A hoj reggad som A2 innan lagändring. Får man köra?

iAMu

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2015
Ort
Örebro
Hoj
Ducati Monster 796 Anniversary Edition 2013
Hej allesammans, just nu letar jag efter min första mellanhoj och har en fråga.
För att en hoj ska kvalificeras som A2 idag måste den ha en originaleffekt på <70kW och vara strypt till <35kW.

Så numera kan man inte registrera en hoj som t.ex Yamaha YZF-R6 till mellan eftersom den har hög originaleffekt.

Nu kommer frågan, om hojen var registrerad till A2 innan denna lag kom i bruk. Räknas det som en A2 då? Och får man köra den med ett A2 kort? Vill helst ha svar av någon som vet, inga spekulanter.
Tack på förhand / Erik :)
 
Det tar aldrig slut :(

Varför hålla på leta efter kryphål? Köp en hoj du vet är laglig!
 
Du har för helvete fått svar i din förra tråd - GLÖM ALLA MODERNA SPORTHOJAR SOM NÅGONSIN HAFT EN EFFEKT ÖVER 70 KW!!!!!!!

Dessutom kan man SOM JAG SKREV SIST MED ---INTE REGISTRERA EN HOJ SOM A2, MAN REGISTRERAR DEN SOM STRYPT TILL EN VISS EFFEKT. A2 är en KÖRKORTSKLASS, -INTE- en hojregistrering.
 
Last edited:
Nej.

Det är ganska enkelt om du tänker efter. Hojen registeras inte som A2.
Den registreras med en viss kw och bara för att kw talet stämmer betyder inte det att hojen uppfyller alla krav för A2.
 
Du har för helvete fått svar i din förra tråd - GLÖM ALLA MODERNA SPORTHOJAR SOM NÅGONSIN HAFT EN EFFEKT ÖVER 70 KW!!!!!!!

Dessutom kan man SOM JAG SKREV SIST MED ---INTE REGISTRERA EN HOJ SOM A2, MAN REGISTRERAR DEN SOM STRYPT TILL EN VISS EFFEKT. A2 är en KÖRKORTSKLASS, -INTE- en hojregistrering.

Sätt dig ner och andas lite. Skulle vara olyckligt om gubben fick en hjärtattack.
 
Anledningen varför jag gjorde denna tråd är eftersom nästan alla säger olika saker. Exempelvis; http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_gsxr_600_Far_koras_pa_A2_korkort_59355346.htm?sa=1
Här säger en person att den får åkas som A2. Så kan ni förstå mitt dilemma när jag får olika svar från alla?
Försökte ta kontakt med transportstyrelsen men dom svarar inte.
EDIT: Tänk det från mitt perspektiv, varför skulle jag lita fullt ut på en person exempelvis våran arga herre i tråden. Ville få lite mer källor än bara en eller två personer.
 
Anledningen varför jag gjorde denna tråd är eftersom nästan alla säger olika saker. Exempelvis; http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_gsxr_600_Far_koras_pa_A2_korkort_59355346.htm?sa=1
Här säger en person att den får åkas som A2. Så kan ni förstå mitt dilemma när jag får olika svar från alla?
Försökte ta kontakt med transportstyrelsen men dom svarar inte.
EDIT: Tänk det från mitt perspektiv, varför skulle jag lita fullt ut på en person exempelvis våran arga herre i tråden. Ville få lite mer källor än bara en eller två personer.

Om du läser på körkortsportalen så står det klart och tydligt vad som gäller: http://www.korkortsportalen.se/Nya-...korkortsregler-for-motorcykel-A-behorigheter/

Tar du A2 nu gäller dom nya reglerna, har du A2 sen innan reglerna ändrades så gäller de gamla reglerna. Kolla länken
 
Anledningen varför jag gjorde denna tråd är eftersom nästan alla säger olika saker. Exempelvis; http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_gsxr_600_Far_koras_pa_A2_korkort_59355346.htm?sa=1
Här säger en person att den får åkas som A2. Så kan ni förstå mitt dilemma när jag får olika svar från alla?
Försökte ta kontakt med transportstyrelsen men dom svarar inte.
Läsning och till det hörande färdigheter är inte ditt forte eller hur?

