"Fordons" väg till Speedster cup 2015

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kan tänka mig att 1ans växel är ganska onödig i det här fallet då du har en stark motor. Men ni andra som kör radfyra, har ni några bra knep? :)

Dra upp varvet ordentligt, håll in frambromsen och släpp ut kopplingen tills det börjar hugga. Sedan när starten går släpper man ut kopplingen så att framhjulet precis inte lyfter upp i himlen. Möt upp med mer gas när kopplingen är helt ute, och kör så in i helvitti.
I princip...
Jag är sämsta startaren i startfältet från 2014, så min teknik var väl lite tveksam. :hihi

Med SMC brukar det vara lite startövningar på Steg 6, lätt värt det.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Dra upp varvet ordentligt, håll in frambromsen och släpp ut kopplingen tills det börjar hugga. Sedan när starten går släpper man ut kopplingen så att framhjulet precis inte lyfter upp i himlen. Möt upp med mer gas när kopplingen är helt ute, och kör så in i helvitti.
I princip...
Jag är sämsta startaren i startfältet från 2014, så min teknik var väl lite tveksam. :hihi

Med SMC brukar det vara lite startövningar på Steg 6, lätt värt det.

Just fasen, det där kan jag ju i teorin. Det är klart jag ska hålla in frambromsen så gaffeln blir komprimerad. Problemet med den här förbannade jävla hojen är att den lyfter vid mer än halvgas på andra växeln. över 2500rpm har den +100Nm :lol Men det jag tror att jag behöver lära mig är, som du säger, att justera framfarten med kopplingen. :fakta
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
När kan man anmäla sig till tävlingarna? jag såg att Anderstorp fanns noterat på Svemo sedan någon vecka tillbaka, men jag kan inte söka på tävlingen. behöver jag licens för att kunna anmäla mig? Eller dröjer det helt enkelt innan det går att anmäla sig? Om jag behöver licens för att anmäla mig, vad är då deadlinen för anmälningen?

Och från och med nu så avskyr jag ordet anmäla. :huvet
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
När kan man anmäla sig till tävlingarna? jag såg att Anderstorp fanns noterat på Svemo sedan någon vecka tillbaka, men jag kan inte söka på tävlingen. behöver jag licens för att kunna anmäla mig? Eller dröjer det helt enkelt innan det går att anmäla sig? Om jag behöver licens för att anmäla mig, vad är då deadlinen för anmälningen?

Och från och med nu så avskyr jag ordet anmäla. :huvet

Dödslinjen har väl varit några dagar till nån vecka i förväg om man inte bryr sig om att få vara med på posters m.m. för eventet... Men kan minnas fel.
Och det dröjer nog lite till innan man kan anmäla sig skulle jag tro, men jag har inte löst licensen i år så jag vet inte. :hihi
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Ni kommer att gå igenom allt det där på licenskursen. Så lugn, bara lugn. :tungan
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Dödslinjen har väl varit några dagar till nån vecka i förväg om man inte bryr sig om att få vara med på posters m.m. för eventet... Men kan minnas fel.
Och det dröjer nog lite till innan man kan anmäla sig skulle jag tro, men jag har inte löst licensen i år så jag vet inte. :hihi

Ni kommer att gå igenom allt det där på licenskursen. Så lugn, bara lugn. :tungan

Ahmenkursenäju7dagarinnanstart!!! :näsblod
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Ahmenkursenäju7dagarinnanstart!!! :näsblod

Nackdelen med sen anmälan är att ditt namn inte hinner tryckas i programmet och att det (ibland) kostar lite mer.

Fördelen med sen anmälan är att du hinner kolla vädret och kan spara tid och pengar om det blir åska, hagel och drivis.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
miljömata och nummerskylt.JPG

Nu har jag min fina miljömatta och jag har dessutom införskaffat biltemas siffror och klistrat på! Nästan by-the-book om man ser lite mellan fingrarna! :rock Av någon anledning ser det dessutom väldigt skevt ut, men det måste vara kameran som lägger på 10kg på siffrorna, för det ser bättre ut i verkligheten :fakta
Anledningen till att siffrorna sitter så högt upp är för att jag har mina skruvhål att tänka på. De syns lite dåligt på bild om man inte tittar noga.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Usch, jag börjar bli stressad över att jag kommer att missa saker. Tiden börjar rinna ut känns det som och jag är inte helt hundra på om jag vet vad som behöver göras.
Jag gjorde en liten checklista samt beställde styrstopp och en Mylaps Car/Bike Flex 1 år Transponder idag.

MC-ID har jag, kraschskydd runtom har jag. Jag kommer inte riktigt på vad som mer behövs på hojen än detta.

inköpslista.jpg
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
:4skrika
Usch, jag börjar bli stressad över att jag kommer att missa saker. Tiden börjar rinna ut känns det som och jag är inte helt hundra på om jag vet vad som behöver göras.
Jag gjorde en liten checklista samt beställde styrstopp och en Mylaps Car/Bike Flex 1 år Transponder idag.

MC-ID har jag, kraschskydd runtom har jag. Jag kommer inte riktigt på vad som mer behövs på hojen än detta.

View attachment 416947

Uppsamlingskärl?
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
:yoparty
:4skrika

Uppsamlingskärl?

Tack! Den biten hade inte fastnat på minnet :)

Med förkrav på steg 1 - 4 om de inte ändrat på det. :fakta

Just det. Den lilla detaljen ;)

Är styrstopp ett måste att montera? Är det ungefär samma pris på alla styrstopp eller var köper man billigt?

Jag är lite osäker på om det är ett krav i reglerna eller om det bara var en uppmaning från andra. Jag har köpt från grevens för 400kr och känner iaf att det helt klart är värt att montera det :)
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Jag är lite osäker på om det är ett krav i reglerna eller om det bara var en uppmaning från andra. Jag har köpt från grevens för 400kr och känner iaf att det helt klart är värt att montera det :)
Extra styrstopp förutom original är inget måste, däremot får inte styret gå så långt att du kan fastna mellan styret och tanken vid fullt utslag. :)

Själv har jag ett lite mer delikat problem iom att bromsgreppet går emot instrumenteringen och bromsar... Vi får se om stopparna från Grevens löser det.:gnissla
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top