Tissot Australian Grand Prix

...Helgens "oförklarliga" krascher tror jag kan förklaras med temperaturen. Det var mycket kallare redan då racet startade jämfört med något träningspass och temperaturen föll ytterligare under racets gång. De däck man använder fungerar bra i ett mycket precist temperaturintervall men inte alls utanför. Därav dessa krascher. En konsekvens av att europeiska TV-kanaler ville ha racet så sent som möjligt...
Alltså - så går det när marknadskrafterna får styra. Någon som tror att det förändrar sig...? :)
 
Grymt underhållande race! Dock tråkigt när många kraschar ut sig, tyckte speciellt synd om Cal men men..
Ser fram emot sista racet i Valencia där Suzuki skall debutera via ett wild card! :tummenupp
 
Läste nu att Cal drog ner på tempot sista varvet och han tror det är anledning då det bidrog med att temperaturen sjönk ytterligare lite grann.

“I’m absolutely gutted with today’s result. We didn’t deserve that. The first time I slowed throughout the whole race was on the last lap and the front tyre obviously cooled down. I chose the asymmetrical and this was always the risk that we took. It was just a shame that the only mistake I made was slowing down a bit and not carrying on pushing for the rest of the lap. It’s a disappointment to my team, because I believe they deserved it and I’m really sorry for that.”
 
Helgens "oförklarliga" krascher tror jag kan förklaras med temperaturen. Det var mycket kallare redan då racet startade jämfört med något träningspass och temperaturen föll ytterligare under racets gång.

Jag tror det har sagts att tempen sjönk 9 grader under racets gång. Det är en del.
 
Det ser ut som att Rossi har något skydd på bromsskivan, varför vet jag inte. Såg andra hojar som hade det.
 
Läste nu att Cal drog ner på tempot sista varvet och han tror det är anledning då det bidrog med att temperaturen sjönk ytterligare lite grann.

Samma visa för Marc som bara skulle sejfa hem ledningen. Det är inte lite ironiskt att ett lägre tempo kan försämra greppet så mycket att det hade varit säkrare att fortsätta i ett högre tempo...Men det är tyvärr verkligheten med dessa däck. När de väl hamnar utanför sitt temperaturintervall så försämras greppet märkbart och snudd på omedelbart.

Har inte Lorre en helt annan bromsskiva än Rossi? Eller ser jag bara jävligt illa?
Edit... Det är ju Smiths hoj bakom och inte Rossi's!. Dock kvarstår skillnaden.

Jorges hoj har en extra sköld utanpå bromsskivan, något som monteras om man har problem att hålla bromsskivans temperatur tillräckligt hög. Detta behov är väldigt individuellt och väldigt olika från förare till förare.

Jorges hoj har för övrigt en senare version av framgaffelns bottenstycke, med bl.a. lite annorlunda placeringar av vissa sensorer.
 
Last edited:
Samma visa för Marc som bara skulle sejfa hem ledningen. Det är inte lite ironiskt att ett lägre tempo kan försämra greppet så mycket att det hade varit säkrare att fortsätta i ett högre tempo...Men det är tyvärr verkligheten med dessa däck. När de väl hamnar utanför sitt temperaturintervall så försämras greppet märkbart och snudd på omedelbart.



Jorges hoj har en extra sköld utanpå bromsskivan, något som monteras om man har problem att hålla bromsskivans temperatur tillräckligt hög. Detta behov är väldigt individuellt och väldigt olika från förare till förare.

Jorges hoj har för övrigt en senare version av framgaffelns bottenstycke, med bl.a. lite annorlunda placeringar av vissa sensorer.

Detta borde väl förhoppningsvis förarna vara medvetna om, varför då inte mata på fullt ända in i kaklet så att säg:va
 
Det är en hårfin balans och det är nog inte helt lätt att på förhand lista ut vilket scenario som kommer att vara bäst i längden

- att hålla ett högre tempo som genererar högre däcktemperatur vilket (i just det här fallet) ger en större greppcirkel samtidigt som man ligger närmare gränsen hos den greppcirkel man kört hela helgen...

- eller att slå av på tempot och generera lägre däcktemperatur vilket (i just det här fallet) ger en mindre greppcirkel samtidigt som man ligger längre ifrån gränsen hos den greppcirkel man kört hela helgen...

I just det här fallet var det ju ganska uppenbart vilket som var den vinnande taktiken, men detta var nog inte lätt att förutspå just där och då.
 
Det är en hårfin balans och det är nog inte helt lätt att på förhand lista ut vilket scenario som kommer att vara bäst i längden

- att hålla ett högre tempo som genererar högre däcktemperatur vilket (i just det här fallet) ger en större greppcirkel samtidigt som man ligger närmare gränsen hos den greppcirkel man kört hela helgen...

- eller att slå av på tempot och generera lägre däcktemperatur vilket (i just det här fallet) ger en mindre greppcirkel samtidigt som man ligger längre ifrån gränsen hos den greppcirkel man kört hela helgen...

I just det här fallet var det ju ganska uppenbart vilket som var den vinnande taktiken, men detta var nog inte lätt att förutspå just där och då.

Förvisso men hela helgen har varit en enda lång kraschfest deluxe med oförklarliga framhjulssläpp. Jag förutsätter att att förarna tillsammans med teamet analyserar varför och hur samt kommer fram till en slutsats. Men det kanske inte är så enkelt att få till en förklaring jag vet inte. Men skitsamma egentligen, vale vann och det var det viktigaste:yoparty
 
Jag gissar att kraschfesten i helgen på PI borde bjudit in Moto2 (Dunlop) lika mkt och inte bara MGP (Bridgestone) om det enbart gällde vädertemp/väderförhållanden?
 
Som med mina Pirellie P Zero på bilen. Totalt jävla livsfarliga så här års.. Fast det är klart en 330 har ju rätt mycket mos. Sorry för OT, men är sjukt besviken på de däcken.. Och dyra vart de med.
 
Hade ett annat däcksval gjort att temperaturen bibehållits bättre i däcken? :va
Om ett sådant lufttempras är nästan lika farligt för förarna som regn kanske man skulle tvingats byta hoj/däck?
 
Last edited:
Hade ett annat däcksval gjort att temperaturen bibehållits bättre i däcken? :va
Om ett sådant lufttempras är nästan lika farligt för förarna som regn kanske man skulle tvingats byta hoj/däck?

Om temperaturen faller under det intervall där de fungerar så blir det ju genast ganska läskigt att ligga nära gränsen. Tänk dig att försöka tangera eller sätta personbästa på ett par kalla slicks, som exempel.
 
Om temperaturen faller under det intervall där de fungerar så blir det ju genast ganska läskigt att ligga nära gränsen. Tänk dig att försöka tangera eller sätta personbästa på ett par kalla slicks, som exempel.

Precis!
Och eftersom det är förarnas säkerhet det gäller kanske man skulle blåst av/gjort ändringar?
 
Precis!
Och eftersom det är förarnas säkerhet det gäller kanske man skulle blåst av/gjort ändringar?

Ja, kanske det. Lite svårt att avgöra när man ska blåsa av eller ha flag to flag då bara, det är ju tydligare med regn. Fast det har väl kraschats ganska friskt under träning på PI, så någon förvarning om besvärligt rejs borde det ju ha funnits. Bridgestone verkar ha besvär med den banan. :3freak
Bäst hade det nog varit att inte ha rejset under ett tidsspann då temperaturen faller så mycket.
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top