"Fordons" väg till Speedster cup 2015

Ha det oförskämt skoj, och se till att hålla dig på banan. :D
Om PeterR1 är där så varva honom på innern från mig. :hihi
 
Håll dig på hjulen nu och kör klokt, det är fler race i år. Kommer till Falkenberg 15-16 Augusti och hejar på er.
 
Vad kör du med för däck som vill ha så mycket luft?
Vi snackar bak va?

Kör hårt och lycka till! :)
 
Man fryser som f-n på en luftmadrass. Tips; lägg ett isolerande liggunderlag överst:tummenupp
 
Man fryser som f-n på en luftmadrass. Tips; lägg ett isolerande liggunderlag överst:tummenupp

Jag brukar ha med mig ett täcke att lägga som isolering ovanpå luftmadrassen, sedan en sovsäck på det. Brukar bli rätt varmt och mysigt då. :hihi
 
Kvalet gick sådär va!

Ett urvav plus 2 varv med trafik resulterade i en 17:e plats (av 36). På det tredje varvet så fick jag bryta då växelpetaren lossnade :huvet:huvet:huvet

IMG_6551.JPG

Live timing finns att tillgå här! Speedster Cup startar 17:35.
 
Kvalet gick sådär va!

Ett urvav plus 2 varv med trafik resulterade i en 17:e plats (av 36). På det tredje varvet så fick jag bryta då växelpetaren lossnade :huvet:huvet:huvet

View attachment 419114

Live timing finns att tillgå här! Speedster Cup startar 17:35.

Som du startar är det väl bara ett nöje att få bomba förbi halva fältet. :hihi
Var glad att det där hände på kvalet och inte rejset. :fakta
 
Jag kör med Pirelli Supercorsa SC2. Är 2 bar varmtryck fortfarande för högt tryck? Fram har jag 2,1 bar.

1,6-1,8 brukar användas, högre ju kallare det är.

Fram 2,2-2,5 ungefär, en del går ännu högre, jag 2.35-2,4. :)

SC1 fram när det är kallt, 2 när det är varmt, tvärtom bak.
 
Last edited:
Som du startar är det väl bara ett nöje att få bomba förbi halva fältet. :hihi
Var glad att det där hände på kvalet och inte rejset. :fakta

Femte led längst till vänster när det är en kort kort raksträcka och högersväng. Det är väl det här som kallas utmaning? :D Du har helt rätt. Hellre kvalet är racet. Speciellt när jag fick till en tid trots allt. Jag hoppas bara att det kommer hålla helgen ut så jag kan räta ut det här problemet i lugn och ro sen :)

1,6-1,8 brukar användas, högre ju kallare det är.

Fram 2,2-2,5 ungefär, en del går ännu högre, jag 2.35-2,4. :)

Borde man inte sänka ju kallare det är i backen? Är det kallt i backen och man har stenhårt pumpade däck, så kommer däcket vara kallt och ytan bli överhettad. Och det är ju kallrivning. Visst? Sänker jag trycket så kommer det bli mer rörelse i hela däcket, vilket leder till att hela däcket blir varmt, men i värsta fall varmriver däcket. Eller har jag fått det om bakfoten?

Är du säker på att 1,6-1,8 gäller för SC2:orna? Jag och Juha kollade på Pirellis Diablo Superbike SC2-slicks och de skulle ligga på 2 bar bak och 2,1 bar fram vid temperaturer mellan 0-20 grader i asfalten. Det är det vi har gått på för något annat fanns inte riktigt att tillgå vid stunden.
 
Last edited:
1,6-1,8 brukar användas, högre ju kallare det är.

Fram 2,2-2,5 ungefär, en del går ännu högre, jag 2.35-2,4. :)

SC1 fram när det är kallt, 2 när det är varmt, tvärtom bak.
Körde Sc2 bak på träningen igår med rejäl kallruggning. Sc1 idag med samma väder ser betydligt bättre ut...

2,2 fram och 1,75 bak varmt. Kommer nog få se en KTM fara förbi i starten, men jag har innerspår... ;)
 
Last edited:
Femte led längst till vänster när det är en kort kort raksträcka och högersväng. Det är väl det här som kallas utmaning? :D Du har helt rätt. Hellre kvalet är racet. Speciellt när jag fick till en tid trots allt. Jag hoppas bara att det kommer hålla helgen ut så jag kan räta ut det här problemet i lugn och ro sen :)



Borde man inte sänka ju kallare det är i backen? Är det kallt i backen och man har stenhårt pumpade däck, så kommer däcket vara kallt och ytan bli överhettad. Och det är ju kallrivning. Visst? Sänker jag trycket så kommer det bli mer rörelse i hela däcket, vilket leder till att hela däcket blir varmt, men i värsta fall varmriver däcket. Eller har jag fått det om bakfoten?

Är du säker på att 1,6-1,8 gäller för SC2:orna? Jag och Juha kollade på Pirellis Diablo Superbike SC2-slicks och de skulle ligga på 2 bar bak och 2,1 bar fram vid temperaturer mellan 0-20 grader i asfalten. Det är det vi har gått på för något annat fanns inte riktigt att tillgå vid stunden.

Möjligt slicksen ligger lite högre men då kör du inte supercorsa, då är det superbike. ;)

Mindre avtryck mot asfalten som kyler vid högre tryck, brukar inte gå över 1,7 med de mönstrade som jag fått förklarat.

Kanske är nya siffror för i år men gå och kolla med grevens, han har väl färsk data.
 
Körde Sc2 bak på träningen igår med rejäl kallruggning. Sc1 idag med samma väder ser betydligt bättre ut...

2,2 fram och 1,75 bak varmt. Kommer nog få se en KTM fara förbi i starten, men jag har innerspår... ;)

Vilket nummer och startplats har du? :D

Hur kommer det sig att SC1 kan se bra ut men inte SC2? Det är lite kyligare idag, och ju kallare det är, desto bättre gör sig SC2 om man kollar till tabellen.
 
Nr 50 plats 15. Har inte kollat tabellen så jag resonerar ju som jag vill. Mjukt däck pga kylan plus att vi inte direkt håller Sbk-fart... Funkade inte med Sc2 oavsett tryck igår för mig iaf.
 
Det var oroväckande häftigt att tävla! Tråkigt att ditt första varv gick på 1,57 Jåke. Annars hade vi säkert haft riktigt bra fighter om samma placering under hela loppet! :)

Resultatlista 1-18 för lördagen:

View attachment 419153
Tappade starten helt och därmed rakan också, därav tiden. Ägnade hela racet åt att jaga ikapp er andra men hann bara precis fram. Hade ganska kul under tiden dock!
 
Nyheter
BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Back
Top