R1 och R6-tråden!

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Har en förmåga att lyckas göra långa utlägg av mina frågor. Vill man mycket veta får man ställa långa frågor
 

little_fraz

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Ort
luleå
Hoj
R1 2003
en fråga ang r1
Jag ska köpa mig en ny hoj har haft en r1 tidigare
en 03.
nu har jag hittat en 2005 som rullat 3100mil
den ahar andra slip on annars är den orginal.
priset är 45.000 vad tror ni är det för mycket??
och vad ska man titta på kända fel och dylikt??
när är stora servicen på den med ventil koll??
mvh fredrik
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
4000mil är ventilkollen i övrigt avgör skicket priset... lyssna efter missljud som vilket fordon som helst, växellådan kan skramla lite men det är oftast normalt.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
en fråga ang r1
Jag ska köpa mig en ny hoj har haft en r1 tidigare
en 03.
nu har jag hittat en 2005 som rullat 3100mil
den ahar andra slip on annars är den orginal.
priset är 45.000 vad tror ni är det för mycket??
och vad ska man titta på kända fel och dylikt??
när är stora servicen på den med ventil koll??
mvh fredrik


länk blocket ?
just 05, så vet jag att ventilerna gav efter, så lyssna efter missljud.
räkna med en ventiljustering innan sommaren är slut (enkelt att göra själv om man har mekkunskaper & tålamod)
 

little_fraz

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Ort
luleå
Hoj
R1 2003
blev affär idag
denna är det jag köpt. http://www.blocket.se/vasterbotten/Yamaha_YZF_R1_52601342.htm?ca=1_9&w=2&last=1
vxl lådan var riktigt fin inga missljud alls.
2 äldre herrar som haft den innan så den verkar ej vara lekt med på bakhjulet alltså inga cross växlar.
däremot tycker jag motorn tickar.
men som jag har förstått så ska dom göra det.
kanske är dags för en ventil koll annars nu snart.
ingen som har några slipon till en r1 05:a??

länk blocket ?
just 05, så vet jag att ventilerna gav efter, så lyssna efter missljud.
räkna med en ventiljustering innan sommaren är slut (enkelt att göra själv om man har mekkunskaper & tålamod)
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
485840_10150624479972963_889027179_n.jpg


Va grymt nöjd med min 05a dom gillar lite tjockare olja så håller dom sig tysta och fina ! Jag körde på valvoline durablend 20w-50 olja funkade riktigt bra !
 

little_fraz

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Ort
luleå
Hoj
R1 2003
ok
killen som har haft den innan har kört på motul 5100 olja
den är väl bra vad jag har hört men ska prova med en tjockare och se =)
hade en 03 för några år sen men måste säga att detta är en helt annan hoj
ruskigt stabil :tummenupp
tackar för tipset
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
blev affär idag
denna är det jag köpt. http://www.blocket.se/vasterbotten/Yamaha_YZF_R1_52601342.htm?ca=1_9&w=2&last=1
vxl lådan var riktigt fin inga missljud alls.
2 äldre herrar som haft den innan så den verkar ej vara lekt med på bakhjulet alltså inga cross växlar.
däremot tycker jag motorn tickar.
men som jag har förstått så ska dom göra det.
kanske är dags för en ventil koll annars nu snart.
ingen som har några slipon till en r1 05:a??

Grattis då..

har själv haft 04,05,06,09 & måste säga att 04-06 e snyggaste modellen (men motorn e go på 09)
tickar den, kolla spelet också, byt inte bara oljan & kör.. kan kosta mer än det smakar


btw... jag är 42 (om det räknas som äldre :p )
jag har kört massor på bakhjulet & växlar alltid.. så det går att köra utan att misshandla lådan när man slangar
 
Last edited:

little_fraz

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Ort
luleå
Hoj
R1 2003
vad är orginal drevningen på dessa??
behöver man dreva ner dom lite för att lättare kunna wheela eller vad säger ni??
eller blir den bara för nervös då??
för övrigt är jag riktigt nöjd körställningen är helt ok :tummenupp
 

Dsg

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2008
Ort
Norrköping
Hoj
2009, Yamaha R6
Hej!
Har lite problem med en r1 års 2002 som har väldigt hög tomgång, ligger runt 2000-2500 vid kallstart, sen när den blir varm så ökar den ännu mer och lägger sig runt 4000 i varv.
Nån som har förslag på vad det kan vara för fel??=)
Mvh
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Hej,
Funderar lite kring en R6 från ~2000-2005.

