Dålig känsla i frambromsen efter byte av bromspump och slangar

  • Thread starter Thread starter Snowman89
  • Start date Start date

Snowman89

Guest
Bytte nyligen slangar samt bromspump från original slangar till HEL stålspunna slangar samt till en bättre beg originalpump.
Hojen är en GSF 1200 -96a
Jag har luftat bromsarna efter konstens alla regler först genom att bara pumpa och släppa lufta vid oken, för att idag köpa biltemas kompressordrivna luftare.
Med biltemas variant så "tömde" jag bromsvätskebehållaren 3-4ggr per ok, så det bör inte vara någon luft kvar någonstans.

Men ändå så tycker jag att känslan inte är riktigt vad den borde vara.
Med handtaget inställt på "1an" så går det ändå att i princip dra handtaget i botten.

Vad kan egentligen vara fel alt bör det inte bli bättre än vad jag beskrivit?
 
kan ha läcka i pumpen så oljan tar "bakvägen..:confused:
 
sjunker handtaget vid ihållande belastning?
 
Visst har Du en nippel uppe vid banjobulten mot bromscylindern? Mitt råd:

1 - lufta bromsarna, använd någon form av elastiskt band för att spänna upp bromshandtaget i anliggning
2 - låt stå över natten
3 - släpp på bandet, lufta bromsarna uppe vid bromspumpen.

Nu bör det vara okey, lycka till:)
 
Visst har Du en nippel uppe vid banjobulten mot bromscylindern? Mitt råd:

1 - lufta bromsarna, använd någon form av elastiskt band för att spänna upp bromshandtaget i anliggning
2 - låt stå över natten
3 - släpp på bandet, lufta bromsarna uppe vid bromspumpen.

Nu bör det vara okey, lycka till:)
Nej tyvärr så finns det ingen nippel där uppe.
Gjorde du ngt. med bromsklotsar/skivor i samband med detta?
Nej jag gjorde ingenting med varken skivor eller bromsklotsar.
sjunker handtaget vid ihållande belastning?
Nej det skulle jag inte säga.
Det är bara att bromsgreppet tar väldigt nära handtaget.
 
Har du ingen nippel vid pumpen går det att lufta genom att lätta lite på banjon vid pumpen istället.

Risken finns att du behöver renovera oken också, glider inte kolvarna som dom ska kommer tätningarna dra tillbaka kolvarna in i oket när du släpper bromsgreppet. Det gör att du måste pumpa ut kolvarna den extra biten varje gång, och det känns som att bromsarna är jävligt svampiga.
 
Har du ingen nippel vid pumpen går det att lufta genom att lätta lite på banjon vid pumpen istället.

Risken finns att du behöver renovera oken också, glider inte kolvarna som dom ska kommer tätningarna dra tillbaka kolvarna in i oket när du släpper bromsgreppet. Det gör att du måste pumpa ut kolvarna den extra biten varje gång, och det känns som att bromsarna är jävligt svampiga.

Ummm...glider inte kolvarna som de skall har man anliggande bromsar. Glider de som de skall, kommer tätningarna ta tillbaka kolvarna det lilla som krävs för att beläggen skall gå fritt.

:)
 
Har du ingen nippel vid pumpen går det att lufta genom att lätta lite på banjon vid pumpen istället.

Risken finns att du behöver renovera oken också, glider inte kolvarna som dom ska kommer tätningarna dra tillbaka kolvarna in i oket när du släpper bromsgreppet. Det gör att du måste pumpa ut kolvarna den extra biten varje gång, och det känns som att bromsarna är jävligt svampiga.

Jag är inte riktigt med på vad du menar där? O-ringarna är utformade för att dra tillbaka kolven lite annars överhettar bromsarna. Det är i min värld vanligare att man bromsat fel/överhettat så att kolvarna inte dras tillbaka och och att man byter o-ringar av den anledningen.

Tror också på luft eller att det är en vanesak. Prova att luta hojen ordentligt åt vänster och låt den stå så några timmar med lätt inspänt bromshandtag så kanske några mikrobubblor letar sig ut genom burken.
 
Ummm...glider inte kolvarna som de skall har man anliggande bromsar. Glider de som de skall, kommer tätningarna ta tillbaka kolvarna det lilla som krävs för att beläggen skall gå fritt.

:)

Jag är inte riktigt med på vad du menar där? O-ringarna är utformade för att dra tillbaka kolven lite annars överhettar bromsarna. Det är i min värld vanligare att man bromsat fel/överhettat så att kolvarna inte dras tillbaka och och att man byter o-ringar av den anledningen.
Glider kolvarna som dom ska i packningarna så slår skivorna isär beläggen så pass att det blir en tunn luftspalt emellan, precis så att det glider fritt, men att man inte behöver klämma mycket på bromsgreppet för att nypa om skivan igen. Sitter kolvarna fast i O-ringarna så dras kolvarna tillbaka in i oket igen, och det går åt väldigt mycket bromsvätska för att dels övervinna det stora gapet och dels nypa om skivan. Åtminstone är det vad min erfarenhet sig mig, av att ha haft liknande problem som TS, som inte löstes vare av luftning eller renovering av bromspump, det enda som löste problemen var att renovera oken och smörja upp kolvarna/anliggningsytorna mot packningarna.
 
