Trasig torx-bit kvar i bult

Du MIG-svetsar dit en M8-skruv i linje med befintlig skruv, sedan drar du loss alltihop och sätter dit en ny skruv.
Inte en bult, för bultar är ogängade..
 
Kapa skallen med en Dremel eller liknande liten maskin, dra bort oket och ta loss skruven med en polygrip.
 
ELLER så kan man kanske komma åt med en muttertång o dra runt. Annat alt är en vass huggmejsel och slå loss den.
 
Sälj hojen & köp en ny! :hej

En svetstång låter bra, annars en annan torx som slås fast och lossas med annan nyckel.
 
INTE polygrip! Papegojtång ska det va :fakta
Drar fanken så mycket bättre
 
Bits är ganska spröda så prova att knacka i botten på skallen med en körnare och se om du kan spräcka delen som sitter där.
 
...och dra med momentnyckel framöver...det där tvåmetersskaftet behövs inte alltid användas. :crash
 
...och dra med momentnyckel framöver...det där tvåmetersskaftet behövs inte alltid användas. :crash

Det är väl losstagningen som misslyckats antar jag? Därför tror jag snarare TS bevisat varför man inte ska använda biltemas verktyg och/eller varför man inte ska använda kulsidan på insexnyckeln vid högre moment.

Men varför har ingen föreslagit boRRa? :va
 
Det är väl losstagningen som misslyckats antar jag? Därför tror jag snarare TS bevisat varför man inte ska använda biltemas verktyg och/eller varför man inte ska använda kulsidan på insexnyckeln vid högre moment.

Men varför har ingen föreslagit boRRa? :va

..det var just det jag menade, anar att det är ~40 Nm på de där, som det brukar vara. Det pallar även skitverktyg när det skall lossas. ;) Om nu inte bondens tvåmetersrör varit framme. #jagharmomentetiarmbågen :hihi
 
Troligen går det ej att "dra" bort oket med skruven (utan skalle) kvar. Spara skallen.

Ser ut som om det går att dra oket rakt bakåt på bilden.
Iofs så hade jag själv tagit bort hjulet, lossat den andra skruven på oket och vickat lite på oket så att den fastnade skruven skulle lossa (om det nu är möjligt förstås, känner inte till modellen ordentligt)
 
Värm upp oket med en varmluftspickadoll, skruva sen ut skruven mha. en svettstån el. likn. Sen byter du ut hela skruven.
 
Last edited:
Om du använder ett dorn då klappar till ordentligt och sen borrar. Kanske inte borde slinter.
 
Är inte torxbitarna magnetiska? Borde det inte gå att plocka ut den med en liten ferromagnet tex?
 
He he! Många bra tips! :-) Gett upp på att få ut resterna och rädda skruven... Så snart jag fått en hem en ny så åker den bort med våld!
 
Ett alternativ i framtiden kan vara att köpa säkerhetsbits, de har hål i mitten. Ev kan man lirka i en skruv och dra ut den kvarvarande delen.
 
Många tips men många är dåliga också, har varit i samma sits ett par gånger och mitt tips är: gör ett djupt spår genom hela skallen ända ner till oket så spänningen släpper, värm upp oket (lufta om det sen), slå lös skruven med slagskruvmejsel eller en REJÄL traditionell skruvmejsel.

Det är väldigt lätt att förvandla den där skallen till en liten bröstvårta om man ska vrida med polygrip/rörtång och liknande på den - och då blir allt helt plötsligt lite svårare.
 
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Back
Top