Motionärsklass i roadracing!

Är det för många vad banan tillåter blir det en A och en B final.

Nja, det är upp till arrangören att avgöra. Oftast är anmälan begränsad till max antal deltagare vid träning/kval. Sedan blir det ett antal som inte lyckas kvala in och som inte får köra. Om man läser reglementet.

Dock vore det katastrof om någon faktiskt skötte det så iom att sporten länge har lidit av för får deltagare.
 
Å nu är jag anmäld till Linköping! :banana

I dagsläget ser jag ut att vinna eftersom det endast är jag som är anmäld:crash
 
Här är lite bilder från Gåsen så att ni blir ännu mer sugna på att delta, ser lite tunt ut nu - bara 10 anmälda.

GSMSO14_032-Speed-k1.jpg GSMSO14_184-Speed-r1.jpg

GSMSO14_200-Speed-r2.jpg GSMSO14_207-Speed-r2.jpg

GSMSO14_376-Speed-r3.jpg GSMSO14_398-Speed-r3.jpg
 
Är anmäld och ska tävla för första gången ? Nervös jaaaa! Hoppas ni är snälla mot mig ?
 
Är anmäld och ska tävla för första gången �� Nervös jaaaa! Hoppas ni är snälla mot mig ��

:tummenupp
Nervositeten kommer nå ett helt sanslöst cresendo när du står på gridden och lamporna tänds. När de slocknar kommer all nervositet vara borta och ersatt med en herrejösseramaliamängd adrenalin. :hihi
Se nu till att ha det skoj! :fakta
 
:tummenupp
Nervositeten kommer nå ett helt sanslöst cresendo när du står på gridden och lamporna tänds. När de slocknar kommer all nervositet vara borta och ersatt med en herrejösseramaliamängd adrenalin. :hihi
Se nu till att ha det skoj! :fakta

Tycker inte att det var så farligt nervöst. Jag tror tricket är att inte ha för höga prestationskrav första racen utan se det som lärotid...
 
Tycker inte att det var så farligt nervöst. Jag tror tricket är att inte ha för höga prestationskrav första racen utan se det som lärotid...

Det varierar nog med person, men är han redan nervös så kommer det nog inte bli bättre. ::hihi
 
Är anmäld och ska tävla för första gången  Nervös jaaaa! Hoppas ni är snälla mot mig 

Efter att ha kört mina två första race på Bike Week och i Falkenberg i Speedster Cup kan jag delge dig lite av mina reflektioner.

Det jag var nervös för handlade mest om saker i depån - hur går en tävlingshelg till?
Skulle den egenhändigt ombyggda hojen klara besiktningen, hur bygger man det nyinköpta depåtältet, hur vet jag när jag ska köra ut inför träning/kval/race, kommer de andra garvade förarna flabba åt mig när jag står där och inte vet vad jag ska göra eller hur jag ska uppföra mig, kör jag för långsamt, kommer jag vara i vägen för snabbare förare etc etc...
Alla de här orosmomenten kom helt på skam, därför att de förarna som råkade hamna jämte mig i depån var SNÄLLA - inte nog med att de svarade på en massa nybörjarfrågor, de erbjöd sig att hjälpa till när jag hade problem med nåt. Och kom med en massa bra tips om allt som har med racing att göra. Och i regnet i Falkenberg insåg jag att det nog inte var en så bra idé att köra med gatdäck. Då blev jag erbjuden ett set beggade regndäck av en garvad förare (tack Mozz) för en rimlig summa pengar. Säljaren visste nog inte att jag själv aldrig lagt om däck på min racehoj, så i priset ingick även en lektion i omläggning och balansering...
Det kändes riktigt bra att kunna låna ut lite grejer till en medtävlare som behövde nåt jag själv hade. Jag tror att det kvittar var i depån du hamnar, vilka du har jämte dig - du kommer att få samma bemötande som jag fick.

En annan sak jag tänkt på är det här: Nånstans tidigare i den här tråden skrev jag att för mig handlar det bara om att köra och ha kul, jag bryr mig inte så mycket om varvtider.
Nu inser jag att TIDEN är allt! Efter ett pass/träning/kval är det första man gör att kolla sin varvtid. Och plötsligt börjar man tänka på fjädringsinställningar, nya däck (duger inte med gatdäck...) regndäck osv osv. Allt för att kunna sänka den allsmäktiga TIDEN. Så till nästa år kommer jag att vara lite mer förberedd och ha lite bättre material.

Tyvärr kan jag inte köra avslutningen i Linköping, hur gärna jag än vill - privatlivet står i vägen för det. Jag önskar dig lycka till i din premiär, och vet att du kommer att bli lika väl bemött i depån som jag blivit. Rikta även en tanke till dem som arrangerar och ställer upp för att du ska kunna göra det roligaste du vet. Med ödmjukhet kommer man långt, och blir förr eller senare snabb:):):)

Ragge #11, Speedster Cup
 
Last edited:
Efter att ha kört mina två första race på Bike Week och i Falkenberg i Speedster Cup kan jag delge dig lite av mina reflektioner.

Det jag var nervös för handlade mest om saker i depån - hur går en tävlingshelg till?
Skulle den egenhändigt ombyggda hojen klara besiktningen, hur bygger man det nyinköpta depåtältet, hur vet jag när jag ska köra ut inför träning/kval/race, kommer de andra garvade förarna flabba åt mig när jag står där och inte vet vad jag ska göra eller hur jag ska uppföra mig, kör jag för långsamt, kommer jag vara i vägen för snabbare förare etc etc...
Alla de här orosmomenten kom helt på skam, därför att de förarna som råkade hamna jämte mig i depån var SNÄLLA - inte nog med att de svarade på en massa nybörjarfrågor, de erbjöd sig att hjälpa till när jag hade problem med nåt. Och kom med en massa bra tips om allt som har med racing att göra. Och i regnet i Falkenberg insåg jag att det nog inte var en så bra idé att köra med gatdäck. Då blev jag erbjuden ett set beggade regndäck av en garvad förare (tack Mozz) för en rimlig summa pengar. Säljaren visste nog inte att jag själv aldrig lagt om däck på min racehoj, så i priset ingick även en lektion i omläggning och balansering...
Det kändes riktigt bra att kunna låna ut lite grejer till en medtävlare som behövde nåt jag själv hade. Jag tror att det kvittar var i depån du hamnar, vilka du har jämte dig - du kommer att få samma bemötande som jag fick.

En annan sak jag tänkt på är det här: Nånstans tidigare i den här tråden skrev jag att för mig handlar det bara om att köra och ha kul, jag bryr mig inte så mycket om varvtider.
Nu inser jag att TIDEN är allt! Efter ett pass/träning/kval är det första man gör att kolla sin varvtid. Och plötsligt börjar man tänka på fjädringsinställningar, nya däck (duger inte med gatdäck...) regndäck osv osv. Allt för att kunna sänka den allsmäktiga TIDEN. Så till nästa år kommer jag att vara lite mer förberedd och ha lite bättre material.

Tyvärr kan jag inte köra avslutningen i Linköping, hur gärna jag än vill - privatlivet står i vägen för det. Jag önskar dig lycka till i din premiär, och vet att du kommer att bli lika väl bemött i depån som jag blivit. Rikta även en tanke till dem som arrangerar och ställer upp för att du ska kunna göra det roligaste du vet. Med ödmjukhet kommer man långt, och blir förr eller senare snabb:):):)

Ragge #11, Speedster Cup

Precis så upplever jag det också! Blir det någon mer körning i år? Jag åker på en steg 6 på Åsen 13/9...
 
Precis så upplever jag det också! Blir det någon mer körning i år? Jag åker på en steg 6 på Åsen 13/9...

Jag är väldigt sugen på samma steg 6-kurs.
Får se om jag får till det, jobbet brukar alltid ställa till det vid den här tiden på året.
Om inte annat lär vi ses på nästa års race.
 
Nyheter
Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Back
Top