Från den eminenta körkortsportalen...tillhandahållen av våra myndigheter...

A2 – Mellanstor motorcykel

Körkortsbehörigheten A2 ger rätt att köra motorcyklar vars nettoeffekt är högst 35 kilowatt och som har ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kilowatt/kg.

För att få ett A2-körkort finns det sex krav du behöver uppfylla


  1. Du har körkortstillstånd.
  2. Du är permanent bosatt i Sverige eller har studerat här i minst sex månader.
  3. Du har fyllt 18 år.
  4. Du har gått riskutbildning.
  5. Du har gjort ett godkänt förarprov (kunskapsprov och körprov). Har du redan tagit ett A1-körkort behöver du bara göra ett körprov.
  6. Du har inget körkort som är utfärdat i någon annan stat inom EES-området. Ett sådant körkort går däremot att byta ut mot ett svenskt.


A2
Körkortsbehörigheten A2 ger rätt att köra mellanstora motorcyklar vars nettoeffekt är högst 35 kilowatt och som har ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kilowatt/kg. Om fordonets originalutförande har ändrats, får fordonet inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW.

Åldersgränsen för A2 är 18 år.

Rödningen ovan har jag gjort...

Detta ovan är vad som gäller...inget annat...

Flödesschemat, tack till YipYip!

attachment.php
 
Last edited:
Spekulerar om vad? Du får nog se till att skicka med en kristallkula då ingen här-tror jag-är klärvoyanta!

Jag var lite ironisk samtidigt som jag serverade en länk med fakta eftersom TS ville ha fakta och inte spekulationer.
Men PM:a adress så skickar jag en kristallkula :hej
 
Anledningen varför jag gjorde denna tråd är eftersom nästan alla säger olika saker. Exempelvis; http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_gsxr_600_Far_koras_pa_A2_korkort_59355346.htm?sa=1
Här säger en person att den får åkas som A2. Så kan ni förstå mitt dilemma när jag får olika svar från alla?
Försökte ta kontakt med transportstyrelsen men dom svarar inte.
EDIT: Tänk det från mitt perspektiv, varför skulle jag lita fullt ut på en person exempelvis våran arga herre i tråden. Ville få lite mer källor än bara en eller två personer.

Det är så fullkomligt uppenbart att ingen hoj med originaleffekt på över 70 kw får köras på A2, en tidigare strypning ändrar inte på något sätt originaleffekten. Den här frågan ställs i parti och minut, om och om igen här på forumet och får obönhörligen samma svar, NEJ du kan inte köra en riktig sporthoj på A2, det går inte på något sätt. Om du inte privatimporterar en zx250r, CBR250RR, GSXR250 från UK, Australien eller Japan, eller något annat land där dessa såldes. Det finns också gamla 400cc sporthojar som går att strypa ner. Sällsynta och samlarobjekt, men lyckas du hitta en så kan du skaffa en sån. Moderna sporthojar på 600cc och upp är alla långt över 70 kw i originaleffekt.
Hade du bemödat dig med att söka på forumet hade du sett hur varenda gång denna fråga ställts kommit ett tjugotal svar som säger exakt samma sak. Nej, det är olagligt.
Blocketsäljare/köpare innefattar mänsklighetens mest korkade idioter, så de skriver fel och ljuger arslet av sig i annonserna. Du får samma svar, överallt förutom där, och på moppeforum där folk inte vet något alls vågar jag påstå.

Det finns inget otydligt alls, inga kryphål alls, i reglerna.

