Identifiera motorljud på R6:a

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag har noterat att min R6:a låter tickande på tomgång.
Vet inte om det funnits där tidigare eller inte då jag plockat ihop den först nu efter stor vinterservice. Så det kan vara ett gammalt problem.

Ventilerna är kollade, stiften är bytta, avgaspackningarna mot grenröret är bytta, osv.

Det tickar lite sporradiskt på tomgång.
Lite som att kamkedjan skulle slappa och slå mot något eller nått. Men kamkedjesträckaren har fortfarande lite spelrum kvar och kedjan känns inte slapp när man kollar den. Det går att spänna ut kamkedjespännaren lite med mejsel ifall man vill, men jag tycker inte att ljudet försvunnit då jag testat.
Har iofs en ny kamkedjespännare beställd redan så den skall bytas i vilket fall som helst.

Några bra förslag på vad det kan vara?

Kedjan kanske slår i ventilkåpan? Vet inte hur den övre följaren ser ut på den modellen, men äldre kawasaki kan rassla mycket om den lilla följaren som sitter i ventilkåpan trillar bort.

detta påminner om min FZ6 just nu. om inte jag har fel så bygger min motor på din motor? eller bygger min på nyare R6ans motor? hur som. skall oxå kolla över kamkedjesträckare (föresten, vet du vad den kostade till din?)

detta påminner om min FZ6 just nu. om inte jag har fel så bygger min motor på din motor? eller bygger min på nyare R6ans motor? hur som. skall oxå kolla över kamkedjesträckare (föresten, vet du vad den kostade till din?)
Köper du kamkedjesträckaren i Sverige är den dyr..
Köper du den via USA är den billig. Beställde min via www.boats.net.
Kan dock inte säga hur bra de sköter sig ännu och ifall det fungerar, då jag inte fått hem den ännu. Får återkomma på den punkten.

Hade ett liknande ljud på en tidigare hoj när ett vevlager började ge sig som gjorde att vevstaken glappade lite och kolven "touchade" toppen... Blev värre när motorn var varm.

Kedjan kanske slår i ventilkåpan? Vet inte hur den övre följaren ser ut på den modellen, men äldre kawasaki kan rassla mycket om den lilla följaren som sitter i ventilkåpan trillar bort.
Iofs har jag ju lättat på locket när jag kollade ventilerna. Men vad jag märkte så ramlade det inte av något. Jag kollade iofs inte ifall det gjort det :va

Någon som vet hur den sitter fast?
Är den skruvad så lär den inte ha ramlat bort liksom.

Nr.4
R6_1.jpg

Nr.3
R6_2.jpg

Det är precis den jag menar. På kawa sitter den bara dittryckt på två "ploppar", inga skruvar. Kan vara värt att kolla upp så att den sitter där och att den inte är för sliten.
Någon annan får bekräfta hur det är på din hoj.

Då skall vi se, problemet är löst. Det var kamkedjesträckaren.

Satt ju och väntade på att den skulle dimpa in innan jag började riva runt och plocka loss toppen.
Boats var snabba på att skicka paketet och det kom till Sverige relativt snabbt vad jag kunde följa. Sen fick posten tag i det och där blev det liggandes i typ 20 dagar. Under denna tid så klurade de säkert på vilken tullkategori det hela skulle hamna i. Hade de läst på etiketten som Boats satt på paketet så hade rätt kategori stått och de kunde gett mig paketet direkt. Men oh nej...
Dessutom skulle de ha 100:- för att de klurade ut tullkategorin och tullade in det.
Totalt blev det 301:- extra, men fortfarande bra mycket billigare än från Sverige.

Klippte ihop en liten video med före och efter:

Då skall vi se, problemet är löst. Det var kamkedjesträckaren.

Satt ju och väntade på att den skulle dimpa in innan jag började riva runt och plocka loss toppen.
Boats var snabba på att skicka paketet och det kom till Sverige relativt snabbt vad jag kunde följa. Sen fick posten tag i det och där blev det liggandes i typ 20 dagar. Under denna tid så klurade de säkert på vilken tullkategori det hela skulle hamna i. Hade de läst på etiketten som Boats satt på paketet så hade rätt kategori stått och de kunde gett mig paketet direkt. Men oh nej...
Dessutom skulle de ha 100:- för att de klurade ut tullkategorin och tullade in det.
Totalt blev det 301:- extra, men fortfarande bra mycket billigare än från Sverige.

Klippte ihop en liten video med före och efter:

härlig och Nyttig Video! gillas skarpt. jag skall nog försöka byta mina avgas-packningar och göra en liknande video. för nu när jag lyssnar låter inte min fz6 alls på samma sätt. det är mer "vasst tick/smatter ljud" vid ca 1/4 av alla slag. så jag antar att en packning är lite sleten. (men man byter väl alla 4 när man ändå är där o pillar?) aja.

gillar videon skarpt!

men man byter väl alla 4 när man ändå är där o pillar?
Jo, bara ta alla fyra när grenröret ändå är av.
Finns billiga på E-bay. Kostar några tior.
Lite småkrångligt att få dit dem när det är 4 st som skall monteras uppåt. Jag satte en väldigt liten klick fett på grenrösändan och då satt packningarna kvar tillräckligt länge för att montera tillbaka grenröret med packningarna på plats. Fettet har bränts bort vid första varmkörningen.

Jo, bara ta alla fyra när grenröret ändå är av.
Finns billiga på E-bay. Kostar några tior.
Lite småkrångligt att få dit dem när det är 4 st som skall monteras uppåt. Jag satte en väldigt liten klick fett på grenrösändan och då satt packningarna kvar tillräckligt länge för att montera tillbaka grenröret med packningarna på plats. Fettet har bränts bort vid första varmkörningen.

Har köpt packningar nu :)
Jag bifogade en bild för att jag blir lite osäker på hur jag skall montera dom. de ser inte likadana ut på båda sidor, vilken skall sitta mot vilken komponent? :)

totalt 4st. dock 3 på bild.

Vänster är på den "rundade sidan"
mitten är på den "plattare sidan"
höger är ja. höjd/tjocklek? skit samma.

Bifogat

• 20140623_201921.jpg
    20140623_201921.jpg
    186.5 KB · Visningar: 45
Last edited:
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...