"Hen" eller "Denne"

• Thread starter Thread starter AGV
  • Start date Start date

Använder ni ordet "hen"?

• Antal röstningar
    0

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Jag använder aldrig ordet "hen". Jag saknar behov då jag anser att man alltid kan skriva en korrekt mening på andra sätt, t ex genom att istället skriva "denne", som ju syftar på "denne person".

Många, framförallt yngre tidningsskribenter har dock glatt anammat ordet, jag tycker jag ser fler och fler exempel.

Många använder "hen" för att provocera och det kan ju användas nedlåtande om någon. Ordet ger ett könlöst och kanske feminint intryck. Eller så är man bara sarkastisk mot "PK-maffian".

Nu försöker jag göra detta till en omröstning men det verkar inte funka ju...

Last edited:
Bara när jag inte vet vilket kön det är, både bröst och skägg eller snygga tjejen som står och pissar så blir det hen, annars så finns ju han/hon/den.

Kommer aldrig att använda ordet hen. Svenska språket är fattigt jämfört med många andra. Men jag ser inget behov av ordet i fråga. Känner man inte till könet på en person eller vill uttrycka sig könsneutralt finns ju ordet vederbörande för att nämna ett exempel. Kommer även fortsättningsvis att använda det ordet.

Jag använder det inte, men ser det praktiska med det och har absolut inga problem med att andra använder det.

:D Jag vet vem!//&%:banana

Visst låter våldtäktshen bättre än både våldtäktskvinna/man och våldtäktsden?

För annars har man ju per automatik pekat ut en man som förövare i en hypotes, och jämlikt skall det vara.:fakta

Men jag hade hoppats på att någon annan nappade på det.

Tja, om jag känner ett brinnande behov av att prata om slipstenar kan jag väl tänka mig att använda det.

:D Jag vet vem!//&%:banana

Visst låter våldtäktshen bättre än både våldtäktskvinna/man och våldtäktsden?

För annars har man ju per automatik pekat ut en man som förövare i en hypotes, och jämlikt skall det vara.:fakta

Men jag hade hoppats på att någon annan nappade på det.

Skall jag tolka det som mest för att jävlas?

Eller som att du såg ett uppenbart behov av ordet?

:)

Bara när jag inte vet vilket kön det är, både bröst och skägg eller snygga tjejen som står och pissar så blir det hen, annars så finns ju han/hon/den.

Ptja... eller transa? I det läget upplever jag "hen" som nedvärderande då... provokativt.

ja jo... men vad är så praktiskt?

Det är frågan jag klurar på serru.... :)

När könet är okänt eller irrelevant, går ju snabbare att säga/skriva hen än han/hon, personen eller liknande. Det finns andra ord, ja, och vill man kan man ju då enkelt använda dem. Men språket utvecklas hela tiden och inte tusan protesterar folk så brutalt mot andra nya, "onödiga" ord som det protesteras mot hen. :)

Skall jag tolka det som mest för att jävlas?

Eller som att du såg ett uppenbart behov av ordet?

:)

Lite provokativt samtidigt som att jag försöker lämna ett spår av insikten att en våldtäktsman i behöver vara just en man.

Vilket alltid tas för givet.

När könet är okänt eller irrelevant, går ju snabbare att säga/skriva hen än han/hon, personen eller liknande. Det finns andra ord, ja, och vill man kan man ju då enkelt använda dem. Men språket utvecklas hela tiden och inte tusan protesterar folk så brutalt mot andra nya, "onödiga" ord som det protesteras mot hen. :)

Nej, det har blivit en debatt! Jag kan tycka det är intressant faktiskt.

Ja, alltså denne funkar nästan alltid. Visst, två bokstäver till men.... nej, jag skall inte gagga om att språket urarmas när ett nytt ord introducerats. Det blir ju lite bakvänt...

Skäggots variant är ju intressant. Vi har ju många ord med man... talman, riksdagsman, våldtäktsman...

Våldtäktsförövare... kanske?

"Man" använder ju ofta ordet hen för att det ska vara könsneutralt...

Men om man tänker ett steg till, så kan ju "hen" snarare tolkas som ett kvinnligt ord:
Hen = höna på engelska. Höna = kvinnlig fågel. :tummenupp

Om man provar byta ut ordet "hen" mot den manliga motsvarigeten "cock" istället så blir det jättekonstigt. :va:confused:

Nu vet jag inte alls var jag ville komma med det här inlägget. Jag trodde jag hade en poäng när jag började skriva..gick vilse på vägen... Är nog bara en smula trött i huvet.... :(:3freak:dummer

"Man" använder ju ofta ordet hen för att det ska vara könsneutralt...

Men om man tänker ett steg till, så kan ju "hen" snarare tolkas som ett kvinnligt ord:
Hen = höna på engelska. Höna = kvinnlig fågel. :tummenupp

Om man provar byta ut ordet "hen" mot den manliga motsvarigeten "cock" istället så blir det jättekonstigt. :va:confused:

Nu vet jag inte alls var jag ville komma med det här inlägget. Jag trodde jag hade en poäng när jag började skriva..gick vilse på vägen... Är nog bara en smula trött i huvet.... :(:3freak:dummer

Fast där är ju ett ord att ifrågasätta... "Man". Kanske vi skall använda "Men" istället :va

Nej, det har blivit en debatt! Jag kan tycka det är intressant faktiskt.

Ja, alltså denne funkar nästan alltid. Visst, två bokstäver till men.... nej, jag skall inte gagga om att språket urarmas när ett nytt ord introducerats. Det blir ju lite bakvänt...

Skäggots variant är ju intressant. Vi har ju många ord med man... talman, riksdagsman, våldtäktsman...

Våldtäktsförövare... kanske?

Ja, nu ja, när folk börjat smälta det, i början lät det lite annorlunda. :)

Våldtäktshen var fyndigt, om än inkorrekt grammatiskt (måste ju underlätta lite för blueridge ;)). Jag undvek faktiskt att benämna kön i mina inlägg efter det, så går gör det ju, även utan hen om man så vill.

Kommer aldrig att använda ordet hen. Svenska språket är fattigt jämfört med många andra.

Det där är inte sant, vår anglofiering har däremot gjort att vi inte använder alla de ord som faktiskt finns att tillgå. Av lättja använder vi engelska låneord i tron om att det fattas ett korrekt svenskt ord.

Läs lite finlandssvensk dagspress så kommer du snabbt se hur otroligt väl de nyttjar svenska språket.

Det där är inte sant, vår anglofiering har däremot gjort att vi inte använder alla de ord som faktiskt finns att tillgå. Av lättja använder vi engelska låneord i tron om att det fattas ett korrekt svenskt ord.

Läs lite finlandssvensk dagspress så kommer du snabbt se hur otroligt väl de nyttjar svenska språket.

Och lite där har ju kritiken mot "hen" skjutit in sig... att det är av lättja och att man inte utnyttjar språket som det är.

Men svengelskan är ju tusen resor värre än lilla "hen".

*/ ?>
Nyheter
Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Back