Köpråd streethoj!

Vet inte riktigt hur din smak är men vill du köra naket så finns det rätt många snygga retro hojar som är både billiga att försäkra och passar bra åt de som är lite längre.

Här är minna två röster

View attachment 416053
Yamaha MT01 väldigt speciellt och passar perfekt för den långa

View attachment 416054
Yamaha XJR1300 Racer

MT-01 är visserligen naken men def ingen streetfighter i mina ögon, mer än "roadster" som Bulldoggen (fast på mkt steroider....:)). Den har möjligen utseendet och maffig sång med andra kanoner men vare sig motor eller chassi för att matcha. Blev grymt besviken när jag provkörde den för några år sedan. en riktig pråm. De hojar TS nämnt kör ju åttor kring MT 01, för att inte tala om en gsxr 750.

Försäljningsmässigt floppade ju både MT01 och 03 i Sverige. Med 07 och 09 verkar Yamaha ha fattat att det måste till mer än snygga linjer.

Mina två cent
 
MT-01 är visserligen naken men def ingen streetfighter i mina ögon, mer än "roadster" som Bulldoggen (fast på mkt steroider....:)). Den har möjligen utseendet och maffig sång med andra kanoner men vare sig motor eller chassi för att matcha. Blev grymt besviken när jag provkörde den för några år sedan. en riktig pråm. De hojar TS nämnt kör ju åttor kring MT 01, för att inte tala om en gsxr 750.

Försäljningsmässigt floppade ju både MT01 och 03 i Sverige. Med 07 och 09 verkar Yamaha ha fattat att det måste till mer än snygga linjer.

Mina två cent

Jo du har rätt om mycket på MT01 men det är fortfarande en riktigt underhållande nakenhoj som vill vara streetracer. Fast jag personligen har inte riktigt förståt varför så många blir besviken på MT01.
MT01 riktiga nackdel är toppeffekten på motorn. Den verkligen tvärdör. Fast vridet i låg o mellan lurar också en till att tro att den luffar runt på 170hk. Man skulle kunna dra bilsläp med den haha

Gick från Blackbird till MT01 och just prestandamässigt avsaknad jag inget förutom på motorväg.

Men oavsett så tycker jag att han skulle testa dem för det är verkligen en sådan hoj som folk antingen älskar eller hatar.
 
Oj jösses nu har det blivit en hel del svar i denna tråden.

Har surfat runt en massa på diverse hojar och har upptäckt att det är försäkringen som till stor del tyvärr kommer bestämma vad det blir för hoj tyvärr.

Dock fick jag se att Ducati Monster 821 var förvånansvärt billig i försäkring.

Någon som provkört en sådan?

Har alltid tyckt att monster modellen är rätt cool så.

Dock kostar dom ännu en del.

Men å andra sidan så kostar ju andra hojar ofta mer i för säkring fast är billigare i inköp så frågan är vad som egentligen blir billigast och mer värt i slutändan ändå.

/Simon
 
"Har idag en Suzuki GSX-R 750... ...vill jag ha en bekvämare hoj... ...Vill inte gå ner allt för mycket i effekt"
Följer denna tråd helt förundrad, byta ner dig för att du vill ha det mer bekvämt?
Har aldrig ens hört talas om någon under 65 år som tänkt så...
 
Är du nöjd med den du har, varför inte sätta på crosstyre, några fler tänder på bakdrevet å antingen ta loss kåporna och byta lampa eller köra med kåporna på...
 
"Har idag en Suzuki GSX-R 750... ...vill jag ha en bekvämare hoj... ...Vill inte gå ner allt för mycket i effekt"
Följer denna tråd helt förundrad, byta ner dig för att du vill ha det mer bekvämt?
Har aldrig ens hört talas om någon under 65 år som tänkt så...

Någon måste ju vara den första :crash Men den är det för att jag vill få ner försäkrings kostnaden och vill kunna ha kul med hojen under 200 km/h.
 
