A hoj reggad som A2 innan lagändring. Får man köra?

Det var inte menat att tjata emot er utan bara ge bas på varför jag frågade. Ursäktar om det lät som det. Tack för hjälpen.

Last edited:
Det var inte menat att tjata emot er utan bara ge bas på varför jag frågade. Ursäktar om det lät som det. Tack för hjälpen.

Okej - då tar vi det på det trevliga sättet.
Har en hoj en ursprungseffekt på över 70kw (70.000001 är för mycket) så får du inte köra den. Oavsett om du stryper den så den är tröttare än en gunghäst.
Om någon säger att deras hoj får köras på a2, be dem visa upp eller ta bild av den del av regbevis eller annan handling som svart på vitt visar ursprungseffekten. Stämmer det att ursprungseffekten var under 70kw så får du köra. Står det 25kw ursprungseffekt så är det fel. Blev så med en gammal hoj jag hade. Ursprungseffekt 25kw, strypt till 94kw stod det. En sådan får du inte heller under några omständigheter köra med a2.

De som hade gamla "a begränsad" o låtit sin hoj stå och dessutom inte brytt sig om att ha koll på reglerna kan få för sig att deras 25kw sporthojar får köras på a2 och därav skriva det i en annons, men då har de fel.
Det finns med all säkerhet även folk som skiter fullkomligt i att du inte får köra hojen och säger att du får köra den bara för att få den såld.
Lycka till med hojletandet!

Folk som skriver annonser som den där är idioter och vet ingenting om någonting.

Okej - då tar vi det på det trevliga sättet.
Har en hoj en ursprungseffekt på över 70kw (70.000001 är för mycket) så får du inte köra den. Oavsett om du stryper den så den är tröttare än en gunghäst.
Om någon säger att deras hoj får köras på a2, be dem visa upp eller ta bild av den del av regbevis eller annan handling som svart på vitt visar ursprungseffekten. Stämmer det att ursprungseffekten var under 70kw så får du köra. Står det 25kw ursprungseffekt så är det fel. Blev så med en gammal hoj jag hade. Ursprungseffekt 25kw, strypt till 94kw stod det. En sådan får du inte heller under några omständigheter köra med a2.

De som hade gamla "a begränsad" o låtit sin hoj stå och dessutom inte brytt sig om att ha koll på reglerna kan få för sig att deras 25kw sporthojar får köras på a2 och därav skriva det i en annons, men då har de fel.
Det finns med all säkerhet även folk som skiter fullkomligt i att du inte får köra hojen och säger att du får köra den bara för att få den såld.
Lycka till med hojletandet!

Tack så jättemycket. Det var dumt av mig att snacka sk*t förut.
Blir nog en Monster 796 eller något liknande. Finns det någon du gillar och skulle rekommendera. :yoparty

Last edited:
Jag har en gsxr 750 som va fel reggad när den importerades så jag har fått igenom den som A2 godkänd (har papper på det!)...och nu ska hon säljas...intresserad? :D

Egentligen finns det ingen magisk lista hos transportstyrelsen som innehåller alla hojars ursprungseffekter utan "kryphålet" som finns är om hojen lyckats få sin ursprungseffekt inreggad som 70 eller lägre kilowatt, det får alltså inte stå notering att hojen är strypt från en högre effekt än 70kw.
Så jo ett "kryphål" finns men troligtvis finns det inte så värst många av dessa hojar då de som importeras är i regel obegränsade.

Men då du nu fått ett erbjudande om en sådan hoj och tackar nej kan man fråga sig hur intresserade du egentligen är av detta?

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing