Yamaha MT-09

10272838_10202896323362691_96860633_o.jpg
Fixat till baken lite! Får nog bli en Rizoma baklampa också.
Någon som kan se blinkersen?;)
 
Nu hänger jag inte med? Bytt läge på gasvajern? Var i så fall? Är det gashandtaget som syns på bilden?
Ja det är gas handtaget som syns på bild, det högra är original, det vänstra omgjort.
Samma läge på vajern. Det som är gjort är att det är bort slipat så utväxlingen för vajern blir mindre i början.
 
upplever inte gasen så jobbig nu, fast man kör i A-läget i staden,har väl lärt mig att köra mjukt med den nu :)
 
Tjena...kul med ett mt09 forum där man kan stöta o blöta erfarenheter.
Haft min på 100mila, så nu har man hunnit känna på pärlan, och efter
justering av fjädringen så har jag inget förutom den värdelösa varvräknaren
att klaga på.

Fjädrings setup som passar mina 78kilo perfekt

Framgaffel: retur 0,5varv ut förspänning 5ringar
Bakstötdämpare: retur 0,5varv förspänning läge 4
alla varv räknat från fullt inskruvat läge
 
Tjena...kul med ett mt09 forum där man kan stöta o blöta erfarenheter.
Haft min på 100mila, så nu har man hunnit känna på pärlan, och efter
justering av fjädringen så har jag inget förutom den värdelösa varvräknaren
att klaga på.

Fjädrings setup som passar mina 78kilo perfekt

Framgaffel: retur 0,5varv ut förspänning 5ringar
Bakstötdämpare: retur 0,5varv förspänning läge 4
alla varv räknat från fullt inskruvat läge
Väldigt likt mina inställningar, väger 81kg
 
143 mil körda 17 mil kvar tills man kan börja krama ur den ordentligt :D inget att klaga på kraft finns på alla växlar mycket nöjd med köpet :tummenupp
 
Måste säga att bakhjulet slits fort, körs visserligen rätt hårt men att det är i princip sopslut efter 350 mil?
 
Har noterat en rejäl touringplatta redan efter 120 mil. Kommer nog att beställa hem Pilot 3 eller super sport. Har även noterat ett ordentligt oväsen på 6ans växel i 100. Ingen annan som hört? Har även haft lite trubbel med att få i 3an vid gaspådrag. Sen när jag nån gång lyckades stanna med 3an el 4an i, så vägrade den att flytta växlar utan att släppa ut kopplingen lite när jag skulle till neutralen. Lite småfel som gör att jag inte är helt nöjd, med en förövrig kanonhoj.
 
Har även noterat ett ordentligt oväsen på 6ans växel i 100. Ingen annan som hört?

Känner igen det du beskriver om oljudet på 6:an runt 100. Transmissionsljud? Låter som en gammal traktor. Hörs vid jämn fart - när motorn "drar" och även vid avslag. Inget från motorn utan måste vara växellådan eller nåt. Kan höras lite på övriga växlar också vid runt 4000 varv men inte alls som på 6:an. Testat att släppa lite på kedjan för den var väldigt hårt spänd men ingen skillnad. Tänkte ta det med mekanikern vid 100 milaservicen.
 
Jag undrar om det inte borde vara möjligt att ta insatserna från en R1 eller R6 gaffel och förlänga dem så att de passar på MT09?

Är det någon som vet om gängstigning och diameter i "locken" upptill är desamma? Nedtill borde man ju kunna svarva/fixa till nästan vad man vill, dessutom med förlängare. Så länge det inte är öppet oljebad så borde inte det göra någon skillnad hur djupt insatsen ligger i oljebadet.

Någon som har ideer?

//K
 
Nej, ecun är original.
Kanske är det acran som är skillnaden, men jag glömde nämna att de även moddade luftburken lite genom att såga av en bit av en "snorkel" , eller vad jag ska kalla det.
Det bör ha förbättrat luftflödet lite och bidrar nog.

Jag skulle kunna tänka mig att man kan få ut lite mer om man zappar ECUn och lägger om tändningen lite, plus att man tar bort katalysatorn från akrasystemet.

Vore kul att se hur stor skillnad det gör!

Stoltec moto lägger tydligen om tändningen någon grad när han programmerar om ECUn. Kan tänka mig att den är ställd för att acceptera lite lägre kvalitet på soppa. Men i sverige har vi väl ganska bra soppa?

Vill minnas att just tändpunkten kan ställas tidigare med fler hästkrafter som resultat, om man har bättre soppa? Men jag kanske blandar ihop det med att man kan ha högre kompression med bättre soppa.

//K
 
Provkörde en mt09 i helgen.
Lånade en på MC-varuhuset när jag bytte däck på min Superduke.

Sammanfattningsvis måste jag säga att det var en riktigt kul och lättkörd hoj med mycket trevlig och oväntat stark motor.
Power Wheelies på 2:an var inga större bekymmer :yoparty

Det enda negativa var för mig personligen att den köndes lite trång för mina 190cm.
Annars är det mycket hoj för pengarna:tummenupp

Mvh
 
Så nu kan man använda den fullt ut :yoparty tycker den går bättre än min förra hoj honda vtr firestorm
yamaha ska ha beröm för den silkeslena motorn med bra dragkraft, kan bli svårt att behålla kortet i sommar om man inte väljer när man ska dra på :hihi
 
tillbaka efter en tur i dag, jävlar den går riktigt bra nu när man kan varva ur den ändå slår jag av på gasen finns mer att ge, 150kmh på 3 ans växel inga problem
mycket nöjd :D
 
20140501_111754.jpg

Årets 1:a majrunda i Norrbotten avklarad. Ca 1000 motorcyklar deltog i år, och körde en sträcka på ca 20 mil, "fyrkanten runt". Mt:n drar blickar helt klart, fast mest fick en Ducati Panigiale 1090, eller något liknande. Såg en annan MT09 i alla fall. Var var ni andra norrbottningar ;)
 
Last edited:
View attachment 404456

Årets 1:a majrunda i Norrbotten avklarad. Ca 1000 motorcyklar deltog i år, och körde en sträcka på ca 20 mil, "fyrkanten runt". Mt:n drar blickar helt klart, fast mest fick en Ducati Panigiale 1090, eller något liknande. Såg en annan MT09 i alla fall. Var var ni andra norrbottningar ;)

Självklart var man där :yoparty
Vi hade ju vädrets makter med oss, inget regn.
Några bilder finns här:
http://www.beabknutters.se/Majrundan2014.htm

Välförtjänt "After-Bike" med bastu har sedan avnjutits !
after_bike.jpg
 
Blev en Street Triple för mig istället.

Om det är någon i stockholmstrakten som är sugen på ett par splitternya svarta korta broms och kopplingsgrepp till MT-09 så kan ni få mina för 150 spänn. Skicka pm vid intresse.
 
Den rundan missade jag men å andra sidan så var jag på väg hem från Borås med min splitter nya 2014 Audi A4 Allroad :D
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top