Riskyfyllt att köpa hoj med ny motor efter att tidigare skärt sig?

lowblowz

Ny medlem
Gick med
15 May 2008
Hoj
trefemma
Vad säger ni? Är det något man ska tänka på eller kolla? Kan andra saker ha tagit stryk?
Det är en Daytona 675 och gått ca 4000 mil.

Tack på förhand

Visst finns där helt legitima anledningar att byta motor och det är inte helt ovanligt att det sker. Men man skall ju fråga sig om när och hur det är gjort. Är den regbesiktigad så att motornummer stämmer mot reghandlingen. Vart kommer utbytesmotorn ifrån?

Nej det är lugnt, motorn är ju bytt till ny på garantin!
5913596737.jpg

Däremot kan man ju fundera över ägarens kompetens vad gäller underhåll.
Kedjan verkar inte ens ha hört talas om konceptet smörjning, rostig och stel som en pinne.
(titta hur kedjan går uppåt framför bakdrevet. den bör hänga ned i en båge.(och kanske spännas lite.))

Den har kanske stått oanvänd ute ett......bra tag. :confused:

:hej

/e

Last edited:
Visst finns där helt legitima anledningar att byta motor och det är inte helt ovanligt att det sker. Men man skall ju fråga sig om när och hur det är gjort. Är den regbesiktigad så att motornummer stämmer mot reghandlingen. Vart kommer utbytesmotorn ifrån?

Är det inte så, att motornummer saknas på reghandlingarna sedan många år?

Nej det är lugnt, motorn är ju bytt till ny på garantin!
View attachment 419243

Däremot kan man ju fundera över ägarens kompetens vad gäller underhåll.
Kedjan verkar inte ens ha hört talas om konceptet smörjning, rostig och stel som en pinne.
(titta hur kedjan går uppåt framför bakdrevet. den bör hänga ned i en båge.(och kanske spännas lite.))

Den har kanske stått oanvänd ute ett......bra tag. :confused:

:hej

/e

Den annonsen såg jag också, och reagerade på mer än kedjan... Inte helt hundra, men visst lyser inte motorlampan för att det är tid för service? Oavsett så finns det ingen 200mil serivce.

Fäste till kraschpuckar, men puckar saknas. Fotpinnarna bytta. 42000:- är ett högt pris om man ska göra en värdering utifrån bilden.

Last edited:
Finns lite tveksamheter som geten skriver samt att han inte heller vet vad för slip-on han har då det på bilden är ett twobrothers vilket inte alls är dåligt men något han borde ha koll på.

Hur lång garanti har Triumph? motorn byttes vid 4200mil. låter ju oerhört knepigt. hade förstått om hojen var 2-3år och motorn skar vid 1000aktigt miltal men 4200mil är dubbelt så långt som min suzuki gsxr750 har gått och den är en 08a

Normalt brukar väl Garantin vara 2-3 år. och 4200mil på den tiden är ju som en körskole hoj nästan.
och den kedjan…

Det hela verkar inte trovärdigt :va

Hur lång garanti har Triumph? motorn byttes vid 4200mil. låter ju oerhört knepigt. hade förstått om hojen var 2-3år och motorn skar vid 1000aktigt miltal men 4200mil är dubbelt så långt som min suzuki gsxr750 har gått och den är en 08a

Normalt brukar väl Garantin vara 2-3 år. och 4200mil på den tiden är ju som en körskole hoj nästan.
och den kedjan…

Det hela verkar inte trovärdigt :va

Jag har kört 4200 mil på min hoj på 3 år. :)

Jag har kört 4200 mil på min hoj på 3 år. :)

Vissa tror ju att deras hojar är gjorda i glas.. Min har passerat 4200.. Som när polare skulle sälja sin E34 M5. "Oj vad långt den har gått?!" Han svar, står din bil ofta på verkstad? :tummenupp

Skiten är ju köpt för att användas, finns ju flera här på forumet som kör Europa resor med sina sporthojar.. Alla kör inte bana 5 mil 10 helger per år med varvtals intervallet 9000-14000.

din R6a? ;) tänkte jämförbar hoj

men påtal om triumph 675, något av det mest ansträngande jag suttit på :P lite som en Ducati, men ligger bokstavligt talat ner och kör om man bara är 175 lång. kan tänka mig den är grym på bana dock

Nej, R6an var en oreggad racehoj, så den gick nog bara ett par hundra mil på ett år. :hihi
Men, jag hade inte haft några problem att köra lika långt på en R6 som på min SX. Inte märkbart jobbigare på en sporthoj för mig. Fast, jag kan sitta hyfsat upprätt på en sporthoj med, tack vare mina 192 cm. :hihi (Ja, nu lär jag väl ha lite problem pga benvinkeln och ett högerben som är lite sossigt.)

Vissa tror ju att deras hojar är gjorda i glas.. Min har passerat 4200.. Som när polare skulle sälja sin E34 M5. "Oj vad långt den har gått?!" Han svar, står din bil ofta på verkstad? :tummenupp

Skiten är ju köpt för att användas, finns ju flera här på forumet som kör Europa resor med sina sporthojar.. Alla kör inte bana 5 mil 10 helger per år med varvtals intervallet 9000-14000.

Jaoh, min SX fick sist den var på verkstad beröm för skicket den var i. :banana R6an jag piskade bana med hade levt ett hårt liv, men ändå gått ett par tusen mil. Tar man hand om prylarna så håller de länge.

Tänkte mest att snittet ligger väl på en 500mil / år för många hojåkare. så 4200 på 2 år (såg att triumph verkar ha 2 års garanti) är rätt mycket ändå. det är ju vad många kör sina bilar varje år - året om. men de e ju klart, alla kör olika, men det låter väldigt mycket mil inom garanti tiden :va

Tänkte mest att snittet ligger väl på en 500mil / år för många hojåkare. så 4200 på 2 år (såg att triumph verkar ha 2 års garanti) är rätt mycket ändå. det är ju vad många kör sina bilar varje år - året om. men de e ju klart, alla kör olika, men det låter väldigt mycket mil inom garanti tiden :va

Säljaren verkar ju dock inte riktigt ha alla indianer i kanoten. Måna helförsäkringar har motorgaranti om hojen är typ max 5-10 år och gått max 5000mil. Mycket möjligt att det är det han nyttjat, men inte fattar skillnaden på garanti och försäkring.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...