- - - Updated - - -

Om du läser på körkortsportalen så står det klart och tydligt vad som gäller: http://www.korkortsportalen.se/Nya-...korkortsregler-for-motorcykel-A-behorigheter/

Tar du A2 nu gäller dom nya reglerna, har du A2 sen innan reglerna ändrades så gäller de gamla reglerna. Kolla länken

Det hette inte ens A2 innan regeländringen, utan A med begränsning. Vilket underlättar för att skingra förvirring. :)
 
Sätt dig ner och andas lite. Skulle vara olyckligt om gubben fick en hjärtattack.

Jag är väldigt lugn, oroa dig inte. Tänkte bara att eftersom du inte förstått de 2-3 gånger jag redan förklarat för dig tillsammans med många andra, så kanske du fick det lättare med läsförståelsen om jag testade med versaler.
 
Min läsförståelse är helt okej tycker jag. Jag undrade bara, trodde att detta forumet var gjort för att man kunde diskutera sånt här. Uppenbarligen inte. Själv tycker jag det är en helt okej fråga då det har funnits likande undantag när andra lagar har blivit skapade. Tack för din hjälp. Synd att det ska vara en sådan otrevlig jargong mellan medlemmar i detta forum. Riktigt sorgligt faktiskt.
 
Min läsförståelse är helt okej tycker jag. Jag undrade bara, trodde att detta forumet var gjort för att man kunde diskutera sånt här. Uppenbarligen inte. Själv tycker jag det är en helt okej fråga då det har funnits likande undantag när andra lagar har blivit skapade. Tack för din hjälp. Synd att det ska vara en sådan otrevlig jargong mellan medlemmar i detta forum. Riktigt sorgligt faktiskt.

Som sagt, den här frågan är grundligt besvarad flera gånger tidigare. Hade du sökt hade du sluppit ställa frågan själv. När man dessutom envisas att fortsätta på samma fråga när man fått flera svar tenderar man att bli kallad dum här på forumet. Speciellt i det här fallet när du är långt ifrån först att uppvisa samma oförmåga att ta till dig svaret.
Annars är det här ett forum med mycket trevliga och hjälpsamma typer som sitter på berg av kunskap, så häng gärna kvar när du tagit körkortet och njut av gemenskapen som hojfolk erbjuder.
 
Du har för helvete fått svar i din förra tråd - GLÖM ALLA MODERNA SPORTHOJAR SOM NÅGONSIN HAFT EN EFFEKT ÖVER 70 KW!!!!!!!

Dessutom kan man SOM JAG SKREV SIST MED ---INTE REGISTRERA EN HOJ SOM A2, MAN REGISTRERAR DEN SOM STRYPT TILL EN VISS EFFEKT. A2 är en KÖRKORTSKLASS, -INTE- en hojregistrering.

En customklädestråd och en enveten-skäggig rackar gör fort livet lite underhållande :krama
 
Min läsförståelse är helt okej tycker jag. Jag undrade bara, trodde att detta forumet var gjort för att man kunde diskutera sånt här. Uppenbarligen inte. Själv tycker jag det är en helt okej fråga då det har funnits likande undantag när andra lagar har blivit skapade. Tack för din hjälp. Synd att det ska vara en sådan otrevlig jargong mellan medlemmar i detta forum. Riktigt tråkigt faktiskt.
 
Min läsförståelse är helt okej tycker jag. Jag undrade bara, trodde att detta forumet var gjort för att man kunde diskutera sånt här. Uppenbarligen inte. Själv tycker jag det är en helt okej fråga då det har funnits likande undantag när andra lagar har blivit skapade. Tack för din hjälp. Synd att det ska vara en sådan otrevlig jargong mellan medlemmar i detta forum. Riktigt sorgligt faktiskt.
Det finns liksom inget att diskutera. :fakta
Inte mycket vits att igen och igen köra om samma saker...som har sitt ursprung, för det mesta, i bristande förståelse för det skrivna ordet.

Vatten är vått vare sig man gillar det eller inte...

Och körkortreglerna gäller även de, vare sig man gillar dem eller inte.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top