BMW HP2 sport köpråd

Mjao, tänkte mer att hp2an är baserad på r1200s, samma motor, i princip samma chassi, telelever fram osv osv.

Inte samma motor. Nästan samma botten men helt annan konstruktion på topparna: S:en har "högt" liggande kammar med stötstänger och vippor medan HP2:an har överliggande kammar med släpor och radiella ventiler. Andra kolvar följer med den designen av förbränningsrummet.

Chassit skiljer sig en hel del: Framänden har inga gemensamma komponenter utom teleleverarmen och kanske lager och andra smådelar. Fjäderbenen både fram och bak är av bättre modell med större justeringsmöjligheter.

Motorcyklar överhuvudtaget är oftast ingen bra affär och specialversioner som HP2 har särskild fallenhet att bli totalt ekonomiskt självmord :död 5000-mila servicen inkluderar t.ex. nya vevstakar :rofl

Vad är det för pengar vi talar om på den där servicen på auktoriserad verkstad? Bara av ren nyfikenhet.

Kolvar kostar knappt 5k och stakar ungefär samma. BMW är inte fasligt dyra på delar bortsett från bromsbelägg. Arbetskostnad har jag ingen aning om men delarna sitter ju bra till.
Dock har ju S:en samma stakar och dom behöver inte bytas. Följaktligen har man nog ansett att en HP2a ska/kommer köras hårdare än normalt och därmed satt ett intervall på dessa. Jag hade inte bytt om jag kört mestadels gata.


Jag sålde min för att finansiera husköp men nu blir jag djävligt sugen på en igen. Jag har kört rätt många olika hojar på bana men HP2an är min favorit alla kategorier. Enda problemet är att kåporna är så dyra att man VERKLIGEN inte vill riskera att lägga den och det påverkar gärna körningen.
 
Fasiken. Var jag tvungen att kolla i denna tråd och väcka liv i mitt hp2 trånande begär, igen :4skrika
Eller en mgs-01..
 
Stämmer att man hinner samla ihop mellanskillnaden under den tiden, men å andra sidan skulle man kunna använda dom pengarna för service/däck/bandagar etc istället..


Hmm. Förstod det som att hojjarna var närmare besläktade än vad dom verkar vara alltså..

Farsan är anställd på bmw så får ganska fina rabatter och så, inte så orolig för just service (delvis varför jag kikar på bmws också haha)


Grejen är den att jag ändå tänkt börja köra nästa säs (-16), för att ta kortet direkt i början på säsongen efter (-17). Så vore ju skönt att köpa den hoj man tänker åka runt på efter att man tar nästa kategori (A). Känns bökigt att typ köpa en, jag vet inte honda hornet för övningskörning, sen sälja den säs efter för att byta upp sig. Känns som en onödig förlust...
Nu är väl inte hp2an direkt ideell för krypkörning ändå, men den biten går ju att ordna med lånehojj.
Och för att denna plan ska funka öht borde jag ju köpa motorcykeln i höst, bäst pris osv..
 
Josef, jag hittade en till dig :yoparty

http://suchen.mobile.de/motorrad-in...ment=Motorbike&negativeFeatures=EXPORT&noec=1

Tar du flyget ner ordnar jag med boende, kan ju förstås vara ett litet problem att få hem den.

Den var riktigt fin men tror inte den blir värst billig att lobba ut i sandfållan den heller iofs.

Undrar om frugan ansöker om skiljsmässa om jag tar trädgådspengarna och köper en hoj???

- - - Updated - - -

Josef, jag hittade en till dig :yoparty

http://suchen.mobile.de/motorrad-in...ment=Motorbike&negativeFeatures=EXPORT&noec=1

Tar du flyget ner ordnar jag med boende, kan ju förstås vara ett litet problem att få hem den.

Den var riktigt fin men tror inte den blir värst billig att lobba ut i sandfållan den heller iofs.

Undrar om frugan ansöker om skiljsmässa om jag tar trädgådspengarna och köper en hoj???
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top