BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Jag har beställt nya ryck utjämnare till min hoj eftersom jag upplever den som ganska ryckig i låga farter och med gasreglering..tog ur de gamla och konstaterade att de såg ganska torra och slita ut. Cykeln har ju rullat 1700mil och en hel del bana. Visst borde det råda bot?

Det är inte kedjan som är risig? Den brukar ju kunna göra det ryckigt när den slackar. Men det kan ju även vara ryckutjämnarna.
 
Jag bytte ryckutjämnare i vintras, men det var för att jag inte tyckte det kändes helt okej att kunna rucka drevhubben en halv centimeter i axiell riktning på en hoj med 200 hästar. :crash
Ryck i lågfart kände jag dock inte, och då bytte jag drivpaketet i september innan jag vinterförvarade.
 
Det är inte kedjan som är risig? Den brukar ju kunna göra det ryckigt när den slackar. Men det kan ju även vara ryckutjämnarna.

Jag tycker drivpaketet är i bra skick.. Cykeln har precis varit inne på en 2års service och de sa inget om drivpaketet heller. Kan ju bara vara så enkelt som att man ej är van vid denna power..:)
 
Jag bytte ryckutjämnare i vintras, men det var för att jag inte tyckte det kändes helt okej att kunna rucka drevhubben en halv centimeter i axiell riktning på en hoj med 200 hästar. :crash
Ryck i lågfart kände jag dock inte, och då bytte jag drivpaketet i september innan jag vinterförvarade.

Ja vi får väl se...jag har ju beställt nya i alla fall med just anledning att jag tyckte de såg slitna ut.
 
Jag tycker drivpaketet är i bra skick.. Cykeln har precis varit inne på en 2års service och de sa inget om drivpaketet heller. Kan ju bara vara så enkelt som att man ej är van vid denna power..:)
Ta upp bakhjulet (depåstöd).
Rulla hjulet och mät/konstatera kedjans spänn (slack) under kedjans hel varv. Slacket borde vara konstant, annars byt kedja (eller hela paket).
Av en okänd anledning kedjorna har en tendens slita (bli längre) ojämnt, dvs du kan hitta ett läge då kedjan är jättespänd, och ett halv varv senare är den "slack". -om så, kan detta också bidra till ryckande.. En sån kedja kan t.om orsaka resonans med ryckutjämnarna vid viss hastighet, oavsett hur bra och nya de är..
 
Okej!

Tackar..är du i Norge o kör?

Japp det stämmer! har kommit hem nu och har lite småvärk här och där men det är inte så farligt som jag trott.
Vi körde ca 200 mil :) Tight med packning men det gick bra för vi åkte mest hoj så behövdes liksom inte så mycket.
 
Vad är det man ställer in med skruven vid kopplingshandtaget?
Kopplingsspelet? Märker att den blir hårdare. En kompis började skruva på den och jag vet inte hur den stod innan.. Tänkte höra
med er först.. Kan man lägga den i "småkuggarna" eller man måste vrida den tills den "låser sig" själv?
 
Rycken du känner kan även vara att hojen går snålt på soppa
När bränslemixen blir för snål så får du en ryckig "digital" av/på känsla i gasen precis när du ska öppna trotteln
Det blir extra påtagligt när du har fly by wire som S1000RR och Panigale tex
Dom levererar hojen med snål soppaförbrukning för att avgaskrav, soppaförbrukning, buller m.m ska uppfylla alla krav
Säger inte att det är det du känner av, kan mycket väl vara ryckutjämnarna, men det blir garanterat inte bättre av att hojen går snålt
 
Rycken du känner kan även vara att hojen går snålt på soppa
När bränslemixen blir för snål så får du en ryckig "digital" av/på känsla i gasen precis när du ska öppna trotteln
Det blir extra påtagligt när du har fly by wire som S1000RR och Panigale tex
Dom levererar hojen med snål soppaförbrukning för att avgaskrav, soppaförbrukning, buller m.m ska uppfylla alla krav
Säger inte att det är det du känner av, kan mycket väl vara ryckutjämnarna, men det blir garanterat inte bättre av att hojen går snålt

Förlåt om jag är dåligt påläst...men vad är Fly by wire?:gnissla
Förresten...ny med BMW´n och har ej kolla på följande heller...Panigale cykeln har en funktion som förhindrar bakhjulslås vid nerväxling. Har BMW denna funktion? Kanske inte är aktuellt på en radfyra..
 
Förresten...det ärväl inte helt ovanligt att man måste byta ryck utjämnare...måste ju va en jäkla påfrestning på dessa grejer..??
 
Rycken du känner kan även vara att hojen går snålt på soppa
När bränslemixen blir för snål så får du en ryckig "digital" av/på känsla i gasen precis när du ska öppna trotteln
Det blir extra påtagligt när du har fly by wire som S1000RR och Panigale tex
Dom levererar hojen med snål soppaförbrukning för att avgaskrav, soppaförbrukning, buller m.m ska uppfylla alla krav
Säger inte att det är det du känner av, kan mycket väl vara ryckutjämnarna, men det blir garanterat inte bättre av att hojen går snålt

Och att den går snålt får man leva med?
 
Hur får man skiten att wheela mer än fem sekunder? Ecu-flash?
Jag lever gärna utan wheelie control helt och hållet, bara jag slipper fler bryska klipp som gör ont i både pung och packboxar.

Seriösa svar tack.
 
Hur får man skiten att wheela mer än fem sekunder? Ecu-flash?
Jag lever gärna utan wheelie control helt och hållet, bara jag slipper fler bryska klipp som gör ont i både pung och packboxar.

Seriösa svar tack.

Stäng av dtc:n helt genom att hålla inne knappen ett par sekunder.
 
Hjälper det? Säker? Vore ju trevligt för igår var jag rädd att jag skulle behöva sälja eländet.

Kan wheela hur långt jag vill i Slick utan dtc alltså??
 
Jag har börjat uppleva en del problem vid växlig med Quickshiftern.

Den högre växeln läggs i men istället för att fortsätta accelerera som normalt så dör liksom hojen under 1-2 sec innan den börjar accelerera igen.

Det händer inte vid varje växling och varvtal verkar inte heller spela någon roll, det har hänt både på bana vid max varatal och på gatan vid växlig vid 5000 varv.

Är det någon som haft detta problem? Känns som en dyr felsökning hos BMW...
 
Förlåt om jag är dåligt påläst...men vad är Fly by wire?:gnissla
Förresten...ny med BMW´n och har ej kolla på följande heller...Panigale cykeln har en funktion som förhindrar bakhjulslås vid nerväxling. Har BMW denna funktion? Kanske inte är aktuellt på en radfyra..

En radfyra har ju inte alla samma motorbroms som en twin, men vad är det för funktion du tänker på? Slirkoppling? Det är det enda jag kan komma på och det har du på BMWn så mellangasa blir ganska onödigt
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top