Hilfe! KTM rc8r VS Japsare

Mac-10

RealRoadRacing
Gick med
2 Apr 2014
Ort
Luleå
Hoj
RC8R -12
Tja!
Är på jakt efter ny hoj och är lite intresserad av KTM RC8R, men är det värt pengarna och hur står sig ktm:en mot alla radfyror. Jag vet att ktm:en är en grym kurvmaskin men får man mer maskin för pengarna om man går på japanerna? Har aldrig provkört Rc8 men har haft alla japaner, så kanske kan va kul att prova nåt nytt. Vad tycker ni som har haft, har eller tänker köpa rc8?
 
Dom första generationerna hade väl en hel del problem, tror dom hade fixat till det mesta iom 2011ans version
http://www.bike.se/test/mc-test/ktm-rc8r-89408

edit:
Intressant att det inte verkar finnas nån privat andrahandsmarknad för rc8or efter 2010, inte på blocket iaf...
 
Last edited:
Jag har provat Rc8an Det är en Grym hoj, Hade då en Gixxer 1000-10.
Men ett Tips!! Kolla Försäkringen På en Rc8 Sjuka Priser Så Fattar Du att Det inte är värt Det..
Var inne på en jag oxå men som sagt Försäkringen :dummer Men V-Motorn :tummenupp
 
Jag har provat Rc8an Det är en Grym hoj, Hade då en Gixxer 1000-10.
Men ett Tips!! Kolla Försäkringen På en Rc8 Sjuka Priser Så Fattar Du att Det inte är värt Det..
Var inne på en jag oxå men som sagt Försäkringen :dummer Men V-Motorn :tummenupp

Vadå, är Råttan dyrare hos FB än R1, Gixxers och CBR1000??? :va
 
PM:a "niklasinorr" som också kommer från Svartöstaan, han kan ge bra feedback på RC8 vs GSX-R 1000 då han ägt båda.
 
Jag har provat Rc8an Det är en Grym hoj, Hade då en Gixxer 1000-10.
Men ett Tips!! Kolla Försäkringen På en Rc8 Sjuka Priser Så Fattar Du att Det inte är värt Det..
Var inne på en jag oxå men som sagt Försäkringen :dummer Men V-Motorn :tummenupp
Det är ju nästan samma motoreffekt, så hur kan r8:an vara så dyr? Mkt sjukt om det är så!
 
Jag har en rc8 och bet 6300.- Hel/Hel och dessutom avställningsbar.Den kan dessutom vara till salu.
Den är naturligtvis orange ! en 08 och har gått 1000 mil ,köpt 09och 700mil i min ägo .
Ny olja o filter och uppdaterad programvara och acra helsystem,mm. den är i superskick.
Skriv en rad eller ring 070-6265149 om intresse finns

/ Peter
 
Jag har en rc8 och bet 6300.- Hel/Hel och dessutom avställningsbar.Den kan dessutom vara till salu.
Den är naturligtvis orange ! en 08 och har gått 1000 mil ,köpt 09och 700mil i min ägo .
Ny olja o filter och uppdaterad programvara och acra helsystem,mm. den är i superskick.
Skriv en rad eller ring 070-6265149 om intresse finns

/ Peter

Vilket bolag och är du över 30? Har själv suktat efter dem.
 
Om det skulle vara så att jag skulle skaffa en hoj till så finns det 3 hojar det står mellan.

Husa 570, gata/bus.
Hypermotard, Gata/bus/bana
RC8/R, bana.

Men så har jag heller aldrig ägt en radfyra, så jag ska väl egentligen hålla keft och stå i hörnet.
 
Jag har trygg hansa, jo jag är över 30 .... hum över 40också med det är svårt att erkänna.
 
Var helt inne på köpa en för ett litet tag sen när jag letade ny hoj. Men efter kollat försäkringen var det omöjligt. Nu vet jag inte om den är dyrare än en japanare med samma effekt. För det är väl effekten försäkringsbolaget gå på?