Är du nöjd med den du har, varför inte sätta på crosstyre, några fler tänder på bakdrevet å antingen ta loss kåporna och byta lampa eller köra med kåporna på...

Ja det är några som föreslagit det. Men jag gillar inte ombyggda hojar, tycker det ser för jävligt ut i dom flesta fall dessutom.

Så köper hellre en hoj som från början är byggd för vad jag är ute efter.

Plus att jag kan kapa försäkringspremien en hel del genom att byta hoj.
 
Street Triple R röstar jag för, hade en Z1000 innan den och skillnaden är milsvid till Triumphens fördel. Min är till salu om du är intresserad btw...

 
Oj jösses nu har det blivit en hel del svar i denna tråden.

Har surfat runt en massa på diverse hojar och har upptäckt att det är försäkringen som till stor del tyvärr kommer bestämma vad det blir för hoj tyvärr.

Dock fick jag se att Ducati Monster 821 var förvånansvärt billig i försäkring.

Någon som provkört en sådan?

Har alltid tyckt att monster modellen är rätt cool så.

Dock kostar dom ännu en del.

Men å andra sidan så kostar ju andra hojar ofta mer i för säkring fast är billigare i inköp så frågan är vad som egentligen blir billigast och mer värt i slutändan ändå.

/Simon

Ja nu börjar vi snacka:tummenupp:tummenupp:fakta

Monster är själva urtypen för en nakenfajter så självklart ska du kika på en sån -om du har pengarna. Ja de kostar mer i inköp och lite mer att serva (men inte så mycket som vissa "experter" gör gällande). Kan dock inte uttala mig om hur den funkar med din längd.

Riktigt kul hoj fö, rapp motor och tajt chassi. Och så looksen och ljudet....:kär:kär det ger en extra dimension till hojåkandet som är svår att sätta fingret på. Plus att Ducatipiloter generellt är trevligare och får ligga mer:):)

Får man förresten fråga vilken budget du har?
 
"Har idag en Suzuki GSX-R 750... ...vill jag ha en bekvämare hoj... ...Vill inte gå ner allt för mycket i effekt"
Följer denna tråd helt förundrad, byta ner dig för att du vill ha det mer bekvämt?
Har aldrig ens hört talas om någon under 65 år som tänkt så...

Med all respekt för ditt +65 nätverk så tror jag TS (som är klart över medellängd) menar att han vill ha en hoj med lite mer neutral körställning men som ändå har tillräckligt med mos och chassi för att vara minst lika underhållande på gata som hans K5a.

Jag och några till med mig hävdar att jo, det finns det nog....:fakta:hej
 
Jo du har rätt om mycket på MT01 men det är fortfarande en riktigt underhållande nakenhoj som vill vara streetracer. Fast jag personligen har inte riktigt förståt varför så många blir besviken på MT01.
MT01 riktiga nackdel är toppeffekten på motorn. Den verkligen tvärdör. Fast vridet i låg o mellan lurar också en till att tro att den luffar runt på 170hk. Man skulle kunna dra bilsläp med den haha

Gick från Blackbird till MT01 och just prestandamässigt avsaknad jag inget förutom på motorväg.

Men oavsett så tycker jag att han skulle testa dem för det är verkligen en sådan hoj som folk antingen älskar eller hatar.

Har en teori att det delvis kan förklaras med att marknaden förväntade sig en ny V-max. Det fanns ett sug efter en ny modell och jag minns att pressen drog den liknelsen, iaf i försnacket när det första bilderna släpptes. Givet V-maxens kultstatus så var det kanske för lättförtjänta PR-poäng för att Yamaha skulle protestera.

Tyckte själv MT01 var riktigt fet när den lanserades men som sagt, ett riktigt sänke. FZ1 däremot var en riktigt fin muskelfajter.
 
Om man är lång kan det vara idé att gå in på http://cycle-ergo.com/

Där kan man ställa in sin längd och se benvinkel mm på många olika motorcyklar.
Skit i streetfighters. Köp tjockmotard! Perfekt för längre och rolig så det räcker!
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top