Aprilia Tuono V4

tuonon är mkt lättare att få upp mer hk i än Rsv4 av nån anledning ....

Jag vet inte hur mkt mer det blir , vet dock att med pc5 och helsystem blev det ca 12 pållar mer för en kille i England .

Sedan så känns det mer kraftfullt , känslan tror jag är större än själva siffrorna , det är HUR effekten mosar på som är den största skillnaden :D

Sedan har du 3 st fulleffekts mappar som jag tycker är bättre att ha än de som fanns från början .

Här är en Vässad Tuono som steker en Ktm 1290 plätt lätt ;)


 
Last edited:
Återigen.
Jäkligt surt att jag får vänta ytterligare på race mappen!!
Men probike skulle bjuda på installationen som plåster på såren.
Hur lång tid kan det ta? En kvart ��
 
Återigen.
Jäkligt surt att jag får vänta ytterligare på race mappen!!
Men probike skulle bjuda på installationen som plåster på såren.
Hur lång tid kan det ta? En kvart ��

Nja det tarvar lite kalibreringar och sånt också så säkert 30-45min om PADS datorn är på humör.
Kolla in på klubbens forum, där ligger aktuella mapparnas id-nummer. Så du får detsenaste fetaste.
 
Är det detta inlägg du menar?

I report what I've red on af1racing.com forum :

"Got confirmation they can be loaded into all years, all models. I suspect the 2013 version RACE map to be available soon. We'll be testing these out ASAP in stock pre-13 bikes. DO not load a stock map into a RACE ecu as that will relock it.

Activates control of the braking ABS system for ABS models
Better control of the engine at both hot and cold start-up
Optimised management of traction control for bikes equipped with APRC, ie better TC maps

These maps can be loaded on the ECUs of all the RSV4 and TUONOV4 models with and without ABS and with and without APRC, all years.

Your dealer must have the newest PADS(produced by Tecnomotor) computer with updates, these maps are not available on NAVI. Your dealer must also activate/deactivate APRC, Quickshifter QS, and ABS depending on what your bike exactly has. They will also perform handle and throttle self-learning. APRC models will also require traction control recalibration done through the dash and test ride.

This is not considered a warranty item, and your dealer may or may not charge for this update. Should take no more than 30-40 minutes.

MODEL MAPPING #
RSV4 Factory My13 --- 13A9AA23
RSV4 Factory My13 USA --- 13A9AB23
RSV4 78Kw RESTRICTED POWER My13 --- 13A9AC23
RSV4 R My13 --- 13A9AE23
RSV4 R My13 USA --- 13A9AF23

TuonoV4 My13 --- 13A9AH14
TuonoV4 USA My13 --- 13A9AI14
TuonoV4 78Kw RESTRICTED POWER My13 --- 13A9AL14
 
Intressant!

Det kanske är där mycket av effektskilnaden sitter mellan rsv4 å tv4r.
För motorerna är samma i stort upp till sent 12or, då Tuonon fick sin egna motor

Som jag fattat det . Tunosar är lättare att dra upp i effekt med hjälp av tex pc5 .

Sedan så finns det -11 or som va tidiga som ev min , som du säger snookis väldigt lika motor med rsv4 tror endast insug och kammen som skiljer och mappning . ialf dessa tidigare Tv4 har titanventiler som tillåter 1000rpm till utan knussel . Senare har stålventiler .

Sedan har de smygtrimmat lite på vägen ... :)
 
Är det detta inlägg du menar?

I report what I've red on af1racing.com forum :

"Got confirmation they can be loaded into all years, all models. I suspect the 2013 version RACE map to be available soon. We'll be testing these out ASAP in stock pre-13 bikes. DO not load a stock map into a RACE ecu as that will relock it.

Activates control of the braking ABS system for ABS models
Better control of the engine at both hot and cold start-up
Optimised management of traction control for bikes equipped with APRC, ie better TC maps

These mapalso perform handle and throttle self-learning. APRC models will also require traction control recalibration done through the dash and test ride.

This is not considered a warranty item, and your dealer may or may not charge for this update. Should take no more than 30-40 minutes.

MODEL MAPPING #
RSV4 Factory My13 --- 13A9AA23
RSV4 Factory My13 USA --- 13A9AB23
RSV4 78Kw RESTRICTED POWER My13 --- 13A9AC23
RSV4 R My13 --- 13A9AE23
RSV4 R My13 USA --- 13A9AF23

TuonoV4 My13 --- 13A9AH14
TuonoV4 USA My13 --- 13A9AI14

Nja. Första inlägget innehåller race

http://lafamigliaaprilia.se/smf/index.php?topic=683.0
 
Last edited:
Nånstans mellan jul och nyår :-D Dvs, ingen markant..


Största fördelen är att den går jämnare/renare och du riskerar inte att få motorskador..

En som kört utförligt test.
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?205679-My-Full-Exhaust-Race-ECU-Dyno-Results

blir lite missvisande då amerikanerna kör på fulbränsle. tveksam till att hojarna skulle vara optimerade för detta, vilket då givetvis leder till en förbättring när du kopplar in PC5 :an och kan styra bränsle och tändning .
 
Last edited:
Snacka med Bike port igår och min cykel höll på att lastas från fabrik nu, de räknade med en två veckor till.

Klättrar på väggarna! Vill köra v4:a NUUU!

Tacka fan för att det har vart skitväder på senare tid så man inte har vart allt för hojsugen iallafall.
 
Snacka med Bike port igår och min cykel höll på att lastas från fabrik nu, de räknade med en två veckor till.

Klättrar på väggarna! Vill köra v4:a NUUU!

Tacka fan för att det har vart skitväder på senare tid så man inte har vart allt för hojsugen iallafall.

Den som väntar på ngt gott, väntar ALLTID för länge. :huvet
 
Yes!
Då har jag anmält mig till smc på Kinnekulle den 30/8. :banana
Någon mer som skall dit?
 
blir lite missvisande då amerikanerna kör på fulbränsle. tveksam till att hojarna skulle vara optimerade för detta, vilket då givetvis leder till en förbättring när du kopplar in PC5 :an och kan styra bränsle och tändning .

Syftar du på att dom mäter sin oktan annorlunda?
 
Yes!
Då har jag anmält mig till smc på Kinnekulle den 30/8. :banana
Någon mer som skall dit?

Fan va kul. Lagom avis, skulle verkligen vilja ha revansch på kullen efter min vurpa där förra året.
Ska försöka jobba ihop lite extra deg och hänga med :)
 
Är i valet och kvalet inför kinnekulle.
Eftersom jag har svedea så får jag bara köra i de två lugnaste klasserna, är det värt det då? För man ens köra om?
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top