Köpte en Ducati 848 med mindre hästar istället men räcker gott för mig :yoparty
 
Köp! Jag har haft tidigare haft Suzuki 1000 K5 samt Honda 1000RR -08. Var skitnöjd med båda. Nu har jag köpt en RC8R 2012 och är ännu nöjdare. Jag är helt enkelt mkt mer sugen att dra ut med RC8:an, kanske är det nyhetens behag.
På plussidan: Den är sjukt bekväm i körställning för att vara en superbike och designmässigt är den, enligt min mening, bättre än det mesta. Jämfört med Hondan så upplever jag chassit bättre, den känns lugnare och mindre orolig vid hård bankörning. Svänger lättare känns det som. Bättre bromsar än Hondan. Ingen slirbroms men jag upplever inte några problem med det. Bra hoj för gatåka då den har kraft i de varvtal där man ligger och tourar, lite som en diesel...
På minussidan: upplevs lite slö och är också aningen slöare än min Honda var. Den har ju lika många hk, men om man kollar på effektkurvan så dör den direkt efter maxeffekt, medan radfyrorna har en platå med effekt omkring max. När jag provade på motorväg så går den faktiskt (med GPS) aningen fortare på topp än vad Hondan gjorde.
KTM:en behöver om man vill känna sig hyfsat trygg på banan: Quickshifter, hjulaxelpuckar, motorskydd, snabbgas (original är jävligt lång). Twin som den är så skulle jag absolut ha ett Acrasystem om jag inte åkte ngn bandag ibland, den klarar ju inte ljudkraven med annat än original.

Sammanfattning: :tummenupp
 
Jag har en RC8 2008 som ju ska vara så jobbig... :hej

Visst insprutet är ryckigt och det är jobbigt i stan, men numera går den bara på bana och jag är helnöjd! Bänkad till 150 hk på hjulet helt original.

Enda problemet jag har med den är att det finns betydligt färre begagnade delar till den än till en japanare vilket blir dyrare i längden. :huvet
 
Jag har ju inte kört nån modernare japs sportis, så jag kan ju inte uttala mig om dom. Men har testat brorsans rc8-12 och jag gillar den skarpt. Man sitter ganska skönt och den är riktigt tight och skön. Den drar skit hårt och går jämt och fint. Rycker inget på låga varv som dom första modellerna gjorde. Bromsarna är det bra bett i och hela hojen har en skön känsla.

Det jag inte gillar är den digitala varvräknaren. Det är ju iofs en smak sak med:P Sen tycker jag att den låter lite dåligt med original pipa dock. Akran som ser ut original burken är väldigt dyrt iom man tydligen måste byta grenröret med. Finns ju billigare alternativ med samt märken iofs:P

Jag skulle rekommendera att provköra en och se vad du känner.
 
Varför inte en S1000RR? Snabbare än bägge och börjar bli riktigt överkomliga i pris :)
 
Nu kör jag väl in handen i ett getingbo, men KTM`s finish skulle jag inte vilja betala för. Nu kommer väl KTM:arna att lyncha mig :) men japsen ger ju mig betydligt större kvalitets intryck. Motoreffekten är inte allt....
 
Nu kör jag väl in handen i ett getingbo, men KTM`s finish skulle jag inte vilja betala för. Nu kommer väl KTM:arna att lyncha mig :) men japsen ger ju mig betydligt större kvalitets intryck. Motoreffekten är inte allt....

Du får tycka vad du vill! :)

Har du något exempel på vad du menar med dålig finish/kvalitet när det gäller RC8?
 
Ja jag måste fan provköra! Känner att dragningskraften blir allt större mot rc8:an :) Bara nu inte försäkringen blir helt sinnesjuk, men har svårt att tro att den ska vara så mkt högre än alla r1:or och Blades o.s.v man haft. Och är försäkringen högre än dessa så är det något galet! Nu står det mellan -09 rc8:a och en 2010:s zx10.... hmmm hmmm rätt angenäma problem man har :hihi
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top