ISLE Of MAN - racerapport!

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Verkar inte bli mera träning för Senior och Junior i kväll. Saneringen av banan beräknas vara klar runt 19.00 svensk tid. Clerk of the course kommer med beslut om mera träning senare.
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Träningen är inställd för ikväll, tyvärr
OK. Då blir det inget mera förrän måndag. Första race på måndag är 11.15 svensk tid. 350cc Classic TT. Hade det varit TT i juni så hade det varit "Mad Sunday" i morgon.
Ni som är på ön! Missa inte Jurby i morgon. Ett helt otroligt evenemang. Massor av hojar och jippon. Var beredda på trafikstockningar då ni närmar er. Jurby ligger på nordvästra delen av ön. Ha de! :hej
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
En bild på Björn från det enda träningsvarvet på lördagen som rödflaggades på grund av oljespill. Bilden är tagen vid Bungalow. Det blev nog skrapmärken på vänstra knäpucken också!
BjornSaturday.jpg
Det finns åkare som kör, under tävling och träning, mitt ibland dem som tävlar. De är travelling marshalls. Det finns 10 stycken och de är gamla tävlingsrävar. De kör lika fort som de tävlande så de är inte i vägen. De har radiokommunikation med tävlingsledningen och är oftast först på plats om något händer. De är utposterade jämnt fördelade runt banan. Då de gjort en insats så fortsätter de till nästa kollega som fortsätter till nästa kollega o.s.v. Så det har inte alltid hänt något i närheten om man ser en av dem. De har förstås första hjälpen med sig och de är sjukvårdskunniga. Här ett par bilder på travelling marshalls. Den vänstra från lördag på samma ställe som Björn här ovanför. Den andra tog jag 2007 på Centenary TT, alltså då det var 100-årsjubileum för tävlingarna på Isle of Man. Den är tagen vid Creg-ny-Baa, platsen där Björn bromsade bort sig på fredagen (enligt en enda källa hittills och på BG:s Facebook finns ingen info om vad som egentligen hände.)
TravellingMarshall.jpg Marshalls.jpg
Dessutom så går det åt drygt 500 flaggvakter vid träning och tävling. De står utposterade så att nästan alla ser kollegor till vänster och till höger om sig. De flesta har radiokommunikation med tävlingsledningen. De kallas Orange Army för de har orange västar. Liknande västar har också alla som kör på the TT corse för första gången men bara under träningsveckan. Detta för att varna rutinerade förare att de är nybörjare och kanske väljer skumma spår och inte kör så fort. De slipper västarna då träningsveckan är slut.

Det är många tillresta från andra länder som jobbar som flaggvakter. Även svenskar ibland. Det är ett bra sätt att komma ännu lite närmare händelserna. Sugen på att hjälpa till? Det finns ett litet hus nära huvudläktaren där "Isle of Man TT marshalls association" håller till. Dit går man och här kan man också anmäla sig: http://www.iomttma.com/

Bungalow.jpg
Så här ser det ut vid Bungalow. Det är specialasfalt i kurvan, Shell Grip Tarmac. Statyn i förgrunden är Joey Dunlop, mannen som vann 26 race på Isle of Man. Vid 26:e milstenen är en kurva uppkallad efter honom. Den heter alltså Joey's. Han omkom på tävling i Estland 2000. Bilden på Björn här ovan är tagen i vänsterkurvan närmast kameran.
Klick=förstoringar.
 
Last edited:

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Är det inte en öppning in bakom resturangen i creg ny baa så att man kan bromsa sig in där?
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Är det inte en öppning in bakom resturangen i creg ny baa så att man kan bromsa sig in där?
Jo det finns en liten väg, B12, om man åker lite snett till vänster. De som bromsar bort sig brukar klara det ganska bra. Jag har sett många genom åren. Det är ju en lång nedförsbacke och rakt så det går fort före inbromsningen. Det är lätt att gör misstag. Det är vid 38.49 i min guidade film.

