Hilfe! KTM rc8r VS Japsare

Den är fan brutal! Men nej, jag är superbike pilot, känner mig trygg med mina kåpor :kär
 
Oj fan det var ett litet tapp:rock. Tyvärr tror jag att det styr andrahandsvärdet lite också bättre behållning på dom nyare.... iaf som jag tror. Men visst 58 är helt klart överkomligt! Ligger den på deras hemsida?

Vet inte... Inte sett den på Blocket av någon anledning, men den står i butiken.
 
Nu är jag där igen, vid vägskälet!
Fick något grovt hjärnsläpp och köpte en harley streetbob förra hösten för att jag tyckte att jag skulle ta det lugnt och bara mysa. Fett trist. Den är såld, körde sammanlagt 10mil haha:tungan
Så nu står jag där: Rc8 eller ZX-10r 2011 o framåt, har haft nästan alla andra superbikes.
Är rc-8 så kass som man läser och hör om man jämför rc8r från -11 och framåt??? Behöver lite guidning nu, så all input är av värde. Tack på förhand boyz n girlz!

Edit: rc8-08 alltså, är den så jävla dålig mot för en -11 t.ex?
Haha gjorde samma sak å köpte glidare,åkte dock 38 mil med min Yamaha Bolt, näää d va fan inget kul..sålde å köpte mig en Sportis igen.
Hade jag vart dig så hade jag köpt kawan:tummenupp
 
Har precis köpt en rc8 -08 sitter helsysyem från akrapovic men den är extremt ryckig på ettan o tvåan vid avslag till gas pådrag, nån som har ett tips? Bromsar, chassie och motor känns riktigt grymt i övrigt.
 
Har precis köpt en rc8 -08 sitter helsysyem från akrapovic men den är extremt ryckig på ettan o tvåan vid avslag till gas pådrag, nån som har ett tips? Bromsar, chassie och motor känns riktigt grymt i övrigt.
Power Commander och mappning ?
Slirkoppling (om det inte redan sitter på.)
Kör bara på 3an, 4an, 5an, 6an :D
 
Last edited:
Slikoppling? Vad skulle det hjälpa?
Ta bort secondary flaps i insuget eller ställ dem till100% öppet via TuneECU så blir det mycket bättre

Hur är det med SAS på den motorn? Om det sitter monterat brukar det bara värt att plocka bort det. Eventuellt kan du (TS) ju fixa en TuneECU-kabel och kolla om det finns någon bättre mapp att lägga in också.
 
Om du inte redan har kollat med honom - Niklasinorr (också från Lulää) har ägt en RC8 för några år sedan. Han har också ägt en helvetes massa andra sporthojar, bl.a. GSX-R 1000 K9. Han är dessutom tekniskt kunnig och en duktig bandagsåkare så hans erfarenheter och jämförelser borde väga tungt.
 
Om du inte redan har kollat med honom - Niklasinorr (också från Lulää) har ägt en RC8 för några år sedan. Han har också ägt en helvetes massa andra sporthojar, bl.a. GSX-R 1000 K9. Han är dessutom tekniskt kunnig och en duktig bandagsåkare så hans erfarenheter och jämförelser borde väga tungt.

Jo jag kommer ihåg hans rc8, visst hade han första årsmodellen 2008? Kanske får pm:a och höra lite synpunkter :)
 
Personligen tycker jag att det är svårt att gå ifrån det invanda spåret med rad4 då så fort jag hamnar på en twin tycker det låter trasigt och när jag väntar på ketchupen så har den redan kommit. Kompromissade en gång med rsv4 och den hade lite av båda världar men fick stryk på rakorna av rad4:or och var törstig utan dess like. Skulle dock gärna ha nya RF:en.

Tror du kommer sakna rad4 snabbt och det skiljer nästan 40hk vilket är enormt mycket.
 
Hur är det med SAS på den motorn? Om det sitter monterat brukar det bara värt att plocka bort det. Eventuellt kan du (TS) ju fixa en TuneECU-kabel och kolla om det finns någon bättre mapp att lägga in också.

Jag plockade bort alla SAS-prylar och disableade det i ECUn men märker ingen skillnad i motorgång. Mer lättmekat dock. Med originalmappen går den lite snålt på delgas (pga emissionskrav?) men trots fetare mapp så går det ryckigt under 50 km/h, det blir nog så med en hetsig twin med lätt svänghjul.
 
Jag kastade på ett Termignoni helsystem samt Bazzaz på min RC8R och den gick kanonfint när den var mappad och klar så ryckigheten känner jag inte igen.

Viss ryckighet kan du nog bota genom att byta gasrulle, det gjorde jag. Original satt det på snabbgas modell snabb så det var väl full gas på 1/4 varv, bytte till ½ eller nåt sånt och den blev mycket behagligare att köra.

Vad gäller synpunkter på hojen i sig så tycker jag det är en kanonmaskin. Rolig som fasen att köra och bra komfort och chassie som passar all typ av körning. Byta slavcylinder till kopplingen gör man dock med fördel, annars kan man ha ett helvete att hitta neutralläget ibland.

Prova lite olika och köp det som passar om du har möjlighet. :)
 
Last edited:
Jag kastade på ett Termignoni helsystem samt Bazzaz på min RC8R och den gick kanonfint när den var mappad och klar så ryckigheten känner jag inte igen.

Viss ryckighet kan du nog bota genom att byta gasrulle, det gjorde jag. Original satt det på snabbgas modell snabb så det var väl full gas på 1/4 varv, bytte till ½ eller nåt sånt och den blev mycket behagligare att köra.

Vad gäller synpunkter på hojen i sig så tycker jag det är en kanonmaskin. Rolig som fasen att köra och bra komfort och chassie som passar all typ av körning. Byta slavcylinder till kopplingen gör man dock med fördel, annars kan man ha ett helvete att hitta neutralläget ibland.

Prova lite olika och köp det som passar om du har möjlighet. :)

Det lutar åt rc8:an, får ett helt ok pris för en -13 med 900 på mätaren :) Blir säkert nöjd.... men hade det funnits en zx10 i krokarna hade valet vart värre :3freak, ont om nyare ninjas ute...
Edit: Vad gick termignonisystemet på?
 
Det lutar åt rc8:an, får ett helt ok pris för en -13 med 900 på mätaren :) Blir säkert nöjd...

Fredrik ger dig säkert ett bra pris och dessutom har du ju KTM-service på orten. Jag funderar mest på vad den förre KTM-ägaren har köpt. Har Fredrik sålt sin egen 2015 R1:a...?
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top