Skeva bromsskivor

Säker att de är skeva då? så du inte bara fått nån yta med ojämn friktion? t.ex beläggning från bromsbelägg som skapar mer friktion på ett ställe eller nån skit som skapar mindre friktion på nåt annat. Jag hade provat med stålull och bräkleen innan jag kastade i.a.f
 
Säker att de är skeva då? så du inte bara fått nån yta med ojämn friktion? t.ex beläggning från bromsbelägg som skapar mer friktion på ett ställe eller nån skit som skapar mindre friktion på nåt annat. Jag hade provat med stålull och bräkleen innan jag kastade i.a.f

Kan vara värt ett försök... Ena skivan trycker ut beläggen i oket på något ställe.
 
Tyvärr är det svårt med hojskivor, men kolla nitar.
ÄR de skeva går det säkert att banka dem raka igen.
Intill den stund de blir varma....
Nu hade vi elektroniker ingen större kontakt med maskiningenjörerna så jag är ingen expert.
Men har inte många legeringar ett visst minne?
Kan tänka mig att skivorna efter tillverkning utsätts för en viss värmebehandling så att inre spänningar försvinner?
Och att detta efter en "riktning" måste återupprepas..
Kostar tid och pengar, dvs köp nya....
Bromsskivor är generellt dyra, alla fabr, vilket antyder mer jobb än att bara "bearbeta till rätt utseende" som efter som det är en rund produkt inte kan vara ett uberstort jobb?

Nån expert här får gärna protestera om jag har helfel...
 
Last edited:
ÄR de skeva går det säkert att banka dem raka igen.
Intill den stund de blir varma....
Nu hade vi elektroniker ingen större kontakt med maskiningenjörerna så jag är ingen expert.
Men har inte många legeringar ett visst minne?
Kan tänka mig att skivorna efter tillverkning utsätts för en viss värmebehandling så att inre spänningar försvinner?
Och att detta efter en "riktning" måste återupprepas..
Kostar tid och pengar, dvs köp nya....
Bromsskivor är generellt dyra, alla fabr, vilket antyder mer jobb än att bara "bearbeta till rätt utseende" som efter som det är en rund produkt inte kan vara ett uberstort jobb?

Nån expert här får gärna protestera om jag har helfel...

Om metall hade minne så skulle man kunna stoppa en bugglig soppatank i ugnen plocka ut den efter en timme slät och fin. :hihi:hihi
Du tänker nog på spänninsglödga en skiva, men har den fått en skada så har strukturen i skiva ändrat sig och då måsta man rikta och då menar jag att hojskivor är så veka så det är svårt att få till det...
 
Om metall hade minne så skulle man kunna stoppa en bugglig soppatank i ugnen plocka ut den efter en timme slät och fin. :hihi:hihi
Du tänker nog på spänninsglödga en skiva, men har den fått en skada så har strukturen i skiva ändrat sig och då måsta man rikta och då menar jag att hojskivor är så veka så det är svårt att få till det...

_Magnesium har "minne"...

mvh
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top