P.S. För att utnyttja B12 snett till vänster måste man inse rätt tidigt att det går för fort. Väl inne i kurvan så hamnar man i balarna i tagentens riktning, men då är farten nere ganska rejält.
 
Last edited:

Ucklahoma

Medlem
Gick med
2 May 2013
Ort
Borås
Hoj
Affar
Ni som är på ön! Missa inte Jurby i morgon. Ett helt otroligt evenemang. Massor av hojar och jippon. Var beredda på trafikstockningar då ni närmar er. Jurby ligger på nordvästra delen av ön. Ha de! :hej

Hej
Kan rapportera att det var grymt på Jurby idag... Har nog inte sett så många motorcyklar på ett och samma ställe tidigare!
/A
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Hej
Kan rapportera att det var grymt på Jurby idag... Har nog inte sett så många motorcyklar på ett och samma ställe tidigare!
/A
Kul att ni tog er dit. Det är ett MÅSTE. Det brukar komma mera än 10.000 motorcyklar. Här är några:
Jurby.jpg
Det har hänt att det kommer 20.000 hojar till ön med flyg och färjor då det är tävlingar. Tänk er det på en yta som halva Öland!

Här finns 709 bilder från Jurby tagna idag! http://www.manxphotosonline.com/photogallery/gallery95/
 
Last edited:

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Under TT-eventet anordnas oxå Ramsey sprint som är värt ett besök. Typ en dag på strippen fast då bara med hojar givetvis. En hel del turbobyggen och sjukt vässade tvåtaktare. Mycket gamla kultcyklar oxå.
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Ytterligare i år eller menar du totalt?
Edit: Såg nu på hemsidan att 1 till förolyckats, usch vad tråkigt.
Den andra den här veckan.Tyvärr. Först Stephen McIlvenna på tisdagskvällen och igår kväll, lördag, Tim Moorhead. Det är nära 250 (224 förare 2008) omkomna sedan 1907. Det tillkommer en hel del påkörda funktionärer och publik till dessa siffror. Dessutom mängder av motorcyklister som haft otur eller överskattat sin förmåga. Jag har aldrig sett någon totalsiffra. Hittills i år 2014 är det fyra omkomna förare.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ramsey sprint är den enda dragstrippen i världen som svänger:)

Nix, inte ovanligt alls, kan också kallas backtävling på gammaldags svenska. Fast våra moderna backtävlingar heter "hill climb" på modern svenska och är inte samma sak.

Sprint kan vara rakt fram eller uppför en krokig backe, underbart att se och höra med gamla hojar speciellt...

Men vi är mer amerikaniserade i sverige och kör dragracing...
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Dålig sikt uppe på berget. Inga tävlingar idag! Nytt försök i morgon tisdag. Vägarna stängs av 12.30 svensk tid på tisdagen.

Så här ser det ut nu på måndagsförmiddagen vid Bungalow där Snaefell Mountain Railway korsar banan.
Bungalow.jpg
Normalt skall det se ut ungefär så här (inte riktigt samma vinkel).
isle-of-man-bungalow-station-laxey-valley-laxey-daylight.jpg
Det finns ett antal webkameror där man kan se vädret i real time. Uppdateras var 6:e sekund. Länk: http://www.manx.net/weather/webcams
 
Last edited:

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
platsen där Björn bromsade bort sig på fredagen (enligt en enda källa hittills och på BG:s Facebook finns ingen info om vad som egentligen hände.)
.

För er som tvivlar kan jag erkänna att uppgiften kom, om inte från BG självt, så från en av de två mekarna.
Sannolikt från bg:s pappa.
(Mail via iPhone)
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
För er som tvivlar kan jag erkänna att uppgiften kom, om inte från BG självt, så från en av de två mekarna.
Sannolikt från bg:s pappa.
(Mail via iPhone)
Björn har bekräftat till mig i e-mail att det var en "incident" vid Creg-ny-Baa. Han har lovat återkomma med mera detaljer här på tråden idag måndag.
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top