BMW HP2 sport köpråd

Naaaarioooouh

Medlem
Gick med
20 Apr 2015
Ort
Liljeholmen
Hoj
Yamaha R6 -00
Letade runt efter en mer specifik kategori men denna passar väl bäst som vanligt..

Är SJUKT sugen på en hp2a, tycker dom är asmysiga! Men dom är ju ganska dyra och svåra att få tag på idag..

Jag har ju ebart ett A1 kort idag (pga ålder 22) men funderar ändå redan nu på att köpa en hp2a då jag är rädd att den ska gå upp i pris (lite mindre än 2år innan jag tar A)

Vad tror ni, kommer dom stiga i pris och borde jag försöka köpa en till hösten. Eller ska jag vänta och chansa om 2år?

Har inte provat en 1000rr, men är inte jättesugen på ett monster. HP2an tilltalar mer (men som sagt, har inte provat 1000rr)

Dom ligger på över 130000kr både i Sverige och Tyskland i år, rädd att det går högre.. O det svider redan nu..

http://suchen.mobile.de/motorrad-inserat/bmw-hp2-sport-mit-3500km-höhenkirchen-bei-m/190802731.html
 
Jag har inte så bra koll på HP2 vs 1000rr när det gäller priser, men har du testat en 1000cc sporthoj tidigare? Det är ganska stort steg från 125cc till en 1000cc, jag tror inte du skulle känna skillnad på en HP2 vs en 1000rr eller en inte ens en 750cc om du inte fått provköra lite olika hojar tidigare. När jag gick från 125cc till 600cc så vågade jag inte ens gasa fullt första gångerna, det tog säkert flera säsonger innan jag kunde börja nyttja effekten till fullo och få en känsla för när det släpper i kurvor eller vilken typ av sittställning som passar mig.

Men om du tror att det är en bra investering även fast den få stå stilla 2 år, eller om det är en hoj som du vill samla på så kan det ju vara ett bra val i vilket fall :tummenupp
 
Har kört några 600 (äger en xj 600 själv) och provat en gsxr 1000 (läskig sak). Annars inte så jättestor erfarenhet och en anledning till varför jag kikar på hp2an (133hk istället för 193-199 som i 1000rr) den känns bättre än en cbr 600 tycker jag i alla fall..
Väger inte sådär jättemycket heller

Sen vet jag inte hur stilla den kommer stå heller haha, har en nära vän som mer än gärna övningskör med mig. (dvs från och med nästa år kan jag övningsköra för A)

Det är mest priset jag är rädd för, går den upp i pris dör den drömmen.. Har inte råd med den om den blir dyrare..
 
Last edited:
Har kört några 600 (äger en xj 600 själv) och provat en gsxr 1000 (läskig sak). Annars inte så jättestor erfarenhet och en anledning till varför jag kikar på hp2an (133hk istället för 193-199 som i 1000rr) den känns bättre än en cbr 600 tycker jag i alla fall..
Väger inte sådär jättemycket heller

Sen vet jag inte hur stilla den kommer stå heller haha, har en nära vän som mer än gärna övningskör med mig. (dvs från och med nästa år kan jag övningsköra för A)

Det är mest priset jag är rädd för, går den upp i pris dör den drömmen.. Har inte råd med den om den blir dyrare..

Jag tror jag blandade ihop HP2 med HP4, nu förstår jag. I så fall är nog HP2 en bra hoj att köra när du skaffar A kortet. När det gäller priset så brukar det ju alltid minska med tiden.... fast när det gäller ovanliga specialmodeller är det ju svårt att säga för det finns ju en del som gått upp rätt mycket i pris med åren... :näsblod
 
Jo precis det jag funderar över.. Hojjen kom ju 2008 och ligger på 130-140k idag (eller ja de är väl va dom förväntar sig få i alla fall)

Den kostade strax över 200k ny, så den verkar ju hålla värdet helt ok än idag.. Den får dock gärna falla haha..
 
Det finns en hel tråd här på SH som handlar om hur lite en handlare som sålt en HP2a var beredd att betala för HP2-an i inbyte.
Vill du äga en ovanlig hoj, köp en HP2, vill du lära dig köra hoj, köp en Kawasaki ER-6.
Och lägg mellanskillnaden på däck och SMC-kurser.
 
De har stått ganska still i pris på begagnatmarknaden men det är lite svårt att avgöra exakt eftersom det inte kommer ut så många. Jag fick ca 140 för min 2011.
Gissar att dom kommer ligga still ytterligare några år innan dom börjar långsamt uppåt men vem vet?

HP2s är en underbar hoj på många sätt men den är inte mer lättkörd än en S1000rr. Boxern går inte alls lika mjukt särskilt på låga varv och har hejdlöst mycket motorbroms. Skitkul men inte nybörjarvänligt jämfört med S1000rrs silkeslena radfyra som bara skjuter på precis så mycket som du vrider på rullen.

Hoj köper man med hjärtat och jag önskar verkligen att jag kunnat behålla min HP2s men jag kan inte råda någon att köpa en boxerhoj okörd, dom är speciella och passar inte alla.
Är det svårt att hitta en HP2a att provköra så leta upp en R1200S. Gillar du den och vill ha en råare, brutalare motor, betydligt sportigare körställning och hårdare fjädring kan du fundera på en HP2a.
 
Jag har kört hp2an! Just därför jag föll för den haha. Tycker den känns stabil, enda är väl just motorn som är bättre på höga varv än låga.. Påminner lite om min 125a HAHA :glömdet

S1000rr är mer i min prisklass egentligen, men vet inte hur kul det är att börja med en 200hks hojj..


Och sen är jag lite av en BMW fanboy.. Äger enbart BMW bilar, och tänkte fortsätta med samma trend in på mc haha.. Vet att det finns tusen gånger mer prisvärda hojjar att äga, och antagligen roligare att köra med, men jag är en envis jävel haha..

Kikat lite på deras andra hojjar med men har inte riktigt varit någon som tilltalar. Typ F800r i så fall eller typ r 1200 s men den ser så konstig ut utan de undre kåporna (provkört en sådan med för nåt år sen..)
 
Köp en då, det är en grym hoj som är någorlunda rimlig att försäkra och inte lär tappa speciellt mycket i värde om du sköter om den. Tänk på att kåpdelar är svinigt dyra så minsta lilla vurpa kan bli inlösen. Dessutom är nog ev köpare känsliga med utseendet så håll den snygg och orginal om du vill hålla andrahandsvärdet uppe.
Körbarhet på mellanregister hjälps ordentligt av en powercommander och mappning i bänk. Det är inte värt att snåla på denna del.:fakta
 
Nya R1200R är annars en kandidat - du får väl en ny sådan för nästan samma pris som en begagnad Hp2?
 
För dyr idag. Men om 2år visst. Kanske.


Kikar lite på R1200S ändå, är ju i princip samma hojj. Hittat lite snygga bodykits till den som man skulle kunna slänga på o få den o likna hp2an mer. Härligare pris med.. Kanske är ett vettigare val? 1/3-1/2 av priset lixom.
 
För dyr idag. Men om 2år visst. Kanske.


Kikar lite på R1200S ändå, är ju i princip samma hojj. Hittat lite snygga bodykits till den som man skulle kunna slänga på o få den o likna hp2an mer. Härligare pris med.. Kanske är ett vettigare val? 1/3-1/2 av priset lixom.

Kan du nöja dig med en R1200S så är det självklart alltid ett bra val för de pengarna :)

Själv kör jag en F800R, är toknöjd med den. Tycker den ser helt okej ut samtidigt som den är förvånansvärt bra vid aktiv körning och sen riktigt skön att pendla/toura med. Markfrigången på F800R:en skämtar man ej bort - i rätt händer är den ganska kapabel. Har själv kört en bit under 55 sek på falkenberg och det är inga problem att hänga med i snabba gruppen.

Försäkringen är tokbillig och den är lätt en av de snålaste hojarna som man kan äga. Tror du hade gillat den med!
 
Kikar lite på R1200S ändå, är ju i princip samma hojj.

Jag har haft båda och kan säga att det är definitivt inte "i princip samma hoj" även om de är bra hojar båda två.
 
Aldrig ägt eller ens kört en HP2. Det är nog svårt att sätta ett värde på dem då de inte är särskilt vanliga. Idag kan man nog betrakta dem som en samlarhoj och jag misstänker att de i allt större grad hamnar i dessas händer. Lär inte få prisbilden att rasa direkt de närmsta åren. När jag ser dem brukar jag fundera på på hur de är att köra och om man hade gillat dem. Att titta på som objekt är de klart intressanta med finurliga detaljlösningar.
 
Mjao, tänkte mer att hp2an är baserad på r1200s, samma motor, i princip samma chassi, telelever fram osv osv. Självklart är hp2an mer bananpassad, har bättre fjädring o så..


@harmon

Jo precis så jag också tänker, dvs 140k i år, 140k+ om 2år..

Ska kolla efter en till hösten o se var dom ligger, ploppar det upp en tror jag nog ändå att jag köper nu.. Vågar inte vänta.
 
Har kört HP2an och det är verkligen en fantastiskt cool hoj med ett mycket säreget beteende. Hade jag haft lite pengar så.....
 
Hur extrem är hojen när det gäller service.

Fick höra att den har schemalagda kolvbyten på inte allt för glesa intervall vilket låter dyrt.

Men det kanske det är värt, hojen är onekligen väldigt cool.
 
Om du ändå inte får köra den förrän om 2 år så finns det väl ingen anledning att handla en nu. På 2 år hinner du ju lätt spara ihop den (mycket eventuella) prisökningen som då KANSKE har skett.

Om du inte är helt körd på HP2:an och faktiskt skulle kunna tänka dig andra modeller kan det vara en god idé att tänka vidare på det spåret. Motorcyklar överhuvudtaget är oftast ingen bra affär och specialversioner som HP2 har särskild fallenhet att bli totalt ekonomiskt självmord :död 5000-mila servicen inkluderar t.ex. nya vevstakar :rofl

Med det sagt så är det självklart bara du som vet om det är värt det. Jag har själv sneglat åt R1100S och R1200S, riktigt kul att det tillverkas såna där knashojar med cylindrar spretandes åt alla håll. Inte för att det är bättre, bara för att det är eget :rolleyes:
 
Motorcyklar överhuvudtaget är oftast ingen bra affär och specialversioner som HP2 har särskild fallenhet att bli totalt ekonomiskt självmord :död 5000-mila servicen inkluderar t.ex. nya vevstakar :rofl

Vad är det för pengar vi talar om på den där servicen på auktoriserad verkstad? Bara av ren nyfikenhet.
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top