MickeZX7R
Posör
Det är inte mycket vits med att för gatbruk växla ned hojen om den inte är direkt svårkörd i t.ex stadstrafik.
"Kraftfull acceleration"? Jämfört med vad då?
För lågt växlad så går det inte att hålla ned framänden utan att göra något åt bakändan på hojen eller genom att hålla igen, vilket väl inte var tanken. Och det är så där lagom kul på allmän väg med en hoj som hela tiden är på väg upp på bakhjulet och mer eller mindre konstant är fladdrig och testar stryrdämparen så fort man vrider på gasen.
Vad gäller principfrågan så...för vilken given utväxling som helst så skall man alltid välja den kombination av fram och bakdrev som ger största möjliga drev...alltså så många kugg som möjligt. Det är mycket snällare mot kedjan och minskar risken för att käka upp kedjestyrare och släpor på sving t.ex.
- Tack för input. Tanken är väl att få en starkare hoj på lägre varv, vilket jag tänker att en drevning skulle kunna ge.


Köp ett kugg mindre fram och prova det du, tycker det är en ganska lagom väg att gå för att få lite kortare mellan växlarna utan att den skulle bli jobbig att köra.
