Hjälp mig att välja bakdämpare

torrtalln

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2013
Hoj
Rsv4 Factory. KTM 690 SM
Bakdämparen till min cbr600rr har gett upp. Inge jättefel kanske, men tillräckligt för att jag kan ta tillfället i akt för att köpa nått roligare än original.
Tanken med denna cykel är att den enbart ska gå på bana. Jag är inte speciellt snabb ännu men jag har ambitioner att bli.
Har kittat den lite lätt med stålomspunna slangar, pp tuning fotpinnar, kraschskydd och racekåpor. I övrigt helt original.

Vilken eftermarknadsdämpare ska man satsa på?
Vill ju självklart ha det mest prisvärda. Lägga 15000 på en öhlinare känns dyrt, men ni kanske kan övertyga mig? Hydraulisk förspänning verkar ju sjukt praktiskt!

Dämpare jag kollat på är:

Nitron
WP
Bitubo
Öhlins
Elka (nån jag såg på ebay)

Vad finns det mer? Erfarenheter av dessa? Rekommendationer?
Hur är det med service och underhåll? Köpa begagnat? Nån som har nått till salu?
Sälja hojen och köpa fördigkittat?

Tack för svar
//Prylbög

Det som är fint med Öhlins är (förutom att dom är riktigt bra) att kunnande och hjälp alltid finns nära till hands. Har du nära till någon som mekar fjädring och kör andra märken så visst, ta vad han rekommenderar som prisvärt.

Jag tycker hydraulisk förspänning är pengar (och vikt) i sjön på en banhoj, man väger ju alltid lika mycket och SÅ stor skilnad är det inte på banorna att jag vill ändra förspänning hela tiden. Men jag har aldrig blivit särskilt snabb heller.

Hej Du:)

Wilbers saknas i Din uppställning, annars är den rätt komplett.

Jag hade WP på Daytonan, funkade bra men var lite kittslig på inställningarna. Frågan är bara vad man gör om och när det krånglar eller när det ska servas? WP är ju rätt vanlig i och med att de sitter på KTM-cyklarna, men visst finns det fler som kan Öhlins, trots allt?

Där har Du fördelen med det gula guldet, och där har Du en av anledningarna till att det förmodligen skulle vara duktigt mycket billigare prylar om jag skulle välja något annat idag.

EDIT - Josef och RymdBörje var raska på tangenterna idag:) Bägge har en bra poäng, fördelen med hydraulisk förspänning på bana är väl möjligen om man byter förare eller om man vill göra en snabb höjdkompensering när man växlar däcksprofil/-fabrikat. Mina 2p, lycka till :)

Last edited:
Tack för svar!

wilbers.de, tyskar och deras tyska... :)
Om man skulle gå på en öhlinsdämpare, vilken skulle man då välja och var hittar man den till vettigt pris?

Jag köpte Nitron bak till min moppe, och jag är jättenöjd med både kvalitet och pris. DOCK! vet jag inte hur möjligheterna det ser ut när det är dags att serva den. Det kanske nån annan kan svara på?

Tack för svar!

wilbers.de, tyskar och deras tyska... :)
Om man skulle gå på en öhlinsdämpare, vilken skulle man då välja och var hittar man den till vettigt pris?
http://pages.ebay.com/motors/link/?nav=item.view&id=181324682581&alt=web Fyndpris, om Du frågar mig, uppge Din vikt så kanske de kan bestycka med rätt fjäder på en gång.

Beprövad källa är annars FTR suspension http://ftrsuspension.co.uk/ och Harris Performance http://www.harris-performance.com/

Ytterligare en bra sida som jag har haft nöje av när det gäller specialpriser, ibland säljer de ut sitt lager (kolla priset på den elektroniska dämparen till nya ZX-10...) är http://www.ohlins-suspension.co.uk/home.htm

Kan det inte vara idé att kolla på beggade dämpare?

Utan att ha nån källa att luta mig mot går väl t.ex. en Öhlinare att renovera i all oändlighet? Men kan man i så fall jämställa en renoverad med en ny av samma modell?

Hyperpro gör bra dämpare med och har bra support.

Såg ju sjukt prisvärt ut, tack för tipset!
Var nära att beställa tills jag slog upp artikelnumret på piston kittet på öhlins och såg att det var till en gixxer. Tror du det passar?
Inte omöjligt alls, kan vara samma gaffel (Kabaya eller Showa) i de maskinerna. Jag såg att det stod på en av bilderna att de passade Suzuki, faktiskt. Skicka ett PM och fråga! Jag såg att det var bud, brukar innebära att de accepterar 5-10% prutning../

Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...