Udda känsla i frambroms

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Jag har ett skumt problem med frambromsen på min RSV4. Det känns som att det är bättre grepp på ett ställe på skivan. Det gör att man nästan gungar när man bromsar. Jag tvivlar på att någon av skivorna är skeva då det inte pulserar i handtaget som det brukar göra isf. Det är tydligast i låga hastigheter 50-0 km/h.

Någon som varit med om liknande?

Vad gör jag åt det?

kanske prova med lite fint våtslippapper för att få bort ev glansyta. Men jag vet inte för stunden, bara en tanke.

Har du gjort rent skivan med bromsrengöring/t-sprit ordentligt?

Annars borde det försvinna ju mer du kör

Last edited:
Gå på försiktigt med fin smärgelduk, tvätta med bromsrengöring. Jag hade även låtit klossarna smaka på duken för att bli av med ev föroreningar när jag ändå höll på.

Är det enbart vid lätt till medelhård broms i lägre hastighet men inte känns när du maxbromsar skulle jag även kolla upp styrlagret, lite glapp där blir lätt vibrationer/gungande känsla när man går på lätt broms i lägre hastigheter.

Tack! Jag ska testa detta och se vad som händer. Ska även kolla styrlagret.

Tack! Jag ska testa detta och se vad som händer. Ska även kolla styrlagret.
Hej!
Är lite nyfiken på om du fått ordning på det då jag kan känna igen lite av samma symtom. Dock så får jag en sorts inledande vibration i högre hastigheter som avtar när man kramar bromsen hårdare. Vid ca 200 km/h börjar även hojen att vibrera lite. Någon som har nått förslag på felsök? Det ska även tilläggas att vid riktigt låga hastigheter typ 20 km/h när man bara nuddar bromsen så känns det som den tar/släpper/tar/släpper om någon förstår vad jag menar:dummer:va:tungan

Hej!
Är lite nyfiken på om du fått ordning på det då jag kan känna igen lite av samma symtom. Dock så får jag en sorts inledande vibration i högre hastigheter som avtar när man kramar bromsen hårdare. Vid ca 200 km/h börjar även hojen att vibrera lite. Någon som har nått förslag på felsök? Det ska även tilläggas att vid riktigt låga hastigheter typ 20 km/h när man bara nuddar bromsen så känns det som den tar/släpper/tar/släpper om någon förstår vad jag menar:dummer:va:tungan

Låter som min GSXR, jag skall byta mina bromsskivor nu i veckan, återkommer med resultat om jag hittar tillbaka till tråden (har nya belägg med mera, efter det så uppkom dessa spökerierna (ffa när bromsarna blir varma))

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...