Finns det några vanliga problem på dessa cyklarna? Hur står de sig efter säg 3000 mil?

Hur försäkrar man en sådan på bästa sätt om man är under 30? Har letat runt, men försäkringen verkar skyhög.

Är det någon av er som ägt andra liknande cyklar, i stil med zx6r exempelvis, vad är bättre på r6 och vad är sämre?

Ser att modellen från 2000-2002 har förgasarmotor istället för insprut. Hur mycket påverkar det motorn och motorkaraktären? Blir det mer underhåll med en förgasarhoj?
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Hej!
Har lite problem med en r1 års 2002 som har väldigt hög tomgång, ligger runt 2000-2500 vid kallstart, sen när den blir varm så ökar den ännu mer och lägger sig runt 4000 i varv.
Nån som har förslag på vad det kan vara för fel??=)
Mvh

Har det bara blivit på helt plötsligt?
Andra symtom?

Kan vara t.ex tjuvluft
Han också vara som så att tomgången står förhögt?

Choken löper fritt och fastnar inte?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hej,
Funderar lite kring en R6 från ~2000-2005.

Finns det några vanliga problem på dessa cyklarna? Hur står de sig efter säg 3000 mil?

Hur försäkrar man en sådan på bästa sätt om man är under 30? Har letat runt, men försäkringen verkar skyhög.

Är det någon av er som ägt andra liknande cyklar, i stil med zx6r exempelvis, vad är bättre på r6 och vad är sämre?

Ser att modellen från 2000-2002 har förgasarmotor istället för insprut. Hur mycket påverkar det motorn och motorkaraktären? Blir det mer underhåll med en förgasarhoj?

Jag skrev så här i en annan tråd (http://www.sporthoj.com/forum/showt...ren-Hj%E4lp!&p=5932333&viewfull=1#post5932333):

"Kan ge dig lite R6-perspektiv.

Ägde en -99 som funkade till allt från rookierace till Alpsemestrar, en riktig universalhoj! Som de flesta 600:eek:r hade den inga oceaner av bottendrag, men över 10 var den... :rofl

Bytte in den mot en spretans -06 som var det porrigaste jag sett någonsin. Och visst var chassiet nåt enastående, men annars var den... sådär. Framförallt var jag besviken på hur motorn tog sig. Eller inte tog sig, rättare sagt. När jag jämförde effektkurvorna mellan de båda låg -06:an ca 10hk efter -99:an hela vägen upp till 14.500, där -99 bröt.
Det som "räddade" -06 var att den inte bröt förrän vid 15.900, och där hade 8hk till (-99:an med Akrahelrör o filter: 105hk mot -06:an med Akraslipon, filter & pc III: 113hk).
Dessutom var körställningen tippad framåt ytterligare ett par grader och det gör ju inget på bana eller kortare turer, men som Europakryssare dog den lite.

Alltså:
R6:an du vill ha tror jag är en ur 03-05-generationen, tyvärr hann jag aldrig äga en, det stannade vid div provkörningar. Körställningen är intill förväxling lik 99-02-gen. och alltså helt okej för gatbruk. Den stora skillnaden mot 99-02 är insprutningen, vilket får motorn att komma loss något tusental varv tidigare.
Nu "ska" man ju inte toura med en R6, men ska man ha en hoj till allt, och gillar semestersvängar mellan bandagarna så är den komplett!

Tycker jag..."


Hoppas det hjälpte lite.
 
Last edited:

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
vad är orginal drevningen på dessa??
behöver man dreva ner dom lite för att lättare kunna wheela eller vad säger ni??
eller blir den bara för nervös då??
för övrigt är jag riktigt nöjd körställningen är helt ok :tummenupp

Byt från 17 till 16 drev fram den är lätt att wheela med ändå men hellre lite mer axx än 300kmh i toppfart !
 

little_fraz

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Ort
luleå
Hoj
R1 2003
absolut ska ta ner den en kugg, men det är absolut inga problem att wheela i högre varv den sticker upp som ett spätt på 2:an i 10.000 varv, tyvärr så går det rätt fort bara :tummenupp
 

henlo

Med lem
Gick med
2 Oct 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -03, XT660R -08
Halloj!

Tänkte byta luftfilter på min r6:a idag och fick se att orginalfiltret är popnitat i buren filtret ska sitta i. Det verkar ju urbota idiotiskt, ska man behöva åka och köpa popnit och nån superdupertång för att byta luftfilter? :3freak

Nån annan som gått runt detta på nåt bra sätt kanske? :)
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top