ISLE Of MAN - racerapport!

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Ingen racing idag på grund av vädret. Vi fick dock en guidad tur i bussen, där Björn berättade i detalj hur han kör under ett varv. Efter det så blir man ännu mer imponerad av dom som kör här.

Hoppas på bra väder i morgon.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ingen racing idag på grund av vädret. Vi fick dock en guidad tur i bussen, där Björn berättade i detalj hur han kör under ett varv. Efter det så blir man ännu mer imponerad av dom som kör här.

Hoppas på bra väder i morgon.

Hoppas också på bra väder eftersom det blir en dag i sadeln! :)

Ser bra ut enligt http://www.bbc.co.uk/weather/3042237

Tack Björn för ett trevligt varv! :tummenupp

Avslutar kvällen med en extra pint Bosun för att glädja en smålänning (och undvika stryk) :tungan
 

CBX1000

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2012
Ort
Strax söder om Helsingborg
Hoj
Yamaha MT 09 Tracer
Ingen racing idag på grund av vädret. Vi fick dock en guidad tur i bussen, där Björn berättade i detalj hur han kör under ett varv. Efter det så blir man ännu mer imponerad av dom som kör här.

Hoppas på bra väder i morgon.

Fortsätt gärna att hålla oss uppdaterade med text och bild. Kul att höra hur ni har det på äventyret.
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Bättre väder idag. Första race 13.00. 350cc Classic TT men det blir bara tre varv.
Formula 1/2 klockan 15.45. Newcomers kör 19.30. Detta är svenska tider. Alla race på tisdagen går över tre varv.
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Träningarna avslutade!

Några rader om vad som hänt sedan sist eftersom jag nu kommit över WiFi nere på hotellet på strandpromenaden i Douglas...

Träningarna är avslutade. Den sista träningen skulle ha hållits igår eftermiddag men ställdes in p.g.a. dåligt väder precis som alla andra körningar som var planerade under gårdagen.

Som ni mycket riktigt noterat så bromsade jag av mig i Creg Ny Baa här om kvällen. Förutsättningarna under de träningsvarv som varit fram till dess har hela tiden fläckats av yttre omständigheter som försvårat en bra varvtid. Om det inte varit svängade gulflagg p.g.a. krascher så har det varit oljeflaggor, ikappkörda medtävlare på ställen där det varit svårt att komma förbi eller regn på delar av banan. Kort sagt så tyckte jag inte att jag fått ut riktigt det jag hoppats av mig själv i form av varvtid.

Om än något svalt så sken solen och den ihållande blåsten var så gott som obefintlig i fredags. Jag gav mig ut på träningen med känslan av att ikväll ska det ske. Under mitt andra flygande varv lyckades jag sätta några riktigt bra sektortider men blev återigen hämmad av gulflagg p.g.a. krasch i Laurel Bank och sedan hängande bakom två långsamma förare från Ginger hall till Ramsey. Lätt frusterad tog jag sedan i för mycket nedför backen från Kates Cottage ner mot Creg Ny Baa, bromsade senare än vad som är hälsosamt och klarade inte riktigt den knipande högersvängen framför puben utan bromsade ut mig i höbalarna på utsidan. Mina flitiga mekaniker Håkan och Thomas fick nattjobb med att byta trasiga kåpor och bromshandtag och själv är jag rejält stel i vänsterknät och öm i höger höft.

Den efterföljande lördagsträningen (som på grund av vädret visade sig bli den sista) handlade om att känna så att allt verkade helt och rakt på hojen. Det kändes efter omständigheterna ganska okej och jag hoppas nu på hyffsade förutsättningar inför junior-racet imorgon. Tyvärr så verkar det bli lite blåsigt imorgon (12 sekundmeter) och ganska svalt (15 grader). Får hoppas att regnet håller sig borta i alla fall!

I förrgår anlände supporterbussen till ön med 50 svenskar som är här för att uppleva atmosfären under tävlingsveckan. Vi hade arrangerat en mottagning på Villa Marina på söndagskvällen där jag under ett par timmar berättade om vad vi varit med om under säsongen så här långt och visade lite bilder och film. Gårdagen var som sagt körfri och då tog vi chansen att genomföra en "pitwalk" där vi tack vare Irene Sjödal-Gunnarssons skarpsynta ögon sprang på de båda GP500-hjältarna Rob McElnea utanför tältet med samlingskollektionen av Joey Dunlops tävlingshojar från 70-talet fram till 2000 samt Graeme Crosby i Classic Suzukitältet.

Under eftermiddagen fortsatte vi sedan med att ta ett guidat varv i turistbussen där jag fick möjligheten att under några timmar förklara för åhörarna hur jag försöker angripa Mountain Course och alla svårigheter och fällor som det gäller att undvika. Det är nog svårt att riktigt fatta vad racing på The Mountain Course handlar om innan man sett banan på plats och fått det beskrivet för sig. Jag fick mycket väldigt positiv respons efter att vi fullbordat det 6 mil långa varvet och då gör det inget att stämbanden kändes som två fiolsträngar mot slutet.

Idag hoppas vi få se när Classic TT har sin avslutande tävlingsdag med höjdpunkten i form av Michael Dunlop på sin XR-Suzuki. Jag hade äran att få bli omkörd av honom på hans 1100cc i fredags in mot Black Hut och kunde följa hans spårval bort mot Bungalow. Allt ser ju så enkelt ut när man bevittnar ett proffs i arbete, eller hur...:tummenupp

På återhörande!
/Björn
 

MC-bruden

Galvad kärlek rostar aldrig!
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Kalmar
Hoj
Benelli Tre 899 K, Honda CBR 600 RR
Här kommer det glada hälsningar från hela gänget på Isle of Man!

Liten  hälsning från IoM.jpg
 

G-50 Lasse

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2008
Ort
Svedala
Hoj
Seeley 500, Triumph 675 m.m.
We wish you all the best in the race tomorrow incl. Andy & Jenny, & don't forget to put a BIG SMILE on behind visor and ENJOY your race!:tungan

Fam. Sandberg
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Kul att se på bilden en bit upp att Pelle Jansson, min gamle knuttekompis sedan 40 år!, kom fram!
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Inga fler vurpor nu Björn! Tagga in hornen lite när du blivit blockad, vet du har sans och kan köra planerat ;)
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Ställningen efter ett varv i 350cc Classic TT. Oversby slog nytt varvrekord i klassen. Michael Dunlop bryter i depån efter ett varv.
Varv1.jpg
Klick=större!
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Varv 2. MV:n flyger fram. Nytt varvrekord i klassen!
Varv2.jpg
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Lee Johnson krossade det rekordet och leder med 10s när de går ut på sista varvet
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Preliminärt slutresultat tisdag. 350cc Classic TT:
Slutresultat.jpg
 
Last edited:

MC-bruden

Galvad kärlek rostar aldrig!
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Kalmar
Hoj
Benelli Tre 899 K, Honda CBR 600 RR
Snart är det dags!
Kl 1015 , lokal tid, går starten till dagens Junior race.
Ännu så länge verkar vädret lovande. Växlande molnighet och lite blåst men inget regn.

Håll tummarna!!!!


:musik
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Nu blir det fötterna på skrivbordet med en kopp kaffe och strömma upp Manx Radio.:tummenupp
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Har mailat Manx Radio med en hälsning. Får höra om de läser upp det...
 
Last edited:
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top