Koppla bort xenonljus

mekk

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa Z800
Har en R6 med ett xenonkit på typ: http://www.carparts-sale.com/h7-headlight-kit-hidyamaha-r1-0409-r6-0309-07-06-08-p-180.html

Detta är så vitt jag förstår inte tillåtet att ha och kommer därför ge nedslag på besiktningen. Förra ägaren monterade ditt detta och nu undrar jag hur knepigt det är att byta till baka till halogen.

Är det bara att knata iväg till biltema och köpa nya lampor och sätta dit samt koppla om lite med befintliga kablar eller krävs det mer?
 
Om inga kablar är klippta så är det bara att koppla ur xenon-kitet och montera vanliga halogen igen.
 
Ok, det va vad jag hoppats på. Finns det någon anledning till att kablar skulle vara klippta? :3freak Förutsätter att det är klåpare som haft hojen innan mig.
 
Ok, det va vad jag hoppats på. Finns det någon anledning till att kablar skulle vara klippta? :3freak Förutsätter att det är klåpare som haft hojen innan mig.
Nej, men man vet aldrig vad folk har för metod att modda hojen, grejorna är ju avsedda att bara klicka i.
 
Du kan alltid testa att besikta med kitet, det är inte alla besiktningsmän som anmärker på det, antingen för att de inte ser skillnaden eller för att de är motorcyklister och vet att det är viktigt att man syns i trafiken. Kan ju vara värt 200:- för en ombesiktning för att slippa riva med skiten. Det kan vara rätt knepigt att komma åt alla kablar.
 
Min r1a gick igenom besiktningen med xeneon.
Får du bara rätt besiktningsman är det lugnt.
 
Får se hur jag gör. Har slipon (som iofs inte låter så högt), infällda blinkers fram samt Xenon. Kanske provar och ser vad de slår ner på.

Hur funkar det om det endast blir nedslag på säg Xenonljuset. Kommer jag då riskera att få nya nedslag (för blinkers tex) när jag är på ombesiktning eller kollar de endast det man fått nedslag på första gången?
 
Får se hur jag gör. Har slipon (som iofs inte låter så högt), infällda blinkers fram samt Xenon. Kanske provar och ser vad de slår ner på.

Hur funkar det om det endast blir nedslag på säg Xenonljuset. Kommer jag då riskera att få nya nedslag (för blinkers tex) när jag är på ombesiktning eller kollar de endast det man fått nedslag på första gången?
Ombesiktningen gäller endast tvåor.
 
Och det kan inte ovanstående leda till? Betyder det att jag i värsta fall endast får en uppmaning om att åtgärda till nästa ordinarie besiktning?
 
Och det kan inte ovanstående leda till? Betyder det att jag i värsta fall endast får en uppmaning om att åtgärda till nästa ordinarie besiktning?
Antingen får du nedslag eller en "bra att veta"-anmärkning.
Tvåan kräver en ombesiktning, får du en tvåa på oljud så får du säkert anmärkning på ljusbild och blinkers också.
Bra att veta, alltså en etta, bör du själv åtgärda snarast.
Allt hänger på besiktningsmannen.
 
Nyheter
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Back
Top