en sak så kan upplevelsen vara en annan. Det känns lite piggare men också surrigare.
Om du ändå ska byta drivpaket kan du gott gå ner en kugg fram, eller om kedjan är i gott skick bara byta framdrev ändå. Bakdrevet är överkurs.

Strypningen är väl antingen att ta den jobbiga vägen att skruva av tank/luftburk och kolla - eller den enklare att när länsman tittar bort se om den drar starkt även när nålen börjar peka mot 230-240km/h. Tror en strypt ska toppa 245-250 och en ostrypt 265-270.

Som sagt innan så kommer man inte undan att det behövs en 9000rpm innan motorn börjar lämna ordentligt med effekt. Så ska man åka undan behöver man använda växellådan.

- Tackar för infon från ZX-förare. Ja jag funderar på om jag alls behöver dreva ner den. Den är ju verkligt råstark även från botten o inga problem att köra i trafiken. Jag ska skaffa mig mer körerfarenhet innan jag bestämmer något vad gäller prestandaförhöjning.
 
En undran jag kom på nu, gör mitt slip-on någon märkbar effekt?
Har inget att jämföra med eftersom det satt monterat och jag fick originaldämparen i kartong.
 
En undran jag kom på nu, gör mitt slip-on någon märkbar effekt?
Har inget att jämföra med eftersom det satt monterat och jag fick originaldämparen i kartong.

Kanske?
Såvitt jag har förstått så kan slipons ge allt mellan några hästar mindre till några hästar mer.
 
Tja, lånar tråden lite, tänkte dreva ner min ett kugg ifram och vet ju att man bör byta hela drivpaketet samtidigt. Men det som sitter på nu är ju "nytt" har rullat 280mil. Är det bara kugga ner och köra eller bör jag ändå byta allt? Peace:yoparty:tuttar
 
Last edited:
Tja, lånar tråden lite, tänkte dreva ner min ett kugg ifram och vet ju att man bör byta hela drivpaketet samtidigt. Men det som sitter på nu är ju "nytt" har rullat 280mil. Är det bara kugga ner och köra eller bör jag ändå byta allt? Peace:yoparty:tuttar

Har du bara kört 280 mil så ser jag inte varför du skulle behöva byta resten för att du byter framdrev.
D.v.s. kugga ner och kör som du själv uttrycker dig :)
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top