Glider kolvarna som dom ska i packningarna så slår skivorna isär beläggen så pass att det blir en tunn luftspalt emellan, precis så att det glider fritt, men att man inte behöver klämma mycket på bromsgreppet för att nypa om skivan igen. Sitter kolvarna fast i O-ringarna så dras kolvarna tillbaka in i oket igen, och det går åt väldigt mycket bromsvätska för att dels övervinna det stora gapet och dels nypa om skivan. Åtminstone är det vad min erfarenhet sig mig, av att ha haft liknande problem som TS, som inte löstes vare av luftning eller renovering av bromspump, det enda som löste problemen var att renovera oken och smörja upp kolvarna/anliggningsytorna mot packningarna.

Håller inte med alls. Som jag skrev, o-ringen SKALL dra tillbaka kolven, det är inte skivans uppgift. Har sett mängder av överhettade bromsar som överhettar endast pga att detta inte fungerar. Skivan trycker inte tillbaka kolvarna (kanske om dom är extremt flytande eller jävligt skeva).

Sen baserar jag mina antagande endast från bilracing men ett bromsok är ett bromsok.... Sen förekommer det du beskriver inom bilkörning om man åker med flytande ok, då kan dom vibrera ut om man tar kurb på innerhjulet. Då får man bromsa ut kolven igen innan nästa bromsning, inte jätte vanligt men mycket otrevligt. Har aldrig varit med om det på fasta ok.
 
Håller inte med alls. Som jag skrev, o-ringen SKALL dra tillbaka kolven, det är inte skivans uppgift. Har sett mängder av överhettade bromsar som överhettar endast pga att detta inte fungerar. Skivan trycker inte tillbaka kolvarna (kanske om dom är extremt flytande eller jävligt skeva).

Sen baserar jag mina antagande endast från bilracing men ett bromsok är ett bromsok.... Sen förekommer det du beskriver inom bilkörning om man åker med flytande ok, då kan dom vibrera ut om man tar kurb på innerhjulet. Då får man bromsa ut kolven igen innan nästa bromsning, inte jätte vanligt men mycket otrevligt. Har aldrig varit med om det på fasta ok.
Helt korrekt ska kolvarna in ytterst lite, men sitter O-ringarna fastklibbade på kolven så drar dom tillbaka för mycket. Det ska vara lite rörelse i ytan bara, det ska inte vara hela packningen som drar i kolven. Det finns trots allt en anledning till att man smörjer kolvarna och att man renoverar oken ibland, när beläggen blir tunnare och tunnare måste kolven kunna glida efter, och få ett nytt viloläge. Sitter packningen fasttorkad i kolven så får du längre och längre sträcka som kolven måste röra sig, dvs det krävs mer och mer bromsvätska, dvs längre rörelse i bromsgreppet.

Överhettade bromsar har i 99% av fallen att göra med att man bromsar för mycket, relativt vad dom är byggda för och vad beläggen tål. Ligger beläggen emot så att det blir varmt går det tungt, och det beror på dåligt underhåll ;)

Dessutom går det alldeles ypperligt att slå in kolvarna så långt det går i oken med en hoj med flytande skivor också, det blir en mycket obehaglig upplevelse vid bromspunkten, när bromsgreppet går hela vägen in till handtaget och det inte bromsar ett smack :näsblod
 
Jag har samma problem på min YZf 750. Bytte från brmbo och stålspunnet till original och handtaget går nästan in till styret. Bromsarna funkar iofs bra men så ska det ju inte vara. Har luftat som en dåre på många olika sätt inklusive allt som är beskrivet här. Jag får väl riva och prova med en annan slang eller nåt. Surt när man bara ska sälja hojen :/
 
Kolla så ni inte har nån uppåtgående slang (förödande BUBBLA:D kan fastna där) - t.ex vid bromspumpen.
Den är ofta så liten så det kan räcka med att ha styret åt rätt håll men har man lagt på eftermarkandsgerejer kan det ju kanske krävas att man trycker ned den zonen eller tom lossar på pumpen för att det skall stiga

Annars kan man få hålla på länge länge...:huvet
 
Finns det någon t-koppling i bromslinan? I så fall kan minimala bubblor stanna där.
Själv borrade jag extra hål (så det blev i kors) på alla banjobultarna, vilket gjorde att jag fick bort dessa microbubblor.
Känslan i bromshandtaget var dock hygglig redan före ingreppet, men det blev ändå betydligt bättre efteråt.
 
Nu var det löst!

Jag bytte tillbaka till bromspumpen som satt monterad från början och efter en snabb luftning så tar bromsarna som de ska igen :)
 
Